Gå till innehåll

Klargörande kring Windows 7


Manneman

Recommended Posts

Jag har märkt osäkerheten kring inköp av Windows 7... vilken version man ska ha och även att begreppen kan vara svåra att greppa.

Jag försöker klargöra detta i denna tråden som jag säkert kommer både fylla på och redigera den närmaste tiden.

Licens

Full licens: Denna version får du flytta till vilken dator du vill oavsett vilken hårdvara du har... så länge den bara är aktiverad på en dator åt gången. Denna typ av licens kallas också Boxed och Retail.

OEM licens: Denna version binder man till en specifik dator med en specifik hårdvarukonfigurering. Man kan INTE flytta denna till en annan dator. Det finns utrymme för uppgraderingar så länge det inte gäller processor eller moderkort. OEM är främst tänkt för datorleverantörer... Har man för avsikt att bygga en ny dator inom en snar framtid är en OEM-licens ingen bra idé.

Uppgradering till Windows 7: Ett begrepp som det snackas om ofta på forumet just nu. En uppgradering är ett billigare alternativ som erbjuds till dem som har en tidigare installation av Windows. Det är liiiite osäkerhet kring vad som krävs av användaren... men givet är att det ska finnas en fysisk skiva/dvd med en tidigare utgåva. Se nedan för mer saklig information.

Så här står det på Microsofts hemsida:

Uppgraderingsalternativet för Windows 7 är tillgängligt för vissa datormodeller från kampanjanslutna datortillverkare och från Microsoft vid köp av återförsäljarversioner av Windows Vista som berättigar till uppgradering. Uppgraderingsalternativet för Windows 7 gäller för Windows Vista-versionerna Home Premium, Business och Ultimate. Du uppgraderas till den version av Windows 7 som motsvarar din nuvarande: Du får alltså antingen Windows 7 Home Premium, Windows 7 Professional eller Windows 7 Ultimate

Mer att läsa om detta: http://www.microsoft.com/sverige/windows/buy/offers/upgrade-faq.aspx

Detta har kommit till en av våra medlemmar från Microsoft vad gäller uppgradering från XP till Windows 7:

Tack för att du kontaktade Microsoft Kundservice.

Du kommer kunna uppgradera från XP till Windows 7, dvs. att du kommer kunna använda dig utav den billigare uppgraderingslicensen, däremot kommer du behöva göra själva installationen som en "clean install", vilket betyder att du behöver säkerhetsspara filer och program som ifall du gjorde en vanlig nyinstallation.

Har du några ytterligare frågor så är du givetvis välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Microsoft AB

Installation

Detta har kommit ifrån en av våra medlemmar "Magnus Simonsson". Då det är testade varianter väljer jag att ha med det i denna tråden.

Från scenarios med en uppgraderingskiva (retail) och så här har det fungerat för:

1. Har du en aktiverad Windows XP- eller Windows Vista-installation på hårddisken kan du boota datorn med Windows 7-uppgraderingsskivan, formatera C:-enheten under installationen, slutföra en ren installation av Windows 7. När du sedan aktiverar din Windows-installation vet Windows om att du hade en kvalificerande Windows-installation på hårddisken när du började installationen så därför är det möjligt att aktivera.

2. Om du har en helt tom hårddisk när du börjar installationen så kan du fortfarande boota datorn från uppgraderingsskivan, göra en ren installation av Windows 7. Dock, när du sedan försöker aktivera Windows 7 så får du ett meddelande om att din licensnyckel inte är giltig för en ren installation, vilket är naturligt då du inte visat att du har en kvalificerande licens. Det enklaste sättet att lösa detta på är väl att först lägga in WinXP/WinVista på hårddisken och göra om Windows 7-installationen.

3. Om du har uppgraderat till Windows 7 (steg 1 ovan) och vid ett senare tillfälle vill installera om Windows 7 igen så bootar du med din uppgraderingsskiva, formaterar hårddisken och gör en ren installation. När du sedan försöker aktivera Windows så vet Windows 7 om att du hade en aktiverad Windows 7-installation på hårddisken när du påbörjade installationen och aktiveringen godkänns därför, givet att du använder samma nyckel till samma dator.

4. Om du däremot blåser hela datorn, stänger av den och startar om den från läget "tom hårddisk" (ganska ovanligt scenario) så måste du först installera Windows XP eller Windows Vista (för att visa att du har en kvalificerande produkt) och sedan starta om datorn och boota från Windows 7-skivan för att göra en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja förtydliga ytterligare lite kring uppgraderingslicensen.

Jag beställde familjepaketet av Windows 7 Home Premium, vilket är en uppgraderingslicens för tre datorer, tyvärr enbart på engelska (skulle ha föredragit svenska till min dotters dator, annars är engelska ok). Jag beställde paketet från DustinHome och fick det igår, den 22/10.

Jag hade Vista Ultimate på en dator och var lite orolig då det stod att Vista Ultimate bara kan uppgraderas till Windows 7 Ultimate, och familjepaketet var ju bara Home Premium. När jag skulle börja installera så hittade jag så småningom information om att denna begränsning bara gäller om man vill göra en uppgraderingsinstallation, alltså en installation som inte är en "clean install". Jag kunde alltså göra en "clean install" från Vista Ultimate till Windows 7 Home Premium. Eftersom jag ändå tänkte installera 64-bitarsversionen av Windows 7 och hade 32-bitarsversionen av Vista, så var jag ändå tvungen att göra en clean install, så det gjorde ingen skillnad.

Jag behövde aldrig använda min skiva för Windows Vista, så jag antar att installationsprogrammet för Windows 7 kunde se att jag hade ett giltigt Windows installerat på hårddisken.

Sammanfattning:

  • Uppgraderingslicensen ger rätt att installera Windows 7 till ett billigare pris ifall man har en giltig licens för Windows XP eller Windows Vista. Om man har det tidigare Windows installerat redan så behöver man inte skivan för det tidigare Windows. Om man installerar på en rensad hårddisk så behöver man säkert en giltig skiva för tidigare Windows.
  • Uppgraderingen kan under vissa förutsättningar göras som en uppgraderingsinstallation (där allt gammalt finns kvar så att säga). Om dessa förutsättningar inte är uppfyllda kan man alltid göra en "clean install".

P.S. Jag hann bara installera Windows 7 på en dator igår, så det blir helgens huvudaktivitet att installera på de övriga två datorerna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har rensat bort ovidkommande inlägg. Låser tråden och fyller på med mer insamlad information inom kort. Tanken var att ha en samlad information och jag håller på att sammanställa en mer saklig information som kommer innan månadsskiftet.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...