Gå till innehåll

Uppdateringsversionen.... suck!


hanspahlen

Recommended Posts

Installerade uppdateringsversionen Vista ---> Windows 7. När allt är klart så är jag inte längre administratör, och kan inte heller skapa nya konton eller ändra mitt eget. Där står att jag är administratör, men man kommer inte åt att ändra något.

Jobbigt att inte ens ha rätt att avinstallera program osv.

Det lutar att göra om installationenen som en ren installation, om inte någon här har nåt bra råd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är i precis samma sits. Jag uppgraderade idag men märkte att vissa program (revo uninstaller, comodo firewall osv) inte fungerar utan ger felmeddelande. Samma sak med saker i kontrollpanelen som inte gick att nå, främst de som kräver inblandning av UAC. Även jag har Nortons program som deaktiverade UAC och jag klonade tillbaka precis för att avinstallera just det programet. Jag ska prova i morgon att uppgradera till win 7 igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips...! Hoppa uppgraderingsskräpet och gör en "Clean install" i stället. Uppgradering är för proffsen, som vet exakt vad som måste göras innan man ens startar en uppgradering... vilket skiljer sig från system till system. Varje enskild burk är unik, och måste behandlas därefter. Det är en jäkla skillnad på att uppgradera ett hårt reglerat företagsnät, och en privatburk. Microsoft borde utan tvekan gå ut med rekommendationer om Clean Install för hemanvändare...! Jag är säker på att jag får mothugg nu, men jag är lika säker på att framtiden kommer att visa att jag har rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör nytt vista install och direkt efter uppgradera , det ska kunna gå att uppgradera utan att installera vista mjukwara innan , har inte doc's for detta men det finns info på nätet

sök "upgrade to windows 7 on clean disk"

kolla länken

http://community.winsupersite.com/blogs/paul/archive/2009/10/23/clean-install-windows-7-with-upgrade-media-the-answer.aspx

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips...! Hoppa uppgraderingsskräpet och gör en "Clean install" i stället. Uppgradering är för proffsen, som vet exakt vad som måste göras innan man ens startar en uppgradering... vilket skiljer sig från system till system. Varje enskild burk är unik, och måste behandlas därefter. Det är en jäkla skillnad på att uppgradera ett hårt reglerat företagsnät, och en privatburk. Microsoft borde utan tvekan gå ut med rekommendationer om Clean Install för hemanvändare...! Jag är säker på att jag får mothugg nu, men jag är lika säker på att framtiden kommer att visa att jag har rätt!

Det är egenligen inget annat som gäller för en hemanvändare om man vill ha en trevlig nyupplevelse och ett problemfritt system. Så något mothugg får du inte av mig... håller med dig till 110%

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är egenligen inget annat som gäller för en hemanvändare om man vill ha en trevlig nyupplevelse och ett problemfritt system. Så något mothugg får du inte av mig... håller med dig till 110%

Mange

du for en kram :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjoo... jag är ganska säker på att nätet kommer att översvämmas av forumtrådar, vad gäller problem med W7-uppgraderingar, dom närmaste veckorna. Några kommer naturligtvis att lyckas, men dom flesta får problem. Vi kommer säkerligen att få se betydligt färre klagomål från dom som gör en clean install direkt från början! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjoo... jag är ganska säker på att nätet kommer att översvämmas av forumtrådar, vad gäller problem med W7-uppgraderingar, dom närmaste veckorna. Några kommer naturligtvis att lyckas, men dom flesta får problem. Vi kommer säkerligen att få se betydligt färre klagomål från dom som gör en clean install direkt från början! ;)

Håller med. Uppgraderingsmöjligheten ligger ungefär på samma nivå som att Dölj kända filändelser är aktiverat som standard. De skapar oerhört mycket problem och frågor helt i onödan och borde på sin höjd finnas som en väld dold option för de som verkligen vet vad de sysslar med.

Kanske någon med alldeles för mycket fritid kan slänga ihop en liten steg för steg guide på enkel svenska om hur man gör en clean install. Som även beskriver varför man bör välja det, samt lite tips på vanliga saker man bör göra backup på först och hur man sedan får tillbaka backuperna efter installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...