Gå till innehåll

"Det gick inte att öppna nyckeln..."


Sir_N

Recommended Posts

Återigen låsta reg-nycklar i Vista!

Har en Dell XPS M-1530 med Vista Home Premium, ca 1,5 år gammal, se fottext för mer info.

I detta inlägg skrev jag om mitt problem med låsta registernycklar vid uppdatering/avinstallation av Adobe Reader. Sedermera uppstod samma problem med MS Office 2003.

Det slutade med att jag i våras gjorde en ren Vistainstallation utan Dells bloatware, sedan dess har laptopen funkat kanon med Vista utan minsta trubbel.

Till dess det poppade upp en uppdatering av Windows Live Messenger och den bekanta felrutan dök upp:

200197-msn_fel_1.jpg

Provade att logga ut och avinstallera WLM, samma fel men nu kan jag inte logga in längre, alla rutor är grå.

Sedan var det dags för Adobe Reader igen:

200200-adobefel_2.jpg

Suck!

Hittade Stenis tips om Aktivera Vistas inbyggda administratörskonto

och skapade ett Administratörskonto, loggade in, stängde av UAC och provade installera WLM...

Gissa hur det gick! "Det gick inte att öppna nyckeln..." :(

Jag har pratat både med Dells svenska och Indiska support, men de supportar bara hårdvarufel och hänvisar till deras mjukvarusupport i England, men de pratar om kreditkort, vad det kostar fick jag inget besked om. Microsoft hänvisar till hårdvaruleverantören om operativet är förinstallerat.

Finns det något sätt att komma i kontakt med MS?

Så nu kliar det i fingrarna att köpa en Windows 7 upgrade och göra en clean install.

Frågan är, kommer det att fungera med W7? Eller har reg.nyckelproblemet något med hårdvaran att göra? Förmodligen en omöjlig fråga att svara på!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behörigheter för registernycklar sätts precis som på filer och mappar. Starta regedit.exe och gå till registernycklarna och kontrollera behörigheten på dessa (högerklicka "mapparna" och välj Behörigheter).Om du är osäker på vad du ska sätta så kör med "Alla" = "Full kontroll".

Har du förresten använt något registerstädningsprogram som kan ha orsakat problemet?

Registernycklarna har inget med hårdvaran att göra så en ren installation av Windows 7 gör att du blir kvitt problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

Deta med att ge registernycklar rätt behörighet provade jag förra gången detta trilskades och det fungerade i o f s, men det dök upp nya låsta nycklar hela tiden. Efter att ha ändrat behörighet på kanske 10 stycken så tog orken slut, det är ett ganska tidsödande operation.

Jag använder Ccleaner regelbundet och Regseeker (Clean the Registry > OK) någon gång. Kan verkligen ett städprogram orsaka att en nyckel blir låst? Den borde ju försvinna i stället!?

Vad som är konstigt är att inte fler rapporterar problem med detta, några fall har jag sett men den kan säkert bli fler söksvar om jag kände till den exakta feltexten på engelska.

Såg i ett annat inlägg att Elgiganten säljer W7 upgrade för 990 kr. En ominstallation tar ganska mycket tid innan man fått allt som man vill ha det, så det är dags att börja gruva sig... :)

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behörigheterna ärvs oftast nedåt i strukturen och då behöver du bara göra det på en mapp och sedan applicera det på alla undermappar, och då skall du bara behöva ändra en gång för alla. Oklart dock hur detta problem uppstår, har aldrig sett det förut! Skulle dock tro att RegSeeker är iblandat om jag får gissa, denna typen av program är livsfarliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Stenis!

Jag får försöka uppbåda lite energi för att ta tag i detta med behörighet...

OK om regseeker, egentligen använder jag den för att söka efter nycklar när man vill bli av med ett program, till det tycker jag den är bra. Fast man får se upp med vad man städar bort.

Nu finns ju det som städats bort kvar som .reg-filer, frågan är vad som händer om jag återställer mina "clean" till registret!? Ur askan i elden?

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen kan jag tycka att ett registerstädningsprogram inte bör ändra behörigheten och denna information lagras inte i reg-filerna och det hjälper således inte att återställa dessa. Intressant är att "återställa" behörigheten och sedan låta bli att köra program som fipplar med registret och se om problemet är bortblåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...