Gå till innehåll

Windows XP startar ej


DAson

Recommended Posts

Vid uppstart så dyker bilden som visar Moderkortets namn och sen efter det så dyker bootskärmen upp med den blåa startblippen. Sen efter någon sekund så stannar den och datorn startar om. Och sen så dyker fönstret upp som visar ändring i program och maskinvara, sen så händer inget mer. Samma procedur upprepas Windows startar ej.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att komma in i felsäkert läge men det blir samma procedur den startar om, likadant händer om man startar med Senaste fungerande konfiguration (de senaste inställningarna som fungerade) funkar inte det heller.

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn som strular är inte min jag hjälper vänner till mig som har fått problem med Windows. Det funkade igår sa dem men i morse när han skulle starta datorn så fick det fel som jag beskrev i första inlägget. Jag tryckte in F8 o det finns inte många alternativ och välja på. Kommer fortfarande inte in i Windows. Troligen så ska dem få låna en Windows skiva i morgon. Så jag kan inte göra något med datorn idag. Men vad felet beror på det vet jag inte heller men jag har hört om att de har haft problem med webbläsaren Firefox vid uppstart av datorn så har det stått Firefox har kraschat kan det ha med Windowsfelet att göra kanske.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej DAson!

Att inaktivera automtisk omstart vid systenfel borde resultera i en blåskärm och ge någon form av felkod, kan iaf vara värd att prova.

Sen gör det ju inte saken bättre av att den fungerade 1 gång, då borde dom låtit datorn vara på tills du kunnat kolla i felloggen.

Jag har svårt att tänka mej att Firefox skulle orsaka haveri så tidigt i uppstarten, tror inte att FF har laddats än men man ska aldrig vara tvärsäker :)

/ Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, känner igen ett liknande missöde jag själv var med om på egen dator för ungefär en vecka sedan. Hade då förlorat sökvägen till winlogon och userinit.exe inne i registret på XP.

Resulterade i att alla möjligheter till start försvann liksom felsäkertläge.

Som jag ser det, så har du ett par tre alternativ.

1. Skulle de finnas behov för att lösa felet genom att ta bort eller lägga till filer någonstans, så är det enkelt fixat genom ansluta hårddisken på en annan dator och nå in bland mapparna ifrån ett annat system.

2. Använd Återställningskonsolen via Windows CD'n, den gör de möjligt att logga in i ett felande system.

2a. Behöver du nå in i registret så rekomenderas varmt Bart's PE Live CD med program plugin för offline registry editing (plugin hittas på Sourceforge.net) Man kan då arbeta i ett gränssnitt som är väldigt likt Windows egen Regedit.exe . Skillnaden är ju att man blir tvungen & jobba "offline" istället för "online" vilket är fallet med Windows egna editor.

Bart PE builder

Regedit PE plugin

Jag hade nog försökt med att avinstallera Firefox helt och hållet via Live CD för & se om detta löser problemet med den krånglande starten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nåt sätt så lyckades jag/vi reparera XP men vet inte hur det gick till. Den bootade som vanligt med XP CD:n och o läste in installationsfiler där man väljer att den ska kolla C-disken o den tänkte installera om XP på nytt men jag tryckte på Reset och då startade datorn om o XP-skivan satt i lät den boota från hårddisken C. Och då dök det fönster upp och valde Senaste fungerande konfiguration (de senaste inställningarna som fungerade) o tryckte på Enter o då bootade XP upp som det skulle. Jag fattar inte hur det gick till men XP vart visst reparerat på något sett.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nåt sätt så lyckades jag/vi reparera XP men vet inte hur det gick till. Den bootade som vanligt med XP CD:n och o läste in installationsfiler där man väljer att den ska kolla C-disken o den tänkte installera om XP på nytt men jag tryckte på Reset och då startade datorn om o XP-skivan satt i lät den boota från hårddisken C. Och då dök det fönster upp och valde Senaste fungerande konfiguration (de senaste inställningarna som fungerade) o tryckte på Enter o då bootade XP upp som det skulle. Jag fattar inte hur det gick till men XP vart visst reparerat på något sett.

//DAson

Härligt att ni fick igång den till slut :)

Var det via diskkontrollen CHKDSK som fixade biffen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä inte riktigt det var vid där man ska välja vilken partition man ska välja vid installationen av XP. Men hur det gick till att XP helt plötsligt startade fattade jag ingenting att det startade. Har inte hört ifrån dem om det sen funkade när han tog hem datorn. Ska höra mig för.

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...