Jump to content

Automatiskt inlogg

Kimpazi

Recommended Posts

Hej!

Någon som kanske kan hjälpa mig med detta "i-landsproblem" :D

Jag har numera bara ett konto på datorn. Hade också ett till min "bättre hälft" innan ominstallation för några månader sedan. Men tänkte att vi behöver bara ett som vi kan använda gemensamt. Därav har vi inget lösenord heller och därmed kommer problemet jag stör mig på. Windows loggar in automatiskt vid uppstart av datorn. Jag kan förstå logiken med det, vi har ju bara ett konto utan lösenord osv.. Men låt säga att jag har haft datorn i "Vila". När datorn startar upp igen efter det, då får jag upp inloggningsskärmen. Så Windows är smart, men samtidigt inte....? :blink:

Frågan är alltså: kan jag med mina förutsättningar enkelt inaktivera de automatiska inloggningen vid start? Jag vill alltid få upp inloggningsskärmen vid start av datorn.

Har vista home premium 32-bitars, SP2.

Med vänlig hälsning

Kimpazi

Hej!

Någon som kanske kan hjälpa mig med detta "i-landsproblem" :D

Jag har numera bara ett konto på datorn. Hade också ett till min "bättre hälft" innan ominstallation för några månader sedan. Men tänkte att vi behöver bara ett som vi kan använda gemensamt. Därav har vi inget lösenord heller och därmed kommer problemet jag stör mig på. Windows loggar in automatiskt vid uppstart av datorn. Jag kan förstå logiken med det, vi har ju bara ett konto utan lösenord osv.. Men låt säga att jag har haft datorn i "Vila". När datorn startar upp igen efter det, då får jag upp inloggningsskärmen. Så Windows är smart, men samtidigt inte....? :blink:

Frågan är alltså: kan jag med mina förutsättningar enkelt inaktivera de automatiska inloggningen vid start? Jag vill alltid få upp inloggningsskärmen vid start av datorn.

Har vista home premium 32-bitars, SP2.

Med vänlig hälsning

Kimpazi

Kör detta baklänges det funkar

Du går till Start > Kör och skriver "control userpasswords2" och trycker [Enter]. När den avancerade användarkontrollpanelen öppnas markerar du det konto du vill att datorn ska logga in automatiskt på. Kryssa sedan ur rutan ovanför kontona för att se till att lösenord inte ska krävas för att logga in på datorn. Tryck sedan OK. Om det finns ett lösenord på kontot kommer du att behöva ange det, annars är det bara att starta datorn och se den logga in automatiskt.

/Göte