Gå till innehåll

Rapport efter install & en fråga


sysk167

Recommended Posts

Hade inte ork att vänta på andra för att "få svar" så jag drog igång en install enl denna modell:

http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=1728

Så jag har alltså XP kvar. Jag installerade t.o.m 64 bitars W7 & efter lite labbande fick jag det hela att funka.

En speciell uppdat för ljudkortet som jag hämtade själv på Internet fixade så att ljudkortet hämtade uppdateringen själv.

Sedan tror jag att grafik-kortet uppdat med aut, men är inte säker.

Har nu driver 8.15.11.8593 fr Nvidia numera & i XP var det 6.14.11.6371.

Då jag körde Upgrade advisor fick jag reda på att Aero inte skulle fungera. Men även det funkar.

Till sist har jag en skrivare fr Lexmark Z515 som det inte finns rätt driver till.

Men en chatt m Lexmark i USA gav att en sådan skulle komma ut närmaste veckan. Fan troet

Nu till frågan: jag har lagt till minne så det är 4 GB.

I Systeminfo står att det så här : Installerat minne: 4GB (3GB går att använda).

Någon vettig förklaring till det?

I övrigt funkar allt perfekt förutom att det inte ut som XP. Man får väl vänja sig.

Ex Outlook 2003 startar blixtsnabbt.

Filflytt fr lös HD (USB) dock lite underlig. Flera små filer på totalt 6 GB tog dubbellt så lång tid som några få filer på totalt 25GB...

Konstigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Systeminfo står att det så här : Installerat minne: 4GB (3GB går att använda).

Någon vettig förklaring till det?

Jag antar att det är 32-bitars XP du har installerat.... inget 32-bitars system kan hantera mer än lite drygt 3 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på vad du syftar på, men det är i Windows 7, 64 bit jag har den infon.

Att det inte kan adresseras mer än lite grygt 3GB i XP, 32 bit visste jag redan...

W7 64 bit SKA ju kunna adressera mer. 16GB för W7 64 bit Home Premium jag inte är helt ute & cyklar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på vad du syftar på, men det är i Windows 7, 64 bit jag har den infon.

Att det inte kan adresseras mer än lite grygt 3GB i XP, 32 bit visste jag redan...

W7 64 bit SKA ju kunna adressera mer. 16GB för W7 64 bit Home Premium jag inte är helt ute & cyklar

Ok... om du verkligen är helt säker på att det är 64-bitars W7 du har installerat, så kan jag bara se 2 möjliga förklaringar. Antingen att någon minnesmodul inte fungerar som den skall, eller att dualboot med 2 olika arkitekturer påverkar på något sätt, så att 32-bitars operativet bestämmer hur mycket minne som kan adresseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-( Låter inge kul om det blir så. Då blir det väl till att göra ominstall & skriva över XP helt då jag vågar lite på W7. Jag vill först få en driver till Lexmark-skrivaren...

Jag har frågan ute på annat håll & där var tipset att XP använde de första 3 GB & W7 "fick resten". Fast då undrar ju jag hur det hade blivit om jag haft bara 2 GB i burken. Vad hade W7 fått då? 0GB?

Så det tipset tror jag var fel. Jag är rätt säker på att det var 64 bit jag installerade. Det står så på systeminfo & på upgrade-skivan jag använde. Upgrade-skivan kan man ju inte använda sig av & göra en upgrade om man har XP, utan man får välja Avanceratd install eller liknande & sedan blir det en clean install.

Redigerad av sysk167
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-( Låter inge kul om det blir så. Då blir det väl till att göra ominstall & skriva över XP helt då jag vågar lite på W7. Jag vill först få en driver till Lexmark-skrivaren...

Jag har frågan ute på annat håll & där var tipset att XP använde de första 3 GB & W7 "fick resten". Fast då undrar ju jag hur det hade blivit om jag haft bara 2 GB i burken. Vad hade W7 fått då? 0GB?

Så det tipset tror jag var fel. Jag är rätt säker på att det var 64 bit jag installerade. Det står så på systeminfo & på upgrade-skivan jag använde. Upgrade-skivan kan man ju inte använda sig av & göra en upgrade om man har XP, utan man får välja Avanceratd install eller liknande & sedan blir det en clean install.

Jo, jag håller nog en slant på att det är dualbooten med 32-bitars XP som har denna oönskade effekt. Vad gäller drivare till skrivaren, så kan du prova Vista´s drivrutiner... det fungerar oftast utmärkt, i väntan på färdiga W7-drivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga på att XP home 32 bit orsakar detta med minnet: en gissning på vad som händer då jag tar bort XP?

Gissar på att metoden för borttaget har viss betydelse.

Frågan finns även ute på denna site där jag hittade ett smidigt sätt att lägga in W7 som dual boot:

http://techrepublic.com.com/5208-12843-0.html?forumID=102&threadID=319439&start=0&tag=content;leftCol

Sök på sysk167 så hittar du mitt inlägg där. Ett förslag till därifrån var att grafik-kortet anv 1GB (delat minne).

Tror jag inte heller är rätt. Det är ju ett Nvidia 7900 GTX PCI Express.

Fast det kan ju vara värt att kolla upp?

Någon idé hur jag kollar detta på "rätt sätt"? (Har aldrig behövt kolla det förut någonsin så...)

Redigerad av sysk167
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga på att XP home 32 bit orsakar detta med minnet: en gissning på vad som händer då jag tar bort XP?

Gissar på att metoden för borttaget har viss betydelse.

Frågan finns även ute på denna site där jag hittade ett smidigt sätt att lägga in W7 som dual boot:

http://techrepublic.com.com/5208-12843-0.html?forumID=102&threadID=319439&start=0&tag=content;leftCol

Sök på sysk167 så hittar du mitt inlägg där. Ett förslag till därifrån var att grafik-kortet anv 1GB (delat minne).

Tror jag inte heller är rätt. Det är ju ett Nvidia 7900 GTX PCI Express.

Fast det kan ju vara värt att kolla upp?

Någon idé hur jag kollar detta på "rätt sätt"? (Har aldrig behövt kolla det förut någonsin så...)

Nu först fick jag för mig att öppna systeminformation på min egen burk.... och ser att det ser likadant ut hos mig...! :rolleyes: Posten "Tillgängligt fysiskt minne" visar alltså hur mycket fritt minne som finns kvar när Windows så att säga har tagit vad som behövs för driften. Om du jämför posterna "Installerat fysiskt minne" och "Sammanlagt fysiskt minne", så är jag övertygad om att bägge visar 4GB. Dina siffror är således fullt normala.

Vad gäller grafikkortet så är det endast grafikkort integrerade i moderkortet som lägger beslag på ram-minne på det sättet. Din beskrivning verkar vara ett vanligt PCI Express-kort.

När du "tar bort" XP, så föreslår jag att du helt enkelt bootar på W7-skivan och tar bort hela systempartitionen, innan du startar den nya installationen på det opartitionerade utrymme som skapas. På så sätt får du en clean install... partitionering och formatering behöver du inte bry dig om... det sköter Windows installationsprogram om på bästa sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med minnet i Systeminfo kan nog stämma - fast de (MS) skriver ut det rätt förvirrande även för en hyfsat van användare som jag är trots mina kanske konstiga frågor.

Sedan det med att kolla i BIOS - tack för det tipset. Hade jag inte ens en fundering på.

Det blir till strunta i storhandlingen idag & åka & labba istället :-)

Thanks alla som svarat.

Återkommer med rapport så snart jag har ngt att rapportera.

Björn

Redigerad av sysk167
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Kolla i biosen till moderkortet. Har själv ett ASUS och där fick jag ändra en inställning om vilket OS som ska användas. 32/64 bits. Ändrade jag till 64 bits så dök allt mitt installerade minne över 3GB upp i Win7.

Hej,

Jag har också problem med minnet, och jag misstänker att det som du pratar om kan vara lösningen... hur vet jag om jag måste ändra i BIOS och hur gör jag?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...