Gå till innehåll

Ljud från dator och högtalare


nick

Recommended Posts

Hej allihop.För ett tag sen införskaffade jag ett par högtalare till datorn (laptop) för bättre ljud och dom ska pluggas in i hörlurs eller microfon-uttaget.Vad jag inte insåg var givetvis att ljudet då försvinner från datorn och jag skulle vilja ha ljud från bägge håll.Finns det något sätt att kringgå detta ?.Mvh,Nick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Precis som JoWa skriver, när 3,5 mm pluggen stoppas in i hörlursuttaget så bryts den interna kretsen. Hade det varit andra (Phono)-uttag så har det fungerat med både interna & externa högtalare. Skickar bara med en bild för skojs skull.

post-8087-1256629271,59_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa saker som aldrig ändras och som även funnits i stort sett på samma sätt i massor av år.

Denna typ av plugin kontakter är just en av dessa prylar som tillverkarna stoppar in i nya produkter.

Den är konstruerad för att bryta den interna högtalar kretsen då man pluggar i sladden och därför så finns det inga lösningar & ändra detta via mjukvara. Det man kan tänka sig isåfall är ju att öppna upp datorn och löda dit en sladdstump som kopplar förbi den brytande funktionen i uttaget, resultatet blir ju då ljud bibehålls i datorns högtalare även då något finns ipluggat.

Åtgärden kanske inte är & föredra om du efter ett tag bestämmer dig för & byta dator, näste ägare kanske då inte blir så förtjust.

Detta sitter monterat på bärbara datorer som en extra liten finess för att få bort störningsmomentet som det kan innebära då något spelas upp på datorn i miljöer med andra människor, dessutom så blir oftast ljudåtergivningen mycket bättre i hörlurar än i från en bärbar dators högtalare, iaf är de så på min egen.

Men det finns också andra alternativ för & komma runt problemet, kanske du skulle inrikta dig på en USB lösning istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa saker som aldrig ändras och som även funnits i stort sett på samma sätt i massor av år.

Denna typ av plugin kontakter är just en av dessa prylar som tillverkarna stoppar in i nya produkter.

Den är konstruerad för att bryta den interna högtalar kretsen då man pluggar i sladden och därför så finns det inga lösningar & ändra detta via mjukvara. Det man kan tänka sig isåfall är ju att öppna upp datorn och löda dit en sladdstump som kopplar förbi den brytande funktionen i uttaget, resultatet blir ju då ljud bibehålls i datorns högtalare även då något finns ipluggat.

Åtgärden kanske inte är & föredra om du efter ett tag bestämmer dig för & byta dator, näste ägare kanske då inte blir så förtjust.

Detta sitter monterat på bärbara datorer som en extra liten finess för att få bort störningsmomentet som det kan innebära då något spelas upp på datorn i miljöer med andra människor, dessutom så blir oftast ljudåtergivningen mycket bättre i hörlurar än i från en bärbar dators högtalare, iaf är de så på min egen.

Men det finns också andra alternativ för & komma runt problemet, kanske du skulle inrikta dig på en USB lösning istället?

Hej Opptokoppter.USB-lösning ?.Du skulle inte vilja förklara hur ?.Mvh,Nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...