Gå till innehåll

Skapa fil genom högerklick


fetis

Recommended Posts

Jag har läst någon stans om mitt problem men hittar inte lösningen så jag frågar er här. :)

När jag ska skapa t.ex. ett txt. dokument så har jag för vana att högerklicka -> Nytt, och sen välja Anteckningar. Men nu har Anteckningar försvunnit ur listan. Hur lägger man till Anteckningar igen och hur tar man bort de man inte använder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju ett alternativ men jag vill ha den i högerklicks menyn. Jag googlar vidare. Men dyker det upp något så skriv gärna. Har även för mig det var i detta forum jag läste om det för något år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst någon stans om mitt problem men hittar inte lösningen så jag frågar er här. :)

När jag ska skapa t.ex. ett txt. dokument så har jag för vana att högerklicka -> Nytt, och sen välja Anteckningar. Men nu har Anteckningar försvunnit ur listan. Hur lägger man till Anteckningar igen och hur tar man bort de man inte använder?

Prova den här registerfixen för att få tillbaka "Nytt/Textdokument"!

ContextmenuNewTxt.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\.txt\ShellNew]
"ItemName"=hex(2):40,00,25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,\
 6f,00,74,00,25,00,5c,00,73,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,\
 00,6e,00,6f,00,74,00,65,00,70,00,61,00,64,00,2e,00,65,00,78,00,65,00,2c,00,\
 2d,00,34,00,37,00,30,00,00,00
"NullFile"=""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, men inget gav resultat.

Hittade en grej i registret som verkade vara rätt men det fungerade inte riktigt heller. Den finns under HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Discardable\PostSetup\ShellNew och sedan Classes.

Där inne finns alternativen. Men när jag la till .txt och sparade så försvann den igen efter jag hade högerklickat. Jag provade även ta bort en av dem som stod där, .docx och då försvann den hur listan till en början men dök senare upp igen. Verkade vara rätt ställe men det ville inte sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, men inget gav resultat.

Hittade en grej i registret som verkade vara rätt men det fungerade inte riktigt heller. Den finns under HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Discardable\PostSetup\ShellNew och sedan Classes.

Där inne finns alternativen. Men när jag la till .txt och sparade så försvann den igen efter jag hade högerklickat. Jag provade även ta bort en av dem som stod där, .docx och då försvann den hur listan till en början men dök senare upp igen. Verkade vara rätt ställe men det ville inte sparas.

Har du kört min registerfil? Gör du det så hamnar .txt-formatet automatiskt och permanent, även på den plats i registret som du nämner... för att sedan se resultatet i högerklicksmenyn också, måste du starta om datorn.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Har du kört min registerfil? Gör du det så hamnar .txt-formatet automatiskt och permanent, även på den plats i registret som du nämner... för att sedan se resultatet i högerklicksmenyn också, måste du starta om datorn.

Har samma problem och registerfilen hjälpte inte! Skapa nytt wordpad-doc är också borta från mitt högerklick.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...