Jump to content

Uppgradering från Vista till Windows 7

PCGuiden

Recommended Posts

Hej jag skall till en som har fått en uppgradering från vista till W7 och hon säger att den skall laddas ner från internet med en kod...

Någon mer som fått detta....???

Antar att det blir en iso som sedan skall brännas på DVD?

Hjälp mig

Kan man då med den W7 skivan hon fått göra en clean installation eller blir det bara en uppgradering med massa problem som följd?

Hurvida du laddar hem osv... det verkar väl ganska enkelt. Bränn ut filen på DVD.

Sen är det bara att boota på skivan och välja att köra en clean install, vilket du KAN göra på en uppgradering. Ta en snabb sökning på forumet så hittar du hur...

Mange

Hjälp mig i denna tråden snälla

Är det något speciellt man behöver tänka på om man kör en clean installation

Förutom att välja diskpartition, under "avancerade installations alternativ", så hade jag inget som helst att göra, mer än att följa med på skärmen!!

Rullade på, sedan var det att döpa datorn, sedan lösenord, och allt startade upp!

Ett antal uppdateringar kom, via Windows Update.

Efter att jag validerat mitt Windows, kom det ytterliggare några drivrutiner, men om det hänger ihop, har jag ingen egentlig vetskap om!

Lycka till!

Mvh

Mats H

Hjälp mig i denna tråden snälla

Är det något speciellt man behöver tänka på om man kör en clean installation

Gå till huvudsajtens förstasida och läs Stenis uppgraderingsråd. Läs också svenska och utländska kolumnisters omfattande guider. Eller koncentrera på följande:

0. VId en ren installation får du inte med några program från Vista.

1. Gör backup på allt som finns på datorn nu.

2. Spara viktiga drivrutiner på ett USBminne för säkerhets skull. Drivrutiner för grafik och nätverks speciellt.

3. Ladda ner iso-filen och bränn den till DVD (eller till USB om du vet hur man gör det). Finns det 32-bitars och 64-bitars att ladda hem ladda ner bägge ifall pcägaren ändrar sig i framtiden och vill köra på på den andra versionen.

4. Plocka fram och ha i beredskap alla program som skall installeras.

5. Installera W7 och gör alla uppdateringar som har släppts.

6. Gör övriga programinstallationer.

Hej jag skall till en som har fått en uppgradering från vista till W7 och hon säger att den skall laddas ner från internet med en kod...

Någon mer som fått detta....???

Antar att det blir en iso som sedan skall brännas på DVD?

Hjälp mig

Kan man då med den W7 skivan hon fått göra en clean installation eller blir det bara en uppgradering med massa problem som följd?

Det krävs faktiskt lite trixande för att göra en "Clean Install" med en "Uppgraderingsskiva"... blir högst troligt problem vid aktiveringen annars. Kolla tidigare inlägg nedan!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/19737-clean-install-av-windows-7-med-uppgraderingsskiva/page__view__findpost__p__141645

"Jag blir ledsen i ögat." Hur skall Novisa veta vad som är rätt eller fel? Är det inte då som allt strular till sig? Kunde nu inte MicroSoft förtydliga i medföljand uppgradering, att så och så skall Du göra föra att installera på smidigaste sättet!

Vore det inte bra med en "FlashGuid" som visar HUR GÖR MAN i olika installationer? Bara ett förslag, till de/dom som kan utförligt skriva ner en liten dokumentation!

Edited by Sunshine

Uppgraderingsversionen är aldrig tänkt att användas för Clean Install... även om det är möjligt! Om folk bemödade sig att köpa RÄTT version efter dom förutsättningar som finns, istället för att stirra sig blinda på priserna, så räcker instruktionerna till mer än väl. Vill du absolut göra en ren installation, ja då köper du Retail och blåser disken. Har du ett system som tillåter uppgradering, ja då kan du köpa en sådan och göra just en uppgradering.

Jag förstår att man vill komma undan så billigt som möjligt... men skyll inte på Microsoft om det blir för svårt, och kräv framför allt inte att dom skall redovisa eventuella möjligheter till fusk/work arounds!

Edited by e-son

Uppgraderingsversionen är aldrig tänkt att användas för Clean Install... även om det är möjligt! Om folk bemödade sig att köpa RÄTT version efter dom förutsättningar som finns, istället för att stirra sig blinda på priserna, så räcker instruktionerna till mer än väl. Vill du absolut göra en ren installation, ja då köper du Retail och blåser disken. Har du ett system som tillåter uppgradering, ja då kan du köpa en sådan och göra just en uppgradering.

Jag förstår att man vill komma undan så billigt som möjligt... men skyll inte på Microsoft om det blir för svårt, och kräv framför allt inte att dom skall redovisa eventuella möjligheter till fusk/work arounds!

Hej ESON!

Jag menar att det är inte fel ändock att informera mera från Microsoft! SÅ BÖR DU GÖRA! För att det skall gå smidigt till, eller?

--------> +2 iallafall

Edited by Sunshine

Hej ESON!

Jag menar att det är inte fel ändock att informera mera från Microsoft! SÅ BÖR DU GÖRA! För att det skall gå smidigt till, eller?

--------> +2 iallafall

Jag har iofs inte sett hur produkten är paketerad, men misstänker att det följer med ganska exakta instruktioner. Detsamma gäller säkerligen om man köper någon nedladdningsbar version.

Vad Microsoft däremot INTE instruerar om, är hur man uppgraderar div. OEM-versioner... det är nämligen inte deras ansvar. Varje OEM-partner har det fulla ansvaret för "sin" produkt... även operativsystemet.

Jag har iofs inte sett hur produkten är paketerad, men misstänker att det följer med ganska exakta instruktioner. Detsamma gäller säkerligen om man köper någon nedladdningsbar version.

Vad Microsoft däremot INTE instruerar om, är hur man uppgraderar div. OEM-versioner... det är nämligen inte deras ansvar. Varje OEM-partner har det fulla ansvaret för "sin" produkt... även operativsystemet.

Hej igen Eson!

Har ett företag som Microsoft inte skyldighet att informera sina kunder om information angående ny programvara och dess installationssätt, då borde dom T-M-F gå i KK.(ursäkta) Det är väl inte bara att där sitta & ta in slantar och strunta i allt annat! URSÄKTA MITT INLÄGG PÅ DET HELA. Men jag blir så frustrerad.

Det krävs faktiskt lite trixande för att göra en "Clean Install" med en "Uppgraderingsskiva"... blir högst troligt problem vid aktiveringen annars. Kolla tidigare inlägg nedan!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/19737-clean-install-av-windows-7-med-uppgraderingsskiva/page__view__findpost__p__141645

Är allt nyfiken här! Jag har de senaste 2 dagarna gjort två uppgraderingar, en från Vista och en från XP. Båda gångerna var det en uppgraderingsskiva och båda gångerna gjordes en sk Clean Install... hade inga som helst problem att aktivera de båda installationerna. Att påpeka här är att den ena uppgraderingen gjordes med en fullgod licens på HD´n m,en det valdes att formatera innan installation. XP-uppgraderingen GER ju inget annat alternativ än en clean install...

Jag säger inte emot alls... jag har själv läst Paul Thurotts (och andras liknande) artikel om att det kan uppstå problem. Jag har t.o.m hans tips nerskrivet OM det skulle strula. Men jag går med två "uppgraderingsinstalleringar" i bagaget och har inte upplevt någotsomhelst problem själv.

Magnus

Är allt nyfiken här! Jag har de senaste 2 dagarna gjort två uppgraderingar, en från Vista och en från XP. Båda gångerna var det en uppgraderingsskiva och båda gångerna gjordes en sk Clean Install... hade inga som helst problem att aktivera de båda installationerna. Att påpeka här är att den ena uppgraderingen gjordes med en fullgod licens på HD´n m,en det valdes att formatera innan installation. XP-uppgraderingen GER ju inget annat alternativ än en clean install...

Jag säger inte emot alls... jag har själv läst Paul Thurotts (och andras liknande) artikel om att det kan uppstå problem. Jag har t.o.m hans tips nerskrivet OM det skulle strula. Men jag går med två "uppgraderingsinstalleringar" i bagaget och har inte upplevt någotsomhelst problem själv.

Magnus

Jag har inte haft tillfälle att prova själv, så jag kan inte bekräfta varken det ena eller det andra! Är du säker på att aktiveringen är genomförd? Det tar ju några dagar innan den automatiska aktiveringen kickar in!

Så här blev det

Enligt hon jag var hos så skulle det vara att ladda någon fil och sedan installera men det blev att gå in på tillverkarens sida och beställa en så nu kommer den väl om några dagar...

men det bästa var att försäljaren på ONOFF sade att man skulle ladda ner en fil så var det klart... Lite info till försäljare skulle verkligen inte skada...

Så här blev det

Enligt hon jag var hos så skulle det vara att ladda någon fil och sedan installera men det blev att gå in på tillverkarens sida och beställa en så nu kommer den väl om några dagar...

men det bästa var att försäljaren på ONOFF sade att man skulle ladda ner en fil så var det klart... Lite info till försäljare skulle verkligen inte skada...

WHEM SKALL MAN LITA SIG PÅ?