Gå till innehåll

Trasigt nätaggregat


Recommended Posts

Hur vet jag om mitt nättagregat är trasigt?

Jag skulle skifta en SATA sladd till min DVD-brännare, för den ville bara fungera ibland. Sagt och gjort jag skiftade sladd och även bytta SATA (ström) kontakt, jag är alltid noga med att inte vara laddad med statiskt elekrisitet. Vid startförsök så ville inte datorn starta !!! In och kolla om någon sladd var lös, men icke. Skiftade till ett gammalt nättagregat (hög ljudnivå) och datorn startade, hur kan jag kolla om mitt första nätagg är trasigt, ser ingen säkring på det heller.

Om jag köper nytt, hur många Watt kan jag behöva?

1 st HD 500 Gb (SATA)

1 st HD 160 Gb (IDE)

1 st DVD-läsare (IDE)

1 st DVD-brännare (SATA)

grafikkort nVidia Geforce 7800 GT PCI-E

Inbyggt ljudkort och LAN.

Inget ansklutet till USB för tillfälligt, ansluter ibland en HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en AMD (sockel 939) 4800+ dual core.

Men till huvudfrågan, hur vet jag om mitt nätagg är trasigt ?

Hur kolla nätagg?

Ta bort kontakten från moderkortet (den stora). Ta ett gem eller en liten kabel och koppla mellan grön sladd med någon av de svarta sladdarna (jord)

då ska nätagget starta om det är helt.

(bygla först och sen koppla på strömmen)

mvh

t

Redigerad av ture
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej :)

Varför inte prova med ett testinstrument (Voltmeter) och mäta hur mycket nätaggregatet ger på de kontakter som strular.

Innan du började mixtra med skifta kontakterna till DVD-brännaren, fungerade resten av datorn då som vanligt? I såfall låter de som ett kabelbrott/okontakt i någon av sladdarna till DVD-brännaren. Då behöver ju inte aggregatet vara kass redan.

Ser också du nämner att, Citat `Sagt och gjort jag skiftade sladd och även bytta SATA (ström) kontakt.

Skftade du någon annan kontakt också än bara strömkontakten till DVD-brännaren?

Funderar då på om du lyckats skifta mellan hårddisk/brännare och att detta då skulle kunna sabba uppstarten på datorn vilket då blir resultatet :rolleyes:

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...