Gå till innehåll

Win 7 32 bit och 4GB minne


tomash

Recommended Posts

32bit funkar lika bra med 3.5 som 64bit gör med 4.0..64bit kräver mer ram..så varför byta då???

Det är inte bara att man har 4 GB .

Windows 32 bit kan se upp till 4GB minus hårdvara adresser och därför om du har 4 GB kan du se bara 3.x GB ram

Windows 32 bit tilldelar 1GB till Windows och 1GB till apps tillsammans blir det 2 GB, om du har mer en 2 GB på din pc och inte kör server OS kommer Windows att slösa bort allt rästande minne och swappa all annat på disken.

Det finns PAE boot växel som ökar minnes adressering men den funkar bara på server OS

Vad är PAE:

http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Där efter om du använder dig av 64 bit os kommet Windows att utnyttja allt minne i ditt system och tilldela 3GB till 32 BIT Apps

Kolla länken

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778(VS.85).aspx

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adrian, jag låter båda minneskapslarna sitta i även om operativet inte använder mer än 2 GB, eftersom jag har ett moderkort med dual-channel RAM-controller, vilket ger snabbare minnesaccess. Vet du varför Microsoft har valt att inte använda mer minne, det går ju tydligen på serveroperativet?

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adrian, jag låter båda minneskapslarna sitta i även om operativet inte använder mer än 2 GB, eftersom jag har ett moderkort med dual-channel RAM-controller, vilket ger snabbare minnesaccess. Vet du varför Microsoft har valt att inte använda mer minne, det går ju tydligen på serveroperativet?

/Tomas

Mycket bra fråga,och rätt att du ska ha två minnes moduler bara det är samma storlek på de, annars har du matrix dual chanel som är lite långsammare en riktig dual chanel

Jag tror att Microsof gör så for att känna pengar om du tittar på server 200x standart edition 32 bit eller web edition då kan du inse att man har maximum minne som stöds är 4GB vill du ha mer måste du har den mycket dyrare varianten exterprice eller datacenter or där kan du använda dig av PAE

Från andra sidan alla nya servrar har bara 64 bit stöd, och om man titta bakåt i tiden på NT4 till 2003 man var tvången att ökat minne stöd med tanke på tunga applikationer som Exchange eller SQL server

Windows XP pro ska kunna stödja PAE men det är bara på papper och funkar inte i verkligheten

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...