Gå till innehåll

Lagg/Hack när jag kollar film, hjälp!


Soltani

Recommended Posts

Tjena! Jag skaffade Windows 7 till min dator, äkta för någon dag sen och jag har en Toshiba Satellite A200-1UW med...

Har haft Vista innan och inga problem alls, allt funkade på grymt bra men jag ville ha Windows 7 men har nu lite problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med då jag inte kan datorer för 5 öre ... om det är så att ni har någo lösning, berätta gärna detaljerat hur jag ska gå till väga :D

Intel® typ : Intel® GMA X3100 minne : upp till 358 MB grafikminne tillgängligt totalt med 2 GB systemminne minnestyp : delad

Processor: Intel® Core2 Duo CPU T5250 @ 1.50 GHz 1.50 GHz

RAM- Minne - 2 GB

32- bit operating system.

Nu till problemet...

Allt funkar som det ska inga problem, datorn känns väldigt snabb och det rullar på som det ska .. och FM- demot verkar funka bra och jag har 4,5 stjärnor MEN ... Jag har haft ett problem och det är när jag kollar på film! Var tionde minut så laggar bilden fast och det står still i ca. 1-2 minuter och sen släpper det .. och detta händer verkligen var tionde minut och det är väldigt irriterande ... Och filmerna är vanliga DVD- rip filmer. Jag har testad VLC, Windows Media Player, Media Player Classic och förutom det också testat att ladda ner K-Lite Codecs ... och inget verkar hjälpa och jag har fortfarande samma problem, det spelar inge roll vilket programm jag använder för att kolla på filmen eller vilken film jag kollar på .. Ungefär var tionde minut så står bilden helt still och jag kan inte göra något och efter 1-2 minuter så börjar filmen rulla igen... Vad är problemet och hur kan jag lösa problemet?

Jag har även gått in på Intels hemsida och kört ett test angående drivrutinerna och fick fram att jag använder mig utav det senaste ...

Redigerad av Soltani
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett spelare så ska du inte få dessa problem... Har du uppdaterat med de senaste från windows update?

Sedan skulle jag kolla på drivrutinen till grafikkortet, och eventuellt uppdatera.

Börja med att kontrollera i enhetshanteraren om det finns "utropstecken" där.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett spelare så ska du inte få dessa problem... Har du uppdaterat med de senaste från windows update?

Sedan skulle jag kolla på drivrutinen till grafikkortet, och eventuellt uppdatera.

Börja med att kontrollera i enhetshanteraren om det finns "utropstecken" där.

Nja asså kanske inte direkt exakt var 10:e minut men jävligt ofta och nu har det gått över till att det laggar även om jag inte kollar på film ... jag kan spela spel, surfa på internet eller inte göra någonting och skärmen kan hacka fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ditt problem är ström inställning i Windows (Power Manager) kolla inställningar där och speciellt något som ska stanna efter 10 min, disk inställningar kan göra detta, när du tittar på film då buffras data till minne som kan vara upp till 5 min spelning under den tiden disken stannar, när buffer är tömd systemet buffrar igen men kan inte for att disken står still, då startar systemet disken och buffrar igen .

Kollar drivrutiner till chipset, disk kontroller och grafik kort

Chipset disk kontroller och VGA hittar du på http://downloadcenter.intel.com/default.aspx?iid=gg_work-SE+downloads

Sök:

Intel Chipset drivers :

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Chipsets&ProductLine=Chipset+Software&ProductProduct=Intel%c2%ae+Chipset+Software+Installation+Utility&ProdId=816&LineId=1090&FamilyId=40

Intel Matrix Storage Manager drivers:

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Chipsets&ProductLine=Chipset+Software&ProductProduct=Intel%c2%ae+Matrix+Storage+Manager&ProdId=2101&LineId=1090&FamilyId=40

Intel® GMA X3100 (GMA965):

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Graphics&ProductLine=Laptop+graphics+controllers&ProductProduct=Mobile+Intel%c2%ae+965+Express+Chipset+Family&ProdId=2800&LineId=1101&FamilyId=39

Updatera BIOS i din PC (Vista bios om inget annan finns , tar alltid den senaste)

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/download_bios.jsp

Drivrutiner (här kan du se vad som är inne i din pc)

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/download_drivers_bios.jsp?LNG=16&service=ND

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ditt problem är ström inställning i Windows (Power Manager) kolla inställningar där och speciellt något som ska stanna efter 10 min, disk inställningar han göra detta, när du tittar på film då buffras data till minne som kan vara upp till 5 min spelning under den tiden disken stannar, när buffer är tömd systemet buffrar igen men kan inte for att disken står still, då startar systemet disken och buffrar igen .

Kollar drivrutiner till chipset, disk kontroller och grafik kort

Chipset disk kontroller och VGA hittar du på http://downloadcenter.intel.com/default.aspx?iid=gg_work-SE+downloads

Sök:

Intel Chipset drivers :

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Chipsets&ProductLine=Chipset+Software&ProductProduct=Intel%c2%ae+Chipset+Software+Installation+Utility&ProdId=816&LineId=1090&FamilyId=40

Intel Matrix Storage Manager drivers:

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Chipsets&ProductLine=Chipset+Software&ProductProduct=Intel%c2%ae+Matrix+Storage+Manager&ProdId=2101&LineId=1090&FamilyId=40

Intel® GMA X3100 (GMA965):

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Graphics&ProductLine=Laptop+graphics+controllers&ProductProduct=Mobile+Intel%c2%ae+965+Express+Chipset+Family&ProdId=2800&LineId=1101&FamilyId=39

Updatera BIOS i din PC (Vista bios om inget annan finns , tar alltid den senaste)

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/download_bios.jsp

Drivrutiner (här kan du se vad som är inne i din pc)

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/download_drivers_bios.jsp?LNG=16&service=ND

Vet inte hur jag ska tacka dig om det här funkar .. ska göra det du har skrivit och se ifall det blir någo skillnad, får hoppas det :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat nu och kolla upp dom olika uppdateringarna och drivrutinerna och så ... och fann ett problem och det är när jag skulle uppdatera BIOS då jag fick upp en ruta med "This program is unable to continue. The system you are trying to update is not based on a Intel® Deskop board"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat nu och kolla upp dom olika uppdateringarna och drivrutinerna och så ... och fann ett problem och det är när jag skulle uppdatera BIOS då jag fick upp en ruta med "This program is unable to continue. The system you are trying to update is not based on a Intel® Deskop board"

Fel BIOS

På laptop backsidan står siffror som du ska använda dig när du väljer rätt BIOS (skriv när allt och posta här)

Prova engelska Toshiba Support Portal

www.toshiba.co.uk

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...