Gå till innehåll

Windows 7 och drivrutiner


Jack Bauer

Recommended Posts

"Samtidigt så kan man pröva att köra i kompatibla lägen"

Eller så gör man som mig och många andra att helt enkelt vänta ett litet tag och fortsätta köra Vista/XP tills drivrutiner finns och stöd för program man använder kommer innan man byter. Finns ingen anledning att köra med kompatibla lägen om man inte av någon anledning har jättebrottom att byta system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 55
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

"Eller så gör man som mig och många andra att helt enkelt vänta ett litet tag och fortsätta köra Vista/XP"

Hur många var inte ivriga när de/dom fick veta att ett nytt operativsystem skulle komma ut? Det blev ett antal betatestare runt om i världen som fick testa och utvärdera det nya. Så man kan dock inte skylla på MicroSoft på denna punkt, det var ju testare som skulle meddela vad som inte gick bra och inte fungerade, "eller"!

"Mitt eget citat" Jag kör 200 km/tim på en 90 sträcka, kan ju inte skylla på däcktillverkaren om jag blir tagen för fortkörning" Excuse me!

Datorer är datorer, människor är människor, glöm nu inte detta! En dator gör ALDRIG fel, däremot människan!

Även jag gör stora misstag/fel!

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur många var inte ivriga när de/dom fick veta att ett nytt operativsystem skulle komma ut?"

Jag var inte en av dem ivriga, även om jag testade betan själv samt även den klara versionen. Lika snabbt som jag installerade betan så installerades Vista tillbaka. Normalt arbetar jag och har inte tid med testa runt så mycket men av ren nyfikenhet så blev man ju tvungen att kolla W7.

Har fortfarande inte brottom att byta till W7 även nu när den är klar. Ska först hitta menu som ersätter den klasiska menyn samt väntar på att några program jag använder mycket får fullt stöd för W7. Innan det sitter jag fin fint med Vista Ultimate versionen och känner ingen brådska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fick aldrig med någon skiva,utan bara XP installerat på datorn.

Problemet är ju att jag aldrig kommer så långt så att jag kan börja leta eller testa nya drivrutiner.

Datorn startar upp, men hänger sig vid skrivbordet.

Lägger ner denna tråden nu, och väntar på besked från datorbutiken.

Ville bara påskina att Windows 7 inte så super duper mega bra som M$ vill få oss att tro.

Till alla er som använder XP/Vista; tänk efter en extra gång innan ni installerar W7.

För min egen del kanske det får bli en ny dator om allt skiter sig.

Men det får framtiden utvisa.

Tack för ordet.

men det du beskriver är inte en clean install av XP, prova installera det på din burk å se hur det ser ut å så jämför du med hur en clean install av W7 ser ut så ser du skillnaden.

Att din XP funkar beror på att HW tillverkar fixat din XP installation, inte MS,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått av Microsofts marknadsföring av Windows 7 så stödjer det mycket mer hårdvara från grunden, vilket det gör. Men som en del redan varit inne på så kan dom inte ge stöd till all hårdvara. Det är som det alltid varit, användarens sak att se till att ha tillgång till alla drivrutiner när man installerar ett os.

Windows 7 hittar all min hårdvara utan mitt ljudkort. Ska jag vara sur på Microsoft för att dom inte har inkluderat drivrutiner för mitt ljudkort eller ska jag gå till Creatives hemsida att ladda ner dom... Om alla användare av Windows ska få sin vilja igenom så kommer förmodligen Windows 8 levereras på minst en Blu-ray skiva för att få plats med alla drivrutiner.

Vill vi installera ett sådant os? Jag vill inte det iaf...

Redigerad av LightningStrike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det du beskriver är inte en clean install av XP, prova installera det på din burk å se hur det ser ut å så jämför du med hur en clean install av W7 ser ut så ser du skillnaden.

En clean install på nuvarande OP-sys kan inte jämföras med tidigare OP-sys. Man får ej SE BAKÅT, se framåt istället! Skulle jag veta vad jag vet idag, då vore en dator ingenting.

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 Upgrade advisor visar exakt vilka problem som kan dyka upp med hårdvara och mjukvara och bör köras innan uppgradering. I vissa fall kan det till exempel behövas en BIOS-uppgradering på datorn för att det ska fungera (bra).

Windows 7 Upgrade Advisor hittas på http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15 .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mer eller mindre självlärd inom gebitet och pensionär. Kul att testa nya OS, men visst tar det tid och tålamod när man åker på minor som man inte visste fanns. Men har man ett OS (Vista) i en annan partition så är det ju inga problem, Bara att växla tillbaka. Men som alltid, det krävs att man inte är novis, för då skall man nog ha en laptop som är "originalinstallerad" som säkerhet. Inte labba med den maskin som man är beroende av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga så här, att detta forum och liknande skulle lysa med sin frånvaro om det inte vore några problem...

Dessutom är det inte roligt om allt är frid och fröjd... lite krånglande måste det få vara... Annars har väl Stenis fått lägga ner sidan pga inga besökare

Det är som att göra en bil som inte behöver lagas... Det skulle se ut det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga så här, att detta forum och liknande skulle lysa med sin frånvaro om det inte vore några problem...

Dessutom är det inte roligt om allt är frid och fröjd... lite krånglande måste det få vara... Annars har väl Stenis fått lägga ner sidan pga inga besökare

Det är som att göra en bil som inte behöver lagas... Det skulle se ut det...

Får väl lov att hålla me dig PC-Guiden!! Trots vad jag skrev i Cafe'

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall iaf knalla in till datorbutiken för att kolla hur det går imorron <_<

Ville bara med detta inlägget påskina att man kanske inte skall ha så bråttom att byta från ett fungerande system till ett oprövat och nyligen släppt (W7).

Själv gick jag i M$-f'ällan,men ville ju ge dem en chans att visa att Vista-historien inte upprepades med W7.

Så var tydligen inte fallet,men hur skall man kunna veta det innan.

Well, får jag bara tillbaka en fungerande dator med W7, är M$ förlåtna i min bok.

Bra att ha detta forum,så man får chans att skriva av sig.

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde idag till datorbutiken där jag har datorn inlämnad.

De sade att de hade kollat på nya drivrutiner,samt testat nyare minnen.

Tydligen kändes den seg, varför visste han inte riktigt.

De skulle kolla vidare på den under dagen, så jag slinker in där efter jobbet idag.

skräckscenariot skulle ju vara om de inte får ordning på den.

Vad gör man då? ingen skiva så man kan gå tillbaka till XP heller....

Visst är det underbart att lita på M$....

Om det värsta skulle hända, vilken dator skall man satsa på då? Prisklass?

Nu menar jag så att W7 FLYTER på bra.

Kan man använda sin W7 skiva till den nya datorn isf?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Du har ju fortfarande en giltig licens för XP så du kan ju be datorbutiken att installera XP igen om det inte funkar med Win7

Ett tips till alla som tänker uppgradera datorer med Win7, kolla före att du har en återställningsskiva så du kan återställa datorn om installationen misslyckas !

Jag vet av egen erfarenhet att många som köpt "märkesdatorer" inte har bränt ut någon återställningsskiva eller om dom gjort det, tappat bort den !

Tråkigt att du gav upp och lämnade in datorn, det är ju då det "jävlas" man får nyttiga lärdomar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,fast man vill ju inte gå tillbaka till XP när man har köpt en skiva för 1000 kr till W7.

Sedan vill man ju hänga med utvecklingen framåt med W7.

Kommer nog isf hellre att satsa på en ny dator med W7 installerat från början.

Men det är den sista utvägen.

Kan det vara att min dator är en "märkesdator", och ASUS inte släppt drivrutiner som fungerar till W7?

Enligt vad jag har läst,så skall det ju fungera med Vista-drivrutiner.

Eller är det något med hårdvaran som inte stöds?

Datorn är även "compatible for Vista".

Vad är det som gör W7 mer "krävande" än XP?

Skall man satsa på en ny dator?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt in Windows 7 på ett tiotal datorer nu, varav 2 är uppdateringsinstallationer från Vista.

Enda krånglet med drivrutiner har varit udda program från ASUS och Gigabyte (för överklockning och tempstyrning). Det rättas väl till ganska snart.

Det här gäller datorer som är max 3 år gamla.

På jobbet väntar vi på uppdateringsskivor till HP laptops, som skickas ut när HP blir färdiga med sina drivrutiner. Det förvånar mig lite, eftersom jag kört rena installationer av W7RC utan problem på samma HP-laptops av olika modeller.

HP:s W7-drivrutiner för skrivare är inte heller riktigt bra, i alla fall inte om man försöker dela ut W7-anslutna skrivare till Vista-datorer i nätverk.

Jag förutser ett stort supportbehov när folk får sina uppgraderingsversioner Vista--->Win7, det är nog inte helt självklart för alla att köra kompatibilitetstesten före installationen, eller ens förstå vad som meddelas i den ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja inte helt lätt detta att lägga in Win7 tydligen....

För min egen del så hade service stället inte heller lyckats att installera W7.

Killen som arbetade med den, sade att den var seg och att den hängde sig efter skrivbordet visats.

Jag berättade som det var,dvs att jag lyckats att installera W7, men att datorn hänger sig efter en liten stund.

Han påstod att det kunde ha att göra med "grafik-chipset" till grafikkortet.

Vad menas då?

Eftersom W7 börjar att hämta ner drivrutiner efter installationen via Windows Update så fungerar den ju så långt.

Sedan händer något,precis som om datorn tänker "aha, här är det fel drivrutiner", och låser sig.

Han var även inne på att jag kanske skulle förbereda mig på att skaffa en ny dator, och det kändes väl inte så kul.

Den är ju bara ca 3 år, och den skall klara W7 enligt upgrade advisor.

Sista utvägen sade han nu är att "blåsa rent datorn" och köra en "ren installation"

Det har jag ju gjort 5 gånger redan....

Om man skall satsa på en ny dator,

vad/vilken är bäst då?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han var även inne på att jag kanske skulle förbereda mig på att skaffa en ny dator, och det kändes väl inte så kul. Den är ju bara ca 3 år, och den skall klara W7 enligt upgrade advisor.

Om man skall satsa på en ny dator, vad/vilken är bäst då?

Det verkar vara viktigt med W7 för dig. Men ställ frågan till dig själv, vad är viktigast för dig, ska du ha en dator för att kunna köra W7 eller en dator för att kunna arbeta med?

Om det är pga sistnämnda så duger det inte med det du hade innan med XP/Vista eller vad du nu hade och som fungerade bra?

Om det är pga förstnämnda, så ja då får du väl köpa en ny dator om du nu vill det om W7 är så viktigt för dig samt om nuvarnde datorn + W7 inte går ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herr Bauer!

Om ditt serviceställe inte finner något fysiskt fel på din dator så KOMMER du att få den att fungera med Windows 7. Bara förlita dig på att servicestället är kompetent nog att reda ut vilka drivrutiner som passar bäst till din dator.

Varför skriver jag nu så här? Jo, jag talade med en kompis igår och han har en ASUS A6T Notebook och har kört Windows 7 sedan RC (beta). Han hade väldigt få problem att få denna datorn att flyta direkt... dock började han med att uppdatera BIOS. Så vet ditt serviceställe vad dom gör så kommer du få tillbaka en dator som fungerar fint med Windows 7.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp håller med. Vet de vad de sysslar med så får de den att flyta med W7.

Borde den inte då fungera om man installerar de senaste drivrutinerna till t ex Bios och VGA?

Tycker W7 påminde mycket om XP i "flyt", och så inte så minneskrävande som Vista.

Anledningen till att jag bytte var just att XP är ett gammalt OS, som snart kommer att bytas ut.

Det finns ju en del nya saker som inte finns i XP eller Vista, Aero snap,aero shake t ex.

Sedan att det inte käkar minne till frukost är ju en del av anledningen också.

Idag är det vinna eller försvinna för datorn, känner att jag inte vill lägga mer tid på att få det att fungera.

Har även serviceteknikerna gjort vad de kunnat, så är det väl inte mycket mer man kan göra?

De borde ju tänka på saker som att uppdatera BIOS-drivrutinerna m.m.

Skall ringa dem på lunchen och fråga hur det går. Bara att hålla tummarna.

Annars blir det till att köpa ny dator......

Manneman; hur kommer det sig att din polares dator fungera nästan felfritt meddetsamma? Skiljer det så mycket mellan dessa datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med facit i hand så är jag ganska övertygad om att det har med BIOS-uppdateringen att göra och detta bör VERKLIGEN ett serviceställe klara av.

Drivrutinerna för de "vitala" delarna är nästan samma i dessa datorer... och han tog ner Vista-drvisar från ASUS till det som inte installerades vid Windows Update. Det enda han fick påtagligt problem med var grafik-drivrutinerna som kom via installationen/windows update. Efter att ha tagit ner de Vista-drivisar som finns på ASUS så har den funkat klockrent.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... han är lite mer van vid datorer. Precis som jag så brukar han uppdatera BIOS när det kommer en ny version... Det har aldrig skadat. Men BIOS-uppdateringar är inte riskfria... man måste veta vad man pysslar med.

BIOS-uppdateringar kan rätta till många problem med en dator, så det kan ha med saken att göra, ja.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS ser till att datorn upptäcker all hårdvara vid starten. Drivrutinerna ser till att operativsystemet kan använda sig av dem. Och bägge måste fungera ;)

Jag har själv det märkliga läget att ett Gigabyte-program fungerar klockrent på ett Gigabyte-moderkort (UD3), men inte på ett Gigabyte UD5 (bägge socket 1366). Samma Windows 7, samma program. Och då måste problemet bero på BIOS.

Men jag har redan det senaste, så det är bara att vänta.

Redigerad av hanspahlen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,bara att hålla tummarna då. De brukar veta vad de sysslar med på servicestället.

Ringde o frågade nu innan lunch,men killen var iväg på ett ärende o skulle återkomma.

Låt säga att han inte lyckats fixa problemet, är det ny dator som gäller då?

Ingen höjdare att gå tillbaka till xp när man köpt en dyr W7 skiva.

Känner hur paniken kommer smygande, och hålet i plånboken kommer växa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...