Gå till innehåll

Partion på hårddisk


lellec56

Recommended Posts

Nu när jag ska installera Win7 på en ny hårddisk och delar upp den i 2 partioner, den ena som C: med bara operativet på och resten ska användas för tilläggsprogram typ Office mm, HUR ska man ställa in så att det per automatik inte hamnar i C-partitionen när man väljer att spara det man håller på med eller installerar ngt annat.

Hur stor ska C-partitionen vara för operativsystemet?

Hoppas på hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag ska installera Win7 på en ny hårddisk och delar upp den i 2 partioner, den ena som C: med bara operativet på och resten ska användas för tilläggsprogram typ Office mm, HUR ska man ställa in så att det per automatik inte hamnar i C-partitionen när man väljer att spara det man håller på med eller installerar ngt annat.

Hur stor ska C-partitionen vara för operativsystemet?

Hoppas på hjälp

Du får välja att göra en anpassad (avancerad) installation av programmet så att du kan ändra från default C:\ till exempelvis D:\.

Har du en hårddisk på t.ex 1 TB så gör C-partitionen till kanske 100 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får välja att göra en anpassad (avancerad) installation av programmet så att du kan ändra från default C:\ till exempelvis D:\.

Har du en hårddisk på t.ex 1 TB så gör C-partitionen till kanske 100 GB.

Jag gjorde så gott jag kunde med installationen och valde att skapa en partition på 100Gb på disken (men den kunde jag inte ändra enhetsbeteckning på). På den så installerade jag Win7 men i enhetshanteraren så finns bara de 100Gb resten syns inte.

Vad har jag gjort för fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så gott jag kunde med installationen och valde att skapa en partition på 100Gb på disken (men den kunde jag inte ändra enhetsbeteckning på). På den så installerade jag Win7 men i enhetshanteraren så finns bara de 100Gb resten syns inte.

Vad har jag gjort för fel??

Troligen behöver den återstående partitionen initieras och formateras! Gå till Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Datorhantering\Diskhantering... och se efter om den finns där, och i så fall högerklicka på den och formatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen behöver den återstående partitionen initieras och formateras! Gå till Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Datorhantering\Diskhantering... och se efter om den finns där, och i så fall högerklicka på den och formatera.

Jag ser de resterande som icke allokerat och jag provade att högerklicka på den, men får inte upp någon möjlighet att formatera den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser de resterande som icke allokerat och jag provade att högerklicka på den, men får inte upp någon möjlighet att formatera den

Du får väl alternativet att allokera? Det måste göras innan du kan formatera.

Edit:

Det kan hända att du måste tilldela en enhetsbokstav först!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde samma sak själv. Delade en 500GB disk i två halvor. Win7 + lite vanliga program tar just nu upp 44 GB.

Jag har också delat upp min hårddisk med C: (49 GB) D: (249 GB)

Jag har bara lyckats få ihop 25,8 GB på C: (Har Windows 7 Ultimate x64, office 2007, Photoshop CS 4, XBMC Media center, och en drös med portableprogram)

Skulle vara roligt att veta vad du har för stora program som tar upp så mycket plats :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man det?

Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men jag har för mig att det inte finns så mycket att välja på när man högerklickar en "icke allokerad" disk... brukar bara vara ett alternativ för att komma vidare. Efter att disken är allokerad och har fått en enhetsbokstav, så har man tillgång till full högerklicksmeny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick rotat fram en gammal extern disk och simulerade "inte allokerat" på den... du skall högerklicka på det svarta fältet och välja "Ny enkel Volym", så kör en allokerings-/formaterings-guide igång!

Om jag anger den part som operativet ligger på som tex G: och den som jag nu ska allokera, var hamnar då de program mm som installeras efter detta steg, C: eller i G: per automatik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag anger den part som operativet ligger på som tex G: och den som jag nu ska allokera, var hamnar då de program mm som installeras efter detta steg, C: eller i G: per automatik?

Till att börja med så ligger systemet på C:/ just nu, och jag föreslår att du behåller det så. Den partition som nu heter "System Reserverad" är en bootpartition och bör heller inte pillas på.

Det oallokerade utrymmet kan du tilldela vilken bokstav du vill. Progaram som installeras hamnar på C:/ som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här blev det, se bild

Nu åter till frågan....

Om jag väljer att skifta enhetsbeteckning mellan C o ch G var hamnar då de program som installeras, vill inte hålla på att välja utan jag vill per automatik ha in de i den partition som är den större av dom

post-9811-1257080061,7_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här blev det, se bild

Nu åter till frågan....

Om jag väljer att skifta enhetsbeteckning mellan C o ch G var hamnar då de program som installeras, vill inte hålla på att välja utan jag vill per automatik ha in de i den partition som är den större av dom

Det går inte att byta enhetsbokstav på systempartitionen. Vill du installera program någon annan stans än av systemet anvisad och anpassad plats, så får du helt enkelt välja installationsdestination när du installerar varje enskilt program för sig. Men varför skulle du vilja göra det? Du har gott om utrymme på C:/... och det går inte att "spara" installerade program till en nyinstallation... om det var så du hade tänkt dig. Dom kommer helt enkelt inte att fungera efter en formatering och nyinstallerad windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade bara för mig det att OM det är så att Win7 kraschar och jag måste ominstallera operativet, så har jag kvar de program jag installerat och alla dess dokument mm, det var det som va tanken med det hela, vill inte råka ut för samma igen, hade en Seagate-disk som bara la av och allt som jag hade på den försvann ut i tomma intet. Det var på grund av att firmware sa upp sig eller rättare sagt styrkortet på disken.

Då får det bli så att jag får anpassa programinstallationer mm till den större partitionen OCH framförallt börja säkerhetskopiera, vilket inte gjorts tidigare pga slöhet

Jag vill tacka dig e-son för din hjälp, det var snällt

ha en bra dag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får det bli så att jag får anpassa programinstallationer mm till den större partitionen OCH framförallt börja säkerhetskopiera, vilket inte gjorts tidigare pga slöhet

Men som e-son var inne på, det hjälper alltså inte att du gör så. Du kommer ändå att vara tvungen att installera om programmen om Windows behöver installeras om. Såvida du inte uteslutande kör portabla program förstås men det tror jag inte du gör.

Så kort och gott, fortsätt installera dina program på C: men spara alla "arbetsfiler" och mediafiler på den andra disken, alltså texter, bilder, musik, filmer osv... Du kan även spara installationsfilerna till alla dina program där så har du dem lätt tillgängliga om du skulle behöva installera om allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Complete PC backup som fins i Windows, osäker om det finns i W7 men tror det gör det som i vista. Du kan då snabbt återställa alla filer samt dina installerade program på bara några munter. Läs mer om det i tråden

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/12600-letar-efter-program-som-tar-backup-av-windows/page__view__findpost__p__84682

Vad gäller dokument, viktiga filer osv så sparar du dem säkrast på en annan partition eller hellre på en annan disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...