göte Posted October 31, 2009 Share Posted October 31, 2009 Hej alla Om man går in på Dustinhomes minneskonfiguator från Kingston så får man bl.a. rekommendationen att köpa 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL6 DIMM (Kit of2) till ASUS P5Q WS moderkortet Nu sitter jag på ett antal Kingstonminnen med exakt samma data förutom att de är CL5 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of2) 4GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of2) och dessa minnen finns inte med i rekommendationen så min fråga är: Vad är skillnaden mellan CL5 & CL6 och kommer dessa att funka på det här moderkortet. MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnada Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Hej alla Om man går in på Dustinhomes minneskonfiguator från Kingston så får man bl.a. rekommendationen att köpa 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL6 DIMM (Kit of2) till ASUS P5Q WS moderkortet Nu sitter jag på ett antal Kingstonminnen med exakt samma data förutom att de är CL5 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of2) 4GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of2) och dessa minnen finns inte med i rekommendationen så min fråga är: Vad är skillnaden mellan CL5 & CL6 och kommer dessa att funka på det här moderkortet. MVH Göte För att förklara de på lättast sätt så ju lägre CL ju snabbare minne DOCK om du exempelvis har CL6 minnen i din dator och köper CL5 minnen så kommer alla minnen köras i CL6. De andra du bör kolla upp är vad ditt moderkort stöder, brukar stå i moderkorts manualen. Du kan läsa mer om CL, CAS på Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted November 6, 2009 Author Share Posted November 6, 2009 De andra du bör kolla upp är vad ditt moderkort stöder, brukar stå i moderkorts manualen. Tack för förklaringen P5Q WS Memory Qualified Vendors List visar att moderkortet klarar minnen med olika CL men för just Kingston finns inte minen med 800MHz och CL5 med i listan Provar nog att använda mina befintliga i första hand MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts