Gå till innehåll

Internetinställningar på win98


Recommended Posts

Hej!

Jag har ett litet nätverk hemma med 3 stationära datorer som har nätverkskabel och 3 bärbara som har wireless,

på dom datorerna körs operativsystemen Win98 - XP - Vista 32 och 64 bitar och jag har Telias Digital inredning med Smart Start

Modemet är Thomson TG787 Switchen är en Belkin 10/100 8-portar och det har fungerat bra.

På Windows-98 datorn har jag haft internet och kom in på nätverket (förut) men så ominstallerade jag den (ska säljas) och kommer

inte på hur jag hade inställningarna har ringt Telias support men han kunde ju inte, han sa att jag skulle ta ur nätverkskortet och sätta

tillbaka det igen utan att göra några som helst inställningar så skulle det fungera MEN ICKE.

Skulle behöva Internet för att uppdatera datorn men behöver ej ha in den på nätverket.

Finns det någon som är extremt duktig på detta så vore jag mycket Tacksam för all hjälp jag kan få.

Gia_58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

e den ansluten via kabel?

har kortet installerats öht?

Hej! Ja den är ansluten via kabel precis som de övriga stationära, det är bara de bärbara som går via trådlöst.

Jag kör Telias paket med Internet, Bredband och Digital-TV med Thomson TG787 med WPA-PSK-lösen, och en 8-portars

Belkin switch 10/100 och allting fungerade förut innan ominstallation utav win98, jag var då också inne på nätverket

med 98-an.

Nätverkskortet är installerat och det står också att det fungerar.

Jag kan pinga Thomson och 98-datorn, får svar men kommer inte ut på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enda jag minnns från win98 var att jag oxå hade stora problem med att få ut den på internet å då körde jag endast 1 dator på den tiden.

Enda jag kan tänka mig hjälpa är att du manuellt sätter en fast IP och ställer in GW, dns etc och ser om det funkar.

Kanske även koppla dig förbi switchen å se om det hjälper? bara så att du kan få ut den på nätet å uppdatera den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enda jag minnns från win98 var att jag oxå hade stora problem med att få ut den på internet å då körde jag endast 1 dator på den tiden.

Enda jag kan tänka mig hjälpa är att du manuellt sätter en fast IP och ställer in GW, dns etc och ser om det funkar.

Kanske även koppla dig förbi switchen å se om det hjälper? bara så att du kan få ut den på nätet å uppdatera den

Detta har jag gjort men kommer inte ut ändå.

Gia_58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju prova att pinga www.telia.se och se om du får svar från 193.44.158.232

prova även att pinga den ip adressen

Nej det fungerade inte.

så här vart det:

www.telia.se = Okänd IP-adress

193.44.158.232 = Begäran gjorde time-out.

Gia_58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du komma till routerns inställningssidor?

Har datorn en IP-adress som bara avviker från de andra datorernas IP-adresser i sista siffergruppen samt samma nätmask och standard-gateway?

Nej har likadan IP-adress, nätmask som modemet.

Modemet har 192.168.1.254

Win-98 datorn har 192.168.1.69

XP datorn har 192.168.1.66

Vista datorn har 192.168.1.72

Nätmasken är 255.255.255.0

Har också valt 192.168.1.254 som standard gateway.

Hittade dock inne på modemets sida något som heter BREDBANDSANSLUTNING

och under den finns DSL-anslutning, Internettjänster.

Och under internettjänster finns brg_voip, Internet och där står det en annan IP-adress som är: 78.69.246.68

och sedan finns det Video också med en annan IP-adress som är: 78.71.99.236

Men modemet har ju 192.168.1.254

Gia_58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som syns under BREDBANDSANSLUTNING är det som gäller "modemets" gränssnittet mot internet, den nätverksport som är mot internet har sin egen IP-adress som den får från Telia.

Hur är det med inställningarna för DNS-server i de olika datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som syns under BREDBANDSANSLUTNING är det som gäller "modemets" gränssnittet mot internet, den nätverksport som är mot internet har sin egen IP-adress som den får från Telia.

Hur är det med inställningarna för DNS-server i de olika datorerna?

Så du menar att jag ska ställa in under IP-adress 78.69.246.68 inte modemets IP-adress alltså?

DNS-servrarna är automatiskt på alla utom 98-an som jag har aktiverat med Värd: Ronja Domän: Egnahem och sökordning

för DNS-servrar är modemets IP-adress 192.168.1.254

Gia_58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje nätverkskort ska ha sin egen IP-adress. De IP-adresser som du listade i inlägg #11 är bra så låt dem vara.

Det där med värd och domän som du har skrivit in i 98-datorn verkar väldigt konstigt och kan mycket väl stöka till det. Pröva med att lämna tomt där och bara ange modemets IP-adress. Om inte heller det fungerar efter en omstart av datorn så pröva med den här DNS-servern: 208.67.222.222

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje nätverkskort ska ha sin egen IP-adress. De IP-adresser som du listade i inlägg #11 är bra så låt dem vara.

Det där med värd och domän som du har skrivit in i 98-datorn verkar väldigt konstigt och kan mycket väl stöka till det. Pröva med att lämna tomt där och bara ange modemets IP-adress. Om inte heller det fungerar efter en omstart av datorn så pröva med den här DNS-servern: 208.67.222.222

Har lämnat tomt men prövar din DNS-server och ser om det fungerar.

Gia_58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lämnat tomt men prövar din DNS-server och ser om det fungerar.

Gia_58

Nu har jag provat det också men det fungerar inte heller.

Skriver ner mina inställningar här så är det lättare att se vad jag har gjort för fel:

Klient för Microsoft-nätverk: har jag valt.

Fil-och skrivardelning för Microsoft Network: är valt.

Drivrutin för fjärranslutning: är valt.

Realtek RTL 8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC: Mitt nätverkskort.

TCP/IP-> Drivrutin för fjärranslutning

TCP/IP-> Realtek (nätverkskortets namn).

TCP/IP-> Realtek - EGENSKAPER

IP-adress: Ange en IP-adress: 192.168.1.69

Nätmask: 255.255.255.0

WINS

Inaktivera WINS-namnupplösning

GATEWAY

192.168.1.254

DNS-Konfiguration

Aktivera DNS

Värd: Ronja

Domän: Egnahem

Sökordning för DNS-servrar

192.168.1.254

208.67.222.222

195.67.199.12

NetBIOS

Jag vill aktivera NetBIOS över TCP/IP: är ikryssad.

AVANCERAT

Egenskap: står Inget

Använd detta protokoll som standardprotokoll: ej ikryssad.

BINDNINGAR

Fil-och skrivardelning för Microsoft Network

Klient för Microsoft-nätverk

Microsofts inloggningsklient

Alla är ikryssade.

TCP/IP-> Drivrutin för fjärranslutning - EGENSKAPER

IP-adress - Ange en IP-adress - 192.168.1.254

Nätmask: 255.255.255.0

WINS - Konfiguration

Inaktivera WINS - namnupplösning: är ikryssad.

GATEWAY

192.168.1.254

DNS - Konfiguration

Aktivera DNS: är ikryssad

Värd: Ronja

Domän : Egnahem

Sökordning för DNS - servrar

192.168.1.254

208.67.222.222

195.67.199.12

NETBIOS

Jag vill aktivera NetBIOS över TCP/IP: är ikryssad.

AVANCERAT

Egenskap: Inget

Använd detta protokoll som standardprotokoll: Ej ikryssad.

BINDNINGAR

Fil - och skrivardelning för Microsoft Network

Klient för Microsoft - nätverk

Microsofts inloggningsklient

Alla är ikryssade.

Redigerad av Gia_58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjärranslutning är för uppringt internet, sånt man hade innan man hade bredband. Så jag skulle tro att allt som har med fjärranslutning ska bort. Men det är svårt att komma ihåg hur det såg ut i Windows 98 för det är många år sedan jag använde det.

Byt ordning på DNS-servrarna också så att 192.168.1.254 hamnar nedanför.

Måste det vara något ifyllt efter Värd och Domän? För mig så låter det som företagsnätverk som är annorlunda uppbyggda än hemmanätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjärranslutning är för uppringt internet, sånt man hade innan man hade bredband. Så jag skulle tro att allt som har med fjärranslutning ska bort. Men det är svårt att komma ihåg hur det såg ut i Windows 98 för det är många år sedan jag använde det.

Byt ordning på DNS-servrarna också så att 192.168.1.254 hamnar nedanför.

Måste det vara något ifyllt efter Värd och Domän? För mig så låter det som företagsnätverk som är annorlunda uppbyggda än hemmanätverk.

Om inte jag minns fel så i 98-an så är Drivrutin för fjärranslutning till för internet, och det fungerade innan jag ominstallerade.

Den har alltid varit där och fyller i sig själv när jag fyller i uppgifter under TCP/IP -> Realtek. Men man kan gå in och ändra.

Ska prova att byta plats på DNS -servrarna i morgon (trött kom hem straxt efter 21.00 ifrån jobbet).

Vet att jag hade det innan, vårt hemmanätverk heter Egnahem och det är dotterns (Ronja) dator.

Tror du att det skulle fungera om jag kopplade ihop bara 2 datorer med enbart lan och internet till den andra datorn eller

måste jag ha 2 st nätverkskort då i den andra datorn som ska vara värddator?

Vill bara ut på nätet med den, en liten stund så man får uppgradera det som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...