Gå till innehåll

Ny på Win 7 - låsta mappar


tomash

Recommended Posts

När jag går in på Bibliotek/Dokument så finns det ett antal låsta mappar t.ex My music samt låsta genvägar till t.ex Min musik. Jag har försökt ändra rättigheterna till dessa för att komma åt dem men får bara Åtkomst nekad. Jag är ende användaren på datorn så jag antar att jag därmed blir administratör och borde väl då få göra det mesta. Vidare så har jag två mappar direkt under roten som båda heter Program, där den ena är låst. Ska det vara så? Jag kör Win 7 Ultimate.

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Kanske börja med att kolla behörigheter??

Sedan kontrollera om mapparna används av ngt program samtidigt som om du försöker att ändra/ta bort.

Aktivitetshanteraren borde tala om vilka program/processer som används, som kan vara orsaken till låsningen.

Mvh

Mats H

Vad är behörigheter?

Behörigheter är regler som är associerade till objekt i en dator eller ett nätverk, till exempel filer och mappar. Behörigheter avgör om du kan komma åt ett objekt och vad du kan göra med det. Du kan till exempel ha åtkomst till ett dokument på en delad mapp på ett nätverk. Även om du kan läsa dokumentet kanske du inte har behörighet att ändra i det. Systemadministratörer och personer med administratörskonton på datorer kan tilldela behörigheter till enskilda användare eller grupper.

Följande tabell anger de behörighetsnivåer som normalt är tillgängliga för filer och mappar.

Behörighetsnivå

Beskrivning

Fullständig behörighet

Användarna kan visa innehållet i en fil eller mapp, ändra befintliga filer och mappar, skapa nya filer och mappar samt köra program i en mapp.

Ändra

Användarna kan ändra befintliga filer och mappar, men inte skapa nya.

Läsa och köra

Användarna kan visa innehållet i befintliga filer och mappar samt köra program i en mapp.

Läsa

Användarna kan visa innehållet i en mapp samt öppna filer och mappar.

Skriva

Användarna kan skapa nya filer och göra ändringar i befintliga filer och mappar.

Så här kontrollerar du behörigheterna för en fil eller mapp

Högerklicka på filen eller mappen och klicka sedan på Egenskaper.

Klicka på fliken Säkerhet.

Klicka på ett användarnamn eller grupp under Grupp- eller användarnamn.

Behörigheterna för den valda användaren eller gruppen visas i den nedre delen av egenskapsdialogrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså dessa mappar med hänglås på är symboliska länkar som används av systemet, dem är inga egentliga "mappar" utan är istället pekare som pekar till rätt ställen för t.ex installationsprogram. Detta är något som introducerades redan i Vista.

t.ex så är

Documents and settings -> Användare

Mina dokument -> Documents

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som nyfiken i ämnet flikar jag in en fråga gällande dessa hidden folders eller referens mappar.

Vad är det egentliga syftet med dessa mappar, har de att göra med något kring skydd och återställande funktioner eller varför har MS utvecklat just detta?

I Vista händer de ofta att jag klickar på fel mapp i trädet, pga dessa hänglås-mappar gör jobbet rörigt.

Brukar låta som en smedja när högtalarna är påslagna! KLANG!!! Access Denied!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag går in på Bibliotek/Dokument så finns det ett antal låsta mappar t.ex My music samt låsta genvägar till t.ex Min musik. Jag har försökt ändra rättigheterna till dessa för att komma åt dem men får bara Åtkomst nekad. Jag är ende användaren på datorn så jag antar att jag därmed blir administratör och borde väl då få göra det mesta. Vidare så har jag två mappar direkt under roten som båda heter Program, där den ena är låst. Ska det vara så? Jag kör Win 7 Ultimate.

/Tomas

Hej hej.

Jag har för mig att du slipper som dom om du väljer att inte visa dolda filer/mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentliga syftet med dessa mappar, har de att göra med något kring skydd och återställande funktioner eller varför har MS utvecklat just detta?

Bakåtkompatibilitet för applikationer som förutsätter att vissa mappar finns, därför har man kvar exempelvis hänvisningar som nämns i denna tråd samt "låtsas"-mappar för exempelvis "Documents and settings".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...