Gå till innehåll

Förinstallerade program (skräp)


margrehte

Recommended Posts

Har googlat för att se vilka program som jag kan ta bort, provat ta bort i uppstarten såna som inte hör till systemet men det slutade med systemåterställninghar för mej att jag frågat här förut,vet dock inte vad för sökord jag skall skriva i sökrutan,hoppas nu på er hjälp.Dessa i listan nedan ligger i uppstarten.

1.Acer eDataSecurity Management

2.PowerDVD Cyberlink Corp

3.LightScribe (om detta är för att kunna skriva text på dvd så behöver jag det inte)

4-eRecoveryService

5.NvidiaNVraid (om den är för att kunna ha 2 os så behövs den inte heller)

6.eDataSecurity service

7.Realtek Voice Manager

8.lxdn mon

9.Lexmark Fast pics application

10.sysmonitor

11.Adobe acrobat

12.Adobe reader and acrobat manager

13.HD Audio Control Panel.

NVIDIAs kontrollpanel behövs inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.Jag har varit inne på blacksviper.com för att se vilka program som går att ta bort i uppstart,skall testa länken Cecilia som du nämner.Förstår jag var otydlig med vad jag ville.Jag vill avinstallera program som inte behövs för att datorn skall fungera dvs inte behövs i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Cecilia för det är så jag brukar göra,först kolla om programmet behöver autostartas och om inte så sätter jag på manuell, sen kollar loggboken vad som händer efter omstart, om inget händer och datorn inte påverkas så inaktivera programmet i defender och om det fortfarande inte är negativt så avinstallerar jag, har haft god hjälp av microsoft.com.Dock går jag bet på programmen jag listat, (Adobe vet jag nu då PCGuiden svarat) datorsupporten gillar inte såna här frågor men är väl inget annat att göra än maila dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något problem med att programmen finns installerade? Har du ont om plats på hårddisken?

Det händer ju inget om inaktiverar uppstarten av t ex PowerDVD och inte heller om man avinstallerar det, men den dag man behöver titta på DVD-filmer så behöver man ha ett program som kan visa DVD-filmer, t ex PowerDVD. Samma sak med annat i listan, eRecovery behövs den dag man enkelt vill återställa systemet eller använda någon av dess andra funktioner http://www.hijackfree.com/en/autorundetails/?name=eRecoveryService .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är så att jag irritera mej på att program vi inte använder och aldrig klickat på ligger dels i autostart och även i pågående processer, tänker att om ett program skenar så kan det väl vara bra att det inte finns för många pågående processer igång.

http://www.hijackfre...RecoveryService har jag lagt till favoriter då jag även hittade annat intressant om programmen i datorn.Tack Cecilia för värdefull hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man vill hålla nere antalet autostartade program det kan jag förstå, det vill jag också, RAM-minnet kan man ju vilja använda till annat. Då fungerar det ju bra att inaktivera och pröva om det blir problem, men ska man ge sig på att avinstallera då bör man ju veta lite mer vad programmen gör.

Tack för +trycket :D

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-) Nu är nya datorn nästan lika välstädad som gamla,det var faktiskt roligt att skriva in program efter program i länken du gav,kollade uppstarten i ccleaner med och där fanns andra program som inte var med på Defenders lista,

uppstarten går mycket snabbare nu och jag behöver inte vara orolig för otyg som kommer den vägen.Du är väl värd + i kanten.:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...