margrehte Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Har googlat för att se vilka program som jag kan ta bort, provat ta bort i uppstarten såna som inte hör till systemet men det slutade med systemåterställninghar för mej att jag frågat här förut,vet dock inte vad för sökord jag skall skriva i sökrutan,hoppas nu på er hjälp.Dessa i listan nedan ligger i uppstarten. 1.Acer eDataSecurity Management 2.PowerDVD Cyberlink Corp 3.LightScribe (om detta är för att kunna skriva text på dvd så behöver jag det inte) 4-eRecoveryService 5.NvidiaNVraid (om den är för att kunna ha 2 os så behövs den inte heller) 6.eDataSecurity service 7.Realtek Voice Manager 8.lxdn mon 9.Lexmark Fast pics application 10.sysmonitor 11.Adobe acrobat 12.Adobe reader and acrobat manager 13.HD Audio Control Panel. NVIDIAs kontrollpanel behövs inte heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Du kan slå upp filnamnen på http://www.systemlookup.com/lists.php?list=2 så får du lite hjälp med att avgöra om programmen behöver starta automatiskt eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 11-12 skulle jag kunna tro att du kan ta bort då man inte behöver acrobat vid uppstart 13 Måste du väl ha om du skall spela upp någon form av ljud i datorn... jag har samma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margrehte Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Tack för svar.Jag har varit inne på blacksviper.com för att se vilka program som går att ta bort i uppstart,skall testa länken Cecilia som du nämner.Förstår jag var otydlig med vad jag ville.Jag vill avinstallera program som inte behövs för att datorn skall fungera dvs inte behövs i systemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Då ska man nog inte gå på bedömningarna på sidan jag länkade till för ett ett N där betyder bara att programmet inte behöver startas automatiskt utan att det kan startas via programmenyn när det behöver köras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margrehte Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Jo Cecilia för det är så jag brukar göra,först kolla om programmet behöver autostartas och om inte så sätter jag på manuell, sen kollar loggboken vad som händer efter omstart, om inget händer och datorn inte påverkas så inaktivera programmet i defender och om det fortfarande inte är negativt så avinstallerar jag, har haft god hjälp av microsoft.com.Dock går jag bet på programmen jag listat, (Adobe vet jag nu då PCGuiden svarat) datorsupporten gillar inte såna här frågor men är väl inget annat att göra än maila dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Är det något problem med att programmen finns installerade? Har du ont om plats på hårddisken? Det händer ju inget om inaktiverar uppstarten av t ex PowerDVD och inte heller om man avinstallerar det, men den dag man behöver titta på DVD-filmer så behöver man ha ett program som kan visa DVD-filmer, t ex PowerDVD. Samma sak med annat i listan, eRecovery behövs den dag man enkelt vill återställa systemet eller använda någon av dess andra funktioner http://www.hijackfree.com/en/autorundetails/?name=eRecoveryService . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margrehte Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Är så att jag irritera mej på att program vi inte använder och aldrig klickat på ligger dels i autostart och även i pågående processer, tänker att om ett program skenar så kan det väl vara bra att det inte finns för många pågående processer igång. http://www.hijackfre...RecoveryService har jag lagt till favoriter då jag även hittade annat intressant om programmen i datorn.Tack Cecilia för värdefull hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 (edited) Att man vill hålla nere antalet autostartade program det kan jag förstå, det vill jag också, RAM-minnet kan man ju vilja använda till annat. Då fungerar det ju bra att inaktivera och pröva om det blir problem, men ska man ge sig på att avinstallera då bör man ju veta lite mer vad programmen gör. Tack för +trycket Edited November 4, 2009 by Cecilia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margrehte Posted November 5, 2009 Author Share Posted November 5, 2009 :-) Nu är nya datorn nästan lika välstädad som gamla,det var faktiskt roligt att skriva in program efter program i länken du gav,kollade uppstarten i ccleaner med och där fanns andra program som inte var med på Defenders lista, uppstarten går mycket snabbare nu och jag behöver inte vara orolig för otyg som kommer den vägen.Du är väl värd + i kanten.:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts