Gå till innehåll

Letar efter ett program för att övervaka min internet antenn!


Recommended Posts

Hejsan!!

Letar efter ett program som kan kontrollera min antenn, effekt, indata - utdata osv, min anslutning till nätet! Här faller o ökar farten, som att åka berg o dal bana på Liseberg el. Grönan!

Min ISP säger att det är fel på min antenn, vad vet jag, men jag litar definitivt inte på dem, eftersom de sagt samma ska tidigare, och det alltid varit kvaliteten på radiolänken som förorsakat det hela.

Det enda jag kan tillföra i form av förändring är att problemen började efter att jag installerat Windows 7 x64. Men har väldigt lite tro på att det skulle påverka!!

Någon med ideer??

Mvh

Mats H

PS! det snöar igen, härligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak här, (upp & ner som ej jojo) sedan i måndags! Det lär vara ddos-attackerna som ställer till det vad jag har hört.

Länk att läsa mera:

http://www.idg.se/2.1085/1.106987

Mvh// Sunshine

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak här, (upp & ner som ej jojo) sedan i måndags! Det lär vara ddos-attackerna som ställer till det vad jag har hört.

Mvh// Sunshine

Illa, här började det i 26/10, efter att jag laddat 7:an, men det ska ju inte ha med detta göra.

De har kört denna "story" tidigare! Så nu letar jag för fullt!!

Ha det bra!

Mvh

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett par enkla tipps är ju att om du har möjlighet använda 2 datorer, en med ett annat OS kanske och pinga olika saker, först din egen GW så du ser om det är lokalt hos dig som segheten uppstår eller om det är "senare"

sen kan du ju även prova att pinga olika saker och se om du får någon markant skillnad mellan de 2 datorerna.

Vet inte vad du har för router men jag kan i mitt web interface pinga innefrån routern å går det segt även därifrån så kan du ju utesluta att det är din PC som det är fel på.

Sen kan det ju bero på någon taskig drivrutin till din Win7 installation, kanske finns någon nyare/äldre som funkar bättre, kan ju vara värt ett försök iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Illa, här började det i 26/10, efter att jag laddat 7:an, men det ska ju inte ha med detta göra.

De har kört denna "story" tidigare! Så nu letar jag för fullt!!

Ha det bra!

Mvh

Mats

Det började förra veckan att jojoa på nätet, ett antal nyhetssajtet kom då att ligga nere. I måndags attackerades FRA. Trodde själv att det var min dator det var nåt skumt med, men efter att sökt och läst, så var det dessa attacker som ställde till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det började förra veckan att jojoa på nätet, ett antal nyhetssajtet kom då att ligga nere. I måndags attackerades FRA. Trodde själv att det var min dator det var nåt skumt med, men efter att sökt och läst, så var det dessa attacker som ställde till det.

Jo jag har fölt med på detta, men sådana ringverkningar??

Bor ju på gränsen till "nabo landet", får hoppas på att du har rätt! Har norsk ISP!

Min antenn har sin anlutning 22km från vårt hus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har fölt med på detta, men sådana ringverkningar??

Bor ju på gränsen till "nabo landet", får hoppas på att du har rätt! Har norsk ISP!

Min antenn har sin anlutning 22km från vårt hus!

Jag har Svensk närhet, 23 km till masten och yttre antenn, men öppen ridå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Svensk närhet, 23 km till masten och yttre antenn, men öppen ridå!

Jo fri sikt ingår...............!!! Över bergstoppar o annat!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fel på antennen, undrar vilken????

Internet har varit på oavbrutet hela dagen, fantastiskt!!!

Men nu kommer det säkert att börja slira, det snöar ju!!

Skrev ett mail till Bredbandskollen o frågade om de har ngn ide om programvara, postar ev. ny info här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fel på antennen, undrar vilken????

Internet har varit på oavbrutet hela dagen, fantastiskt!!!

Men nu kommer det säkert att börja slira, det snöar ju!!

Skrev ett mail till Bredbandskollen o frågade om de har ngn ide om programvara, postar ev. ny info här.

Hej!

Hehe! Snöar det och blankslitet, ja då slirar det! -Nä, fel på antenn? kollat så att det inte kommit in fukt i anslutningen? Skruva loss och spraya lite **6 (ingen reklam) på antennet och kolla om det inte skall fungera, antennet är ju superenkelt gjort!

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hehe! Snöar det och blankslitet, ja då slirar det! -Nä, fel på antenn? kollat så att det inte kommit in fukt i anslutningen? Skruva loss och spraya lite **6 (ingen reklam) på antennet och kolla om det inte skall fungera, antennet är ju superenkelt gjort!

;)

Behöver bara en Skylift!! Antennen sitter på en mast 2m över taknocken, precist o delikat inriktad!

Jag rör den ej!

Men allt "går så de suser", som man säger här!

Nej ISP supporten ska bara hitta hit om ngn vecka och byta ut den "felaktiga antennen", kostnadsfritt! (med Skylift på släp)!

Jag missunnar dem inte resan!!!

Vi håller ut! Van vid sånt här i urskogen!

Men tack för tipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut i februari, när de bytte den förra "helt fungerande felaktiga"!

post-10900-1257454323,98_thumb.jpg

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte grejat att hitta ngn SW som kommer åt antennen, men nu har nätet stabiliserat sig sedan 4 dagar sedan, utan att antennen bytts ut, (vad var det jag sa.!!!!), och utan att montören hört av sig!!

Jo pinga antennen är ju enkelt, men mellan dator o antenn är det inga problem. (Ansluter via injektor med kabel).

Min 12 åriga DELL dator hitar oxå antennen, trotjänaren...........

Inga paketförluster osv.

Har pingat alla IP adresser som är relevanta, och det går bra..

Drivrutinerna för nätverkskortet uppdaterades vid Win 7 installationen, ser helt normala ut..

Nej, troligen så är det ISPns nät som krånglat..solstormar o annat, :rolleyes:

Lägger ned detta tillsvidare.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forts. följer!!

En bild av "jittret" hos min ISP!

Någon som kan tolka det??

Mvh

Mats H

post-10900-1258555637,81_thumb.jpg

Så någon borde göra ngt!!

Har mailat ISP'n, inget svar!!

Hittade förklarande information om det här: http://www.nessoft.com/kb/42

"Packet loss is almost always bad when it occurs at the final

destination. Packet loss happens when a packet doesn't make it there

and back again. Anything over 2% packet loss over a period of time is

a strong indicator of problems. Most internet protocols can correct

for some packet loss, so you really shouldn't expect to see a lot of

impact from packet loss until that loss starts to approach 5% and

higher. Anything less than this is showing a possible problem, but one

that is probably not impacting your experience significantly at

present (unless you're an online gamer or something similar that

requires "twitch" reflexes)."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så någon borde göra ngt!!

Har mailat ISP'n, inget svar!!

Hittade förklarande information om det här: http://www.nessoft.com/kb/42

"Packet loss is almost always bad when it occurs at the final

destination. Packet loss happens when a packet doesn't make it there

and back again. Anything over 2% packet loss over a period of time is

a strong indicator of problems. Most internet protocols can correct

for some packet loss, so you really shouldn't expect to see a lot of

impact from packet loss until that loss starts to approach 5% and

higher. Anything less than this is showing a possible problem, but one

that is probably not impacting your experience significantly at

present (unless you're an online gamer or something similar that

requires "twitch" reflexes)."

Kontaktade ISPen idag, och ökade farten in med 1Mbit o ut med 0,5Mbit, jittret försvann nästan helt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktade ISPen idag, och ökade farten in med 1Mbit o ut med 0,5Mbit, jittret försvann nästan helt!

Fick svar på detta med min höjning av nätprestanda från Bredbandskollen.se

"Verkligen märkligt. Det låter nästan som de använder två olika nät.

Nu har du underlag, hoppas du får upprättelse och operatören kan

förbättra sitt nät."

Kör ett program som heter Ping Plotter, där jag grafiskt kan se hur nätet mår, paketförluster osv.

Testar gratis i 30 dagar.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar på detta med min höjning av nätprestanda från Bredbandskollen.se

"Verkligen märkligt. Det låter nästan som de använder två olika nät.

Nu har du underlag, hoppas du får upprättelse och operatören kan

förbättra sitt nät."

Kör ett program som heter Ping Plotter, där jag grafiskt kan se hur nätet mår, paketförluster osv.

Testar gratis i 30 dagar.

Mvh

Mats H

Hej Mats!

Är det så att du har två sändarmaster nära dig? Då kan man förstå att det kanske kan störa lite/mycket... WiMAX kan ju vara lite kinkig i vissa fall, vet en del här som har nästan samma problem. Men efter att påtalat till distributören av nätet, att ändra lite på sändarantennerna så blev det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

Är det så att du har två sändarmaster nära dig? Då kan man förstå att det kanske kan störa lite/mycket... WiMAX kan ju vara lite kinkig i vissa fall, vet en del här som har nästan samma problem. Men efter att påtalat till distributören av nätet, att ändra lite på sändarantennerna så blev det bättre.

Du är inte helt fel ute, har en sändarmast ca. 5-6 km från mig, konkurent!! Men ansluter till en annan 22km från mitt hus, i en annan riktning!!

De drog igång för några månader sedan, och då märkte vi inte av att de fanns!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte helt fel ute, har en sändarmast ca. 5-6 km från mig, konkurent!! Men ansluter till en annan 22km från mitt hus, i en annan riktning!!

De drog igång för några månader sedan, och då märkte vi inte av att de fanns!

Hej Mats!

Du kan be Din operatör att med sina instrument kolla hur mycket av signalerna från den närliggande masten stör :angry: . Visas det att det stör för mycket av den närliggand, ligg på för att be om ännu högre styrka från din leverantör om det visas att det stör för mycket av den närliggande masten. Skadar inte bråka till sig, för att det skall fungera tillfredsställande. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

Du kan be Din operatör att med sina instrument kolla hur mycket av signalerna från den närliggande masten stör :angry: . Visas det att det stör för mycket av den närliggand, ligg på för att be om ännu högre styrka från din leverantör om det visas att det stör för mycket av den närliggande masten. Skadar inte bråka till sig, för att det skall fungera tillfredsställande. Eller?

Helt enig!!

När dom kommer hit, hoppas före jul!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått veta att min nya antenn, med högre effekt är på gång!!

Internet leverantören tror inte att konkurrentens sändare stör ut oss!

Men vi får se!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått veta att min nya antenn, med högre effekt är på gång!!

Internet leverantören tror inte att konkurrentens sändare stör ut oss!

Men vi får se!!

Letar nu efter antenn montören som enligt uppgift fått ut allt material!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...