Gå till innehåll

Batteriet på laptopen


Recommended Posts

beror lite på det där, vissa batterier laddas konstant och mår då inte bra av att sitta i hela tiden när du kör på ström.

Min jobbdator å för övrigt den enda bärbara jag har har en funktion som jag kan ställa in att den inte skall ladda upp batteriet om det ligger över en viss %

dvs om jag ansluter den till ström när den ligger på 98% (jag har gränsen på 95%) så kommer den inte att ladda upp den till 100, detta för att spara på batteriet.

att det skulle försvinna något, nä det tror jag inte, visst är det ett steg i en felsökning att dra ut batteriet en tid på en dator som inte vill boota men det tror jag mer har å göra med att den rensar cash etc när den får slut på batter, Inget data som du sparat på HDD eller någon inställning kommer att gå förlorat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min Dell sitter en av gummifötterna på batteriet, så det är bökigt att använda den utan den 3:e foten... Men har man externt tangentbord mm så funkar det säkert.

Sedan har jag hört att på vissa fabrikat, så är inte batterikontakterna gjorda för att kopplas in och ur ofta. Det blir glapp så småningom!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man ska sköta batteriet finns det många delade meningar om.

Själv kör jag utan batteri, stoppar i det ibland och kör det tills det är tomt, laddar upp och tar ur det igen.

Detta enligt HP's metod att kalibrera batteriet.

Att ha batteriet i hela tiden gör att det toppas så fort spänningen sjunker under en viss nivå,

om man inte har den funktion som Gnaget2 nämner.

Då batteriet bara kan laddas ett visst antal gånger så är det snart slut.

Men vill du veta mer så kolla den här länken: http://www.batteryuniversity.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...