Gå till innehåll

Ny bärbar dator


Recommended Posts

Eftersom min gamla dator inte klarade av Windows 7, så är jag nu på jakt efter en ny bärbar dator.

Det som jag använder datorn till är:

kolla på film, surfa på internet, open office, mail, chatta, bränna dvd (ibland ).

det skall även vara 15" skärm, inbyggd webkamera, nummer tangentbord, samt installerat Windows 7.

var på elgiganten samt on off igår, men de hade tyvärr slut i lager på de jag hade kollat in.

Min budget är max 7000 kr.För det så borde man ju få en bra dator.

Nu har jag hittat 2 nya kandidater, som jag skall kolla på:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3100226

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-emachine-e725-windows-7-premium/1968700/

Fördelen med Siba datorn är ju att det är fler usb,utgångar,samt att det går att ha mer minne i den.

Inet-datorn går det att sätta i max 4 Gb. Men 3-4 GB minne räcker väl långt?

Vilken av dessa borde jag satsa på? Hur är det med grafikkortet?

Mitt intryck är ju att HP-datorn klår Inet-datorn. Stämmer det?

Sedan har jag en fråga när det gäller 64-bitars program:

Går det att köra de programmen som man använde i XP på denna datorn?

tänker mest på: open office,utorrent, ashampoo burning studio. det kan tillkomma andra program.

Det som jag misstänker är att datorn ej finns i lager på Siba, så det får bli att åka till Inet.

Bor i Kungsbacka söder om Göteborg, och har varit hittills på Elgiganten.

Det är lite brådis eftersom jag tänker dra och handla på lunchen eller efter jobbet idag.

Tacksam för utförliga och beskrivande svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnar kanske inte något uttömmande svar... men hade det varit för egen räkning så hade jag absolut satsat på HP-datorn. Har ägt några HP-datorer och är alltid nöjd med dem. Hårdvaran i dom är oftast av högre kvalitet än andra märkesdatorer. Nu finns just den datorn varken i varuhus eller i Webbshop... men du har iaf riktlinjer att gå på.

Kollade på Inet och där finns ett STORT utbud på Windows 7 datorer, bl a HP. Så jag är övertygad att du hittar något som passar.

Vad gäller dina program så är det nog bara att testa och se vilka som fungerar. uTorrent kommer fungera och troligen även Open Office.

Lycka till med datorköpet!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tycker också HP datorn är betydligt bättre än Acern. Det som är till Acerns fördel är väl Intel processorn och att den har 64bits OS vilket det inte står något om på HP'n.

Du bör inte få några problem med mjukvaran pga 64bitars OS. Open Office och uTorrent har jag kört själv utan problem och generellt sett funkar nästan alla bra. Det som kan vara lite känsligt är framförallt typ antivirusprogram där det är viktigt att man väljer ett som har uttalat 64bit och Windows 7 stöd, vilket man naturligtvis ska göra med andra program också där det erbjuds. Passa på att ta ner nya versionerna av alla program så du inte lägger in från någon gammal skiva.

3-4 GB RAM räcker bra idag, speciellt till det du skriver att du ska använda datorn till. Möjlighet att trycka i lite till om några år är ju aldrig fel, fast det kanske är lika bra att köpa en helt ny maskin den dagen det skulle bli aktuellt.

Med de användningsområden du beskriver tycker jag det känns som att skärmstorleken och ett tangentbord du gillar känns som de viktigaste aspekterna. Du behöver ingen monsterprestanda. Vet inte om portabiliteten är något du bryr dig om eller om den ska stå på kontoret hela tiden, annars kanske det vore ide att kolla efter något snäpp större skärm som i bästa fall klarar lite högre upplösning också. Då får du även fler modeller med numeriskt tangentbord att välja på då det är lite ovanligt på 15-tummare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabba svar.

Jo, HP:n har 64-bitars Os, står under specifikationer.

Vad är fördelen med 64-bitars OS och program mot 32-bitars?

Så det skall inte vara någon risk att dessa datorerna inte klarar W7?

Man vill ju inte komma hem med en nyköpt seg dator direkt.

På Inet-datorn är det ju bara 2 usb-portar. Går det att bygga ut?

När man väl köpt datorn så är det väl bara att trycka på power så skall W7 starta?

Så det inte blir så att man kommer hem o är tvungen att sitta o installera?

Ville bara dubbelkolla detta,för jag har fått nog av installationer ett bra tag framöver. iallafall på OS.

Hur är det med W7, går min skiva att använda i denna datorn om det skulle behövas?

jag har ju vart med om att den skall uppdateras ibland,och då är det bra att ha skivan till hands.

Någon gång kanske man blir tvungen att formatera och lägga in W7 igen.

Passar min W7 skiva till den nya datorn?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att första starten kommer ta en stund för "slutinstallation"... men beror på fabrikat osv... Kan lika gärna starta upp helt färdigt. Det du ska börja med är att skapa återställningsskivor om det inte redan följer med. Du kommer hitta alternativ för detta i manualerna och/eller genom uppmaningar inne i datorn. Detta är det som skiljer datorer som har färdiginstallerat OS från kartongen och de som säljs utan.

När du nu har chansen, så passa på att sälja av ditt Windows 7 som du köpte, under förutsättning att den versionen du köpte inte är aktiverad och samtidigt är en OEM. Om du kan använda den på din nya dator? Finns ju ingen anledning? Du har ju en ny licens som följer med den. Se bara till att skapa recoveryskivorna eller att de följer med. Jag tippar på det första om det blir en HP.

Självklart kommer den att funka bra med W7... det är ju installerat med datorn, eller hur?

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir Inet-datorn. Siba-datorn hade inte ens kommit in i lager än. snacka om falsk marknadsföring.

Inet-datorn fanns i lager, så jag drar o köper den sedan.

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-emachine-e725-windows-7-premium/1968700/

Windows 7 skall enligt dem redan finnas inlagt på den,bara att starta upp den o köra.

Det som jag reagerar på är skärmen,som är i s k wideformat.

På min gamla var det ju en "vanlig fyrkantig" skärm.

Men enligt säljaren på Inet säljs ju inte den typ av skärmar mer,

utan den nya modellen kom iom att Vista lanserades.

Stämmer det? Är det en nackdel med denna typ?

Är ju van vid den andra typen,men finns den inte så är det inget att göra något åt.

Han sade att den skall klara W7 bra,och att den duger gott o väl till allt utom spel o videoredigering.

Den klarar inte heller högupplöst film, men den kommer väl att klarar DVD.filmer samt divx-filmer??

(svara på detta för det tycker jag är viktigt)

om man vill formatera om hårddisken o lägga in Windows 7 på den någon gång i framtiden,

då går det väl att stoppa i min Windows 7 skiva??

Om det nu inte skulle gå att skapa recovery skivor på den.

det är ju ingen OEM-skiva jag köpte. utan en uppgraderingsskiva.

så den är ju inte låst till en viss dator som oem-skivorna är. eller??

är det något problem med att ansluta till mitt trådlösa nätverk hemma med den?

hur gör man i windows 7 om det inte kommer upp automatiskt?

har ju trådlös router från BBB, och det skall sitta ett trådlöst nätverkskort i den.

har även en usb-mus från logitech,samt en extern hårddisk från seagate.

skall man koppla in dessa innan man slår på datorn,eller efter?? spelar det någon roll??

kommer windows 7 att hitta dem automatiskt? fungerade ju bra med XP.

något speciellt som man skall tänka på vid köpet?

Till sist; vad är fördelarna med Dual Core (som det var i denna).

jag tycker denna verkar bra.

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Widescreen är standard idag.... det är en vanesak. Efter några dagar kommer det kännas konstigt att sitta vid en vanlig 4:3.

Du kommer kunna köra både DVD och DivX (om du har DivX-codecs eller DivX Player installerat)

Du måste läsa svaren du får i dina trådan!!! Se ovan!... du köper ju den nya datorn med Windows 7... varför ska du då använda en annan? Se bara till att göra recoveryskicor det FÖRSTA du gör...om det inte redan är gjort och medföljer. Detta är det bestämt via konsumentlagen. Säljs en dator med installerat operativsystem ska det finnas recoveryskivor ELLER möjlighet att göra egna...

Nu är detta en dator med en OEM-licens från hårdvarutillverkaren. Många av drivrutinerna är speciellt skrivna för just din dator. Börja inte kladda med att köra din Windows 7-skiva igen. Då hamnar du i samma fälla som med din gamla dator. Använd recovery... då är datorn i samma utförande som när du packade upp den ur kartongen, om du någongång behöver ominstallera. Spara din Windows 7-skiva eller sälj den! Är det inte en OEM så kan du få ut en del för den...

Dinna tillbehör kommer självklart fungera fint. Musen kan du absolut koppla in innan uppstart. Hårddisken kan du ju koppla in när Windows startat och ser färdigladdat ut. Då blir det hur bra som helst.

Ditt nätverk kommer du få söka upp och ange nycklar osv för att komma åt... precis som i XP eller i W7 som du har erfarit en kort tid. Inte sällan får man aktivare nätverkskortet med en knapp på datorn, men det är från modell till modell.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tydligen skulle batteriet laddas innan användning i ca. 2 timmar.

Skall man även ha i strömsladden efter uppladdningen,alltså när man startar datorn för första gången?

Sedan undrar jag om detta med recovery-skivor.

Gör man det i Windows 7,eller i ett separat medföljande program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var på elgiganten samt on off igår, men de hade tyvärr slut i lager på de jag hade kollat in.

Har du kollat på nätet om respektive dator som du tänkt dig finns någon annan stans, t.ex. på Dustin eller InWareHouse?

HP-maskinen finns ju inte heller i lager hos SIBA så det är ju inte någon hjälp. Annars är ju HP ett bra märke om man gillar HP.

Acermaskinen ser inte heller så tokig ut. De 3 GB i minne som du får räcker för Home Premium. Du kan också byta 1 GB-minnet mot en 2 GB av samma sort och få ut lite mer kräm ur datorn.

Men eftersom Acer inte kan ta mer än 4 GB på sitt moderkort så är ju HP vassare. Den skulle ju kunna utnyttja alla 8 GB om du uppgraderar i framtiden.

Har ingen kunskap om de olika grafikkorten så där får andra svara.

Sedan har jag en fråga när det gäller 64-bitars program:

Går det att köra de programmen som man använde i XP på denna datorn?

tänker mest på: open office,utorrent, ashampoo burning studio. det kan tillkomma andra program.

Open Office vet jag fungerar att ladda ner till W7 och jag skulle tro att de andra som jag inte är så bekant med fungerar bra om de inte är alltför gamla. 32-bitars skall ju fungera i W7 men kontrollera på varje programsida om det finns några begränsningar för 64-bitars. kanske till och med att det finns nyare versioner än vad du har haft på den tidigare datorn. Lycka till och se till att du får den som du helst vill ha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tydligen skulle batteriet laddas innan användning i ca. 2 timmar.

Skall man även ha i strömsladden efter uppladdningen,alltså när man startar datorn för första gången?

Det är en smaksak men om du inte har strömsladden inkopplad så går maskinen på batteriet och då kanske du inte kan se en hel film eller spela ett helt spel innan den tjatar om mer mat (dvs ladda batteriet).

Om du gör regelbunden (dagligen) backup så är det också bra, om inte nödvändigt, att ha strömsladden i medans backupen går.

Sedan undrar jag om detta med recovery-skivor.

Gör man det i Windows 7,eller i ett separat medföljande program?

Jag har inte gjort det själv men skall testa i kväll men rent logiskt så skall du naturligtvis göra det med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Nu skall det blir roligt att skriva ett positivt inlägg för en gångs skull.

Den nya datorn fungerar helt perfekt. Allt flyter på bra, och den startar program snabbt och Windows 7.

Datorn skulle tydligen laddas i 2 timmar innan man skulle sätta på den. Och ytterligare laddning blir det

idag så att lampan lyser grön.

Satt igår och gjorde recovery-skivor, det tog ca 2 timmar. även en skiva för program och drivrutiner tillverkades.

det fanns ett separat program för detta,som startades automatiskt när man satte igång datorn.

så skall det vara, tack så mycket Acer för lätt installation. Acer rekommenderas starkt av mig iaf.

Skall bli spännande att komma hem idag o testa vidare. Windows 7 är snabbt och flyter på bra.

detta tack vare 3 gb ram,samt en dual core processor misstänker jag.

skall hämta den gamla datorn idag, och installera tillbaka XP på den. synd att det inte gick med W7 på den.

Windows 7, here i come B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...