Gå till innehåll

W7 Pro kan inte ansluta sig till W2K3 server shares.


Unpoor

Recommended Posts

Jupp körde vista förrut och har numera en nyinstallerad W7 Pro 64 snurrandes,

har sedan förrut en W2K3 Server med file shares utdelat som jag använt i typ 3 år,

har funkat klanderfritt..

Kör i workgroups läge, alltså ingen domaincontroller..

har en användare på servern som är med i admin gruppen, alla i admin gruppen har max rättigheter

på katalogen och filer i det utdelade sharet, på share rättigheter så har "alla" gruppen max rättigheter.

användaren har jag använt i flera år, använder samma användare för att köra remote desktop mot servern.. funkar fint..

DOCK nu när jag försöker ansluta mig mot dessa shares från w7:an så verkar det vara omöjligt...

jag får fråga om login och password och inget hjälper!!!

får bara "fel lösenord" eller "felaktigt loginnamn och fel lösenord"

har kollat att jag använder datornamn\användarnamn och att dessa är rätt stavade men.. nää..

tips?

jo det är alltså W7 mot Windows 2003 server.. så inga shares mm. på W7:an spelar roll..

Tidigare jobbat som datorslusk/konfat serverburkar mm. supportat en del sådant, numera gladeligen lämnat den världen

Mvh

Ludde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp körde vista förrut och har numera en nyinstallerad W7 Pro 64 snurrandes,

har sedan förrut en W2K3 Server med file shares utdelat som jag använt i typ 3 år,

har funkat klanderfritt..

tips?

jo det är alltså W7 mot Windows 2003 server.. så inga shares mm. på W7:an spelar roll..

Tidigare jobbat som datorslusk/konfat serverburkar mm. supportat en del sådant, numera gladeligen lämnat den världen

Mvh

Ludde

Usch vad det kliade i fingrarna att skriva "Har du prövat på Windows Home Server istället?" men det hjälper ju inte dig eftersom WHS 1.x också bygger på 2003-servern. Men jag känner igen det där problemet fast med W2K och XP. Fick det aldrig att stämma och alltid var det någon dator som blev utanför. Själv har jag uppdaterat mina datorer med W7 så att nu ligger de i fas igen. Kan det vara något sådant som du själv behöver göra - installera W7 för den där trilskande användaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. har alltså installerat W7 pro 64 på min dator som hade Vista Ultimate 64 innan, då funkade det utan några som helst problem...

har dock löst det men det känns väldigt "its not a bug but a feature, regards from MS" problem..

vad jag gjorde var att aktivera guest kontot.. och gav den ett blank pw, la den i admin gruppen..

då går det att använda guest för det som jag använde min "normala" user med Vista installationen..

förut fanns det ett problem att man var tvungen att ha en guest aktiverad enbart för att kunna browsa shares..

dock w2k/XP problem. . man använde alltså inte kontot utan enbart för att kunna se shares.. sedan mappade man som vanligt..

gick alltså inte att bra skriva dator\share sedan logga på..

nåja löst med en quick and dirty, dock känns det inget roligt med denna config.. inte för att någon kommer åt servern.. men men..

allt e ju typ vidöppet.. så typiskt MS..

dessutom!!! blir man någe trött.. det går fan inte hitta någon djupare info utan allt man hittar om man söker är hur satans enkelt

å fint allt e med Aero bla bla bla.. osv.. usch.. blir trött ..

Hemgrupp.. snaaaarkk .. !!! visst för att kolla filma via DLNA är ju najs.. men som sagt.. kvallen är ju inte önskvärd om man e van

perfekt bild å ljud..

aaahh nu känns det bättre.. gnälla lite ibland gör gott..

Redigerad av Unpoor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...