Gå till innehåll

Kompatibilitet


thomcats

Recommended Posts

Hej,

Besökte idag sajten där man kollar hur väl ens dator skulle fungera ihop med Windows 7. I mitt fall är det fråga om en uppdatering från XP till 7:an. Det verkade som om det inte skulle stöta på några avgörande svårigheter vad beträffar prestande och hårdvara. Ett par drivrutiner rekommenderades att uppdatera m.m.

MEN, MEN....

När jag kom till avdelningen rörande mina ANDRA program i datorn - dvs de som jag har för video- bild- och audio-redigering samt program för städning, säkerhet, system och diverse spel stötte jag på svårigheter. Av de ca 100 program, som jag idag har installerade och som fungerar strömlinjeformat och klockrent med min Windows XP, så var väl ca 1/3-del testade och av dessa kanske hälften godkända. De övriga programmen fanns inte ens listade och jag har således inte en aning om huruvida de kan följa med in i nästa generation av operativsystem eller inte.

Det verkar således som om det blir att vänta.... :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Besökte idag sajten där man kollar hur väl ens dator skulle fungera ihop med Windows 7. I mitt fall är det fråga om en uppdatering från XP till 7:an. Det verkade som om det inte skulle stöta på några avgörande svårigheter vad beträffar prestande och hårdvara. Ett par drivrutiner rekommenderades att uppdatera m.m.

MEN, MEN....

När jag kom till avdelningen rörande mina ANDRA program i datorn - dvs de som jag har för video- bild- och audio-redigering samt program för städning, säkerhet, system och diverse spel stötte jag på svårigheter. Av de ca 100 program, som jag idag har installerade och som fungerar strömlinjeformat och klockrent med min Windows XP, så var väl ca 1/3-del testade och av dessa kanske hälften godkända. De övriga programmen fanns inte ens listade och jag har således inte en aning om huruvida de kan följa med in i nästa generation av operativsystem eller inte.

Det verkar således som om det blir att vänta.... :mellow:

Om du letade hjälp om dina "övriga program", varför inte göra en .txtfil av Win7 Upgrade advisor filen, med de program som ej är kompatibla, o lägga upp här, så kommer du säkert att få svar på vilka som fungerar hos andra som kör Win7.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du letade hjälp om dina "övriga program", varför inte göra en .txtfil av Win7 Upgrade advisor filen, med de program som ej är kompatibla, o lägga upp här, så kommer du säkert att få svar på vilka som fungerar hos andra som kör Win7.

Mvh

Mats H

Ja, det är en intressant idé, men kanske jag då ännu hellre borde göra en textfil med de program, som överhuvudtaget inte nämns i Advisorn. I och för sig så tror jag väl att infon kommer att droppa in allteftersom tiden går och användarna runt omkring börjar testa sina program. Hade hoppats att jag skulle kunna satsa på 7:an till nyåret men jag vågar nog inte det. Tack för ditt råd i alla fall. Jag skall tänka allvarligt på det.

MVH

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligenheten är att långt ifrån alla program, snarare en bråkdel, certifieras för att bli uttalat "Compatible with Windows 7". Det är en rätt ingående process som de flesta programtillverkare, allra helst mindre sådana inte bryr sig ett skvatt om. Därför ska du inte ta det på så stort allvar att många program helt saknas på sajten. Du kan förlita dig till vad respektive programtillverkare själv utger sig för att vara kompatibel med samt kolla med andra källor om de program du undrar över fungerar med Windows 7. Den här sajten är ett bra exempel på den sistnämnda :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....Du kan förlita dig till vad respektive programtillverkare själv utger sig för att vara kompatibel med samt kolla med andra källor om de program du undrar över fungerar med Windows 7. Den här sajten är ett bra exempel på den sistnämnda :)

Så sant! Den här sajten är verkligen ett ankare i tillvaron. :lol:

MVH

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, återkom om du har frågor kring några program om de fungerar i Windows 7. Tänk också på att många programtillverkare ännu inte utger sig för att officiellt stöda Windows 7 men som en regel kan sägas att program som fungerar på Windows Vista även fungerar på Windows 7 (även om det finns vissa undantag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, återkom om du har frågor kring några program om de fungerar i Windows 7. Tänk också på att många programtillverkare ännu inte utger sig för att officiellt stöda Windows 7 men som en regel kan sägas att program som fungerar på Windows Vista även fungerar på Windows 7 (även om det finns vissa undantag).

Det var ett jättebra råd! Det har jag inte tänkt på. Min laptop har Vista Home Premium och där kunde jag ju faktiskt - i första hand - testa de program jag undrar över och om jag sedan inte kommer vidare där, så får jag utöka min undersökning.

Tack! :lol:

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...