Gå till innehåll

Kör 32 bit men skall nog pröva 64 bit.


Recommended Posts

Vad jag förstått av vissa svar jag har fått, så skulle min dator klara av att köra 64 bit.

Nu till frågan.Om jag nu lägger i 64 bit, vad kommer man märka för skillnad ??

Och som en tidigare skrev, jag kan tydligen kör mitt 2007 office hem & student samt office outlook, fastän det står på förpackningen att det är anpassat till 32 bit.

Är detta rätt uppfattat.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare kört Vista 32 och bytte till Win7 64 och den stora fördelen är att du kan använda mer minne än 3GB.

Körde med 3GB i Vista och körde jag videokodningsprogram så var datorn riktigt slö om jag jag försökte använda den till något annat som att surfa på internet och det tog evigheter för nya program att starta. Med Win7 + 8GB märker jag inte att jag kör videokodning. Datorn funkar lika snabbt som om jag inte körde något sådant program samtidigt.

Testade att köra Internet Explorer 64 men tydligen så är det någon plugin från Adobe som ännu inte finns för 64 bitar som gjorde att jag övergav den och gick tillbaka till IE 32 bitars. Ska tydligen komma en version av den pluginen inom nån kort tid.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ad jag förstått av vissa svar jag har fått, så skulle min dator klara av att köra 64 bit.

Nu till frågan.Om jag nu lägger i 64 bit, vad kommer man märka för skillnad ??

Och som en tidigare skrev, jag kan tydligen kör mitt 2007 office hem & student samt office outlook, fastän det står på förpackningen att det är anpassat till 32 bit.

Är detta rätt uppfattat.

Lasse B

Du kommer inte att märka någon större skillnad.... 64-bit är lite säkrare och kan hantera mer ram-minne. Office fungerar utmärkt även i 64-bit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte att märka någon större skillnad.... 64-bit är lite säkrare och kan hantera mer ram-minne. Office fungerar utmärkt även i 64-bit

Tackar för dessa bra svar.

Slutsatsen blir i dag, att jag fortsätter ett tag till med 32 bit, tills allt har satt sig.

Har ju en skiva till 64 bit då jag köpte en fullversion, och kan i så fall lite längre fram lägga in det då.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt system klarar 64 bitar så hade inte jag tvekat att slänga in det i stället. :)

Inget av mina gamla 32 bitars program har några som helst problem att snurra runt i 64 bitars Windows.

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt system klarar 64 bitar så hade inte jag tvekat att slänga in det i stället. :)

Inget av mina gamla 32 bitars program har några som helst problem att snurra runt i 64 bitars Windows.

Vad jag förstått av svar jag fått tidigare, så skall min dator klara av det, men nu får allt sätta sig lite.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man byta fram och tillbaks mellan 32 och 64-bit när man väl aktiverat den ena? Enligt avtalet menar jag.

Ingen aning ??

Har ialla fall skiva för både 32 & 64 bit, fick med när jag köpte fullversionen.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med Retail - licens, behövs det inte också 4 gb ramminne ??

Är det Retail - licens jag har när jag köpte fullversionen ??

Lasse B

Retail = Full licens som kan flyttas mellan vilka datorer man vill... dock endast en åt gången.

Du MÅSTE inte ha 4GB RAM... men för att windows skall kunna hantera 4GB eller mer, så krävs 64-bit

Ja, det är retail du har köpt.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 månader senare...

Det är än så länge färre skadliga program som kan åstadkomma att de blir svårborttagna (rootkits) i 64-bitars Windows jämfört med 32-bitars. Dock om man får lyckas få in av de få rootkits som finns för 64-bitars Windows så är det inte säkert att det finns något sätt att få bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rootkits är ett mer eller mindre elakt program som döljer sej väldigt väl, är den korta förklaringen.

Men de flesta antivirusprogram bör väl ha koll på det nuförtiden, hoppas jag.

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de flesta antivirusprogram bör väl ha koll på det nuförtiden, hoppas jag.

Det verkar tveksamt med tanke på att jag brukar få använda specialprogram för att få bort rootkits från datorer, och datorerna har olika sorters antivirusprogram installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar tveksamt med tanke på att jag brukar få använda specialprogram för att få bort rootkits från datorer, och datorerna har olika sorters antivirusprogram installerade.

När väl rootkitet är installerat så är det för sent.

I Linux är det enda rådet att spara all data och installera om systemet helt och hållet.

Jag tänker ju att antivirusprogrammet hinner stoppa bäraren av rootkitet innan det installeras.

Men jag känner till väldigt lite om rootkit i Windows och hur de beter sej.

Vore kul att lära sej mer om det!

Min filosofi nuförtiden är att aldrig släppa in något tveksamt i datorn och det verkar som jag har lärt upp de jag känner också.

Det är något år sedan jag bort fejkade antivirusprogram på 2 datorer.

Och det är Eset NOD32 de kör på min inrådan, när jag hälsar på så kollar jag ibland i Esets loggfiler så att det sköter sitt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...