Gå till innehåll

"Konvertering" av filer, söker tips på program


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Har ett antal avi-filer som är XviD asd på ungefär 115 Mb styck.

(Det är ett tv-avsnitt på respektive som är cirka 48 minuter).

Jag undrar om det finns något program som kan, vet inte om det är rätt ord, konvertera dessa avi-filer till att bli "vanliga" (alltså utan asd-komprimeringen) avi-filer på ungefär 350 Mb?

Som jag förstår det är asd ett format som är starkt komprimerat och avsett för att titta på i datorn. Fördelen är tydligen att man kan få betydligt mindre filer utan nämnvärda förluster i kvalitet. Åtminstone är det vad jag läst mig till.

Problemet här ligger i att om jag skulle konvertera de befintliga 115 Mb filerna till en dvd så skulle kvaliteten inte bli speciellt bra. Återigen vad jag läst mig till.

Tackar på förhand för era svar.

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik onödiga mellankonverteringar, det ger bara sämre kvalitet. Konvertera direkt från det du har till det du vill ha.

XviD asd is a tag from a polish group of recoders

They use low-bitrate 2-pass XviD (nothing special about that) and 48kbps 22.1/24khz mp3.

http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/385048

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Undvik onödiga mellankonverteringar, det ger bara sämre kvalitet.

Konvertera direkt från det du har till det du vill ha."

Ja, "JoWa", jag känner till, eller rättare sagt har upptäckt detta. Men i det här fallet har jag undertexter som passar "vanliga" 350 Mb filer och alltså tv-avsnitten i XviD asd-filer på 115Mb.

De passar alltså definitivt inte ihop.

I det här fallet valde jag mellan "pest och kolera".

Det är en otroligt tidskrävande och omständlig process att synkronisera om texter till en video. Jag vet, för jag har försökt göra detta förr. Jag använde då TimeAdjuster. Även om programmet gör det relativt enkelt, genom att man markerar på videon den första textremsan/dialogen respektive den sista och sedan klickar okey så synkas texten. Men det är ändå väldigt jobbigt att göra detta med 22 episoder... (Men känner något till ett bättre gratis program för att synka texter så tipsa mig gärna.)

Därför tänkte jag istället konvertera "upp" videofilerna till 350Mb. Hänger du/ni med?

"Manneman" - tack för tipset på programmet. Jag får testa detta. (Om det inte finns någon annan lösning?)

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte säker på att jag hänger med… ”asd” är ju bara de kodningsinställningar som har använts vid konvertering till XviD. Varför det skulle ha någon effekt på textningen kan jag inte föreställa mig, men jag har aldrig pysslat med sådant. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...