Gå till innehåll

hårddisken låser sig


rainwomen

Recommended Posts

har en laptop som låser hårddisken efter ca 1 timma om jag inte stänger ner den i viloläge när jag lämnar den. hela bilden liksom fryser och bara muspekaren går att röra. det enda man kan göra är att stänga av den och starta om. vad sjutton är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kolla in denna bilden och se om det är något problem där. Det finns ju en massa inställningar där, bara att kolla in alla inställningar.

post-9713-1257629129,58_thumb.jpg

har inställningarna på den sidan på aldrig, har alltså rdan kollat där. problemet kvarstår. ibland när man sitter vid datorn låser den sig också, alltså inte bara när den står. mycket irriterande om man håller på med något. den bara fryser och reagerar inte på något. endast muspekaren rör på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att du har värmeproblem i datan eller så är det helt enkelt fel på HD:n

Finns gratsi program att ladda ner för både värmeövervakning och kontroll av HD, tyvärr har jag ingen länk eller namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att du har värmeproblem i datan eller så är det helt enkelt fel på HD:n

Finns gratsi program att ladda ner för både värmeövervakning och kontroll av HD, tyvärr har jag ingen länk eller namn.

har försökt att hitta något om dessa program på nätet men kammat noll. vore tacksam om någon har tips om var man hittar dessa program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

En första koll av hårddiskens SMART-status kan t ex få med HD Tune: http://www.hdtune.com/

T ex HWMonitor kan kolla temperaturer mm: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Fast frysningar/låsningar brukar inte bero på överhettning, då brukar datorn oftare stänga av sig. Men ingen regel utan undantag.

Har du kollat om det kommer något i Loggboken samtidigt som frysningen inträffar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

En första koll av hårddiskens SMART-status kan t ex få med HD Tune: http://www.hdtune.com/

T ex HWMonitor kan kolla temperaturer mm: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Fast frysningar/låsningar brukar inte bero på överhettning, då brukar datorn oftare stänga av sig. Men ingen regel utan undantag.

Har du kollat om det kommer något i Loggboken samtidigt som frysningen inträffar?

problemmet är att jag inget förstår av loggen:( har massor av fel och varningar där. det enklaste för mig är att formatera i så fall. avhjälper det problemet. testade med CPUID och det fattar jag heller inget av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatering och installation av Windows hjälper om det är ett problem i Windows men inte om det är problem med temperatur pga dålig kylning, eller om t ex hårddisken är trasig.

När det gäller Loggboken så kolla vad klockan är när frysningen/låsningen inträffar och så kolla du sedan om det kom något just då.

När det gäller HWMonitor så titta på bilden på http://www.cpuid.com/hwmonitor.php där finns det ju ett antal rader där det står temperaturer (°C). Skriv här vad det står för något på de raderna när datorn har varit igång i ca 5 minuter och sedan om det skiljer sig när datorn har varit igång i 30 minuter och du har använt den som vanligt under den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatering och installation av Windows hjälper om det är ett problem i Windows men inte om det är problem med temperatur pga dålig kylning, eller om t ex hårddisken är trasig.

När det gäller Loggboken så kolla vad klockan är när frysningen/låsningen inträffar och så kolla du sedan om det kom något just då.

När det gäller HWMonitor så titta på bilden på http://www.cpuid.com/hwmonitor.php där finns det ju ett antal rader där det står temperaturer (°C). Skriv här vad det står för något på de raderna när datorn har varit igång i ca 5 minuter och sedan om det skiljer sig när datorn har varit igång i 30 minuter och du har använt den som vanligt under den tiden.

loggen fattar jag som sagt inget av. och det andra kan jag inte kolla, började med HD tune och CPuid men hann inte det heller för datorn frös. nu funkar den knappt 10 minuter i stöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kolla om det är värmeproblem så kan du ev prova palla upp datorn ett par cm från bordet och ställa en bordsfläkt som blåser på datorn,och se om det blir någon skillnad.

om du har två minnen i datorn så kan man prova och köra med ett åt gången för kolla så att det inte är minnena som strular.

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade en quick scan med HD tune och det var ok. kan hårddisken vara felfri då?

Det kan man inte vara säker på.

Vad för meddelanden kommer i loggboken just när datorn fryser? Om du skriver ner vad som kommer just då så kan du ju få hjälp att tolka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man inte vara säker på.

Vad för meddelanden kommer i loggboken just när datorn fryser? Om du skriver ner vad som kommer just då så kan du ju få hjälp att tolka det.

eftersom jag inte förstår loggboken vet jag inte hur jag får fram just den händelsen, datorn har gått i ca 15 minuter nu och tempen ligger 48-50. där vet jag ju inte heller vad som är normalt. har den uppallad för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kring 50 grader är rätt högt om man inte gör något särskilt med datorn, men definitivt en temperatur som datorn tål. Normalt så kan man ju läsa av flera temperaturer i HWMonitor så vilken är det som är 50 grader och vad visar de andra?

Gäller det XP, Vista eller Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kring 50 grader är rätt högt om man inte gör något särskilt med datorn, men definitivt en temperatur som datorn tål. Normalt så kan man ju läsa av flera temperaturer i HWMonitor så vilken är det som är 50 grader och vad visar de andra?

Gäller det XP, Vista eller Windows 7?

det är vista, tempen ligger mellan 48-59 som det högsta på intel o acip tror jag det var. air flow håller ca 37 och då har jag bara låtit den stå. har haft datorn igång i flera timmar utan problem men när jag nu började surfa så frös den genast och det var bara att stänga av den. har haft den uppallad och fri under vid fläkten. ska försöka starta om den och kolla i loggen, vet bara inte vad eller hur jag ska titta efter. kan det ha något att göra med att datorn är full av damm tex. kanske långsökt men jag börjar bli desperat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon temperatur är uppe på 60 grader när du inte gör något så behöver du nog inte göra mycket med datorn innan den blir alltför varm. Det är ju inte helt enkelt att få bort damm från en bärbar, men man kan försöka med tryckluft på burk i ventilationshålen. Datorn ska förstås vara avstängd och man kan gärna ta ur batteriet också, samt att den ska fortsätta vara avstängd ett tag till utifall att det blir någon kondens av tryckluften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har idag pratat med servicen på siba och dom rekommenderade en systemåterställning först för det kunde vara mjukvarufel. dom tyckte att jag skulle prova innan jag lämnade in den för garantin täcker inte mjukvara o då får jag en felsökningsavgift som jag slipper om vi kan utesluta mjukvaran. ska göra detta och återkommer för att tala om hur det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...