Gå till innehåll

Internet/Nätverks problem med ny dator


Dempz

Recommended Posts

Hej där, behöver lite hjälp med ett problem som uppstått i Vista.

Flickvännen köpte precis en Asus Aspire laptop med Windows Vista i (dumt jag vet, rekommenderade att hon skulle köpa Win 7 direkt). I alla fall så har jag problem att nå internet via mitt trådlösa nätverk här hemma. Har redan 3 st datorer kopplade till det som alla funkar utmärkt (en vista,en xp och en mac os x). Kommer även ihåg att jag hade liknande problem med min förra vista laptop som nu fungerar dock.

Problemet är att den nya laptopen hittar nätverket, och kan ansluta till det, men endast med en lokal eller begränsad anslutning. Dvs. någon tillgång till internet nås inte. Har prövat titta runt som en galning och prövat vissa tips men ingen verkar lösa problemet, och jag har ingen som helst aning om hur jag löste det sist! Har prövat mixtra runt med närverkskorts inställningar och diverse men inget löser problemet.

More väldigt tacksam om någon kunde ge mig tips eller hjälpa mig!

Mvh Dempz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej där, behöver lite hjälp med ett problem som uppstått i Vista.

Flickvännen köpte precis en Asus Aspire laptop med Windows Vista i (dumt jag vet, rekommenderade att hon skulle köpa Win 7 direkt). I alla fall så har jag problem att nå internet via mitt trådlösa nätverk här hemma. Har redan 3 st datorer kopplade till det som alla funkar utmärkt (en vista,en xp och en mac os x). Kommer även ihåg att jag hade liknande problem med min förra vista laptop som nu fungerar dock.

Problemet är att den nya laptopen hittar nätverket, och kan ansluta till det, men endast med en lokal eller begränsad anslutning. Dvs. någon tillgång till internet nås inte. Har prövat titta runt som en galning och prövat vissa tips men ingen verkar lösa problemet, och jag har ingen som helst aning om hur jag löste det sist! Har prövat mixtra runt med närverkskorts inställningar och diverse men inget löser problemet.

More väldigt tacksam om någon kunde ge mig tips eller hjälpa mig!

Mvh Dempz

testa http://support.microsoft.com/kb/928233

kan även vara att router inte ger ut ip adress som den ska, kolla ev settings, prova också att slå av router + modem vänta 2 min starta, kolla även settings för det trådlösa /hastighet/Dublex/100mbs full dublex eller ändra till/från auto.

http://technet.microsoft.com/sv-se/library/bb878035(en-us).aspx

mvh

boxxen

Redigerad av boxxen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KB:n som du länkade från http://support.microsoft.com/kb/928233, har jag redan prövat, dock visste jag inte helt säkert vilken utav de 3 nämnda GUID som var länkat till nätverkskortet utan jag prövade samma sak på alla 3 utan något vidare resultat.

Att konfigurera min router kommer jag inte ihåg hur man gör tyvärr, heh. Men i och med att 3 andra datorer får perfekt tillgång till internet via samma trådlösa nätverk borde väl routern fungera iaf.

Vet inte vad jag ska ta mig till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KB:n som du länkade från http://support.microsoft.com/kb/928233, har jag redan prövat, dock visste jag inte helt säkert vilken utav de 3 nämnda GUID som var länkat till nätverkskortet utan jag prövade samma sak på alla 3 utan något vidare resultat.

Att konfigurera min router kommer jag inte ihåg hur man gör tyvärr, heh. Men i och med att 3 andra datorer får perfekt tillgång till internet via samma trådlösa nätverk borde väl routern fungera iaf.

Vet inte vad jag ska ta mig till..

vilken model på router har du

drivrutinerna aktuella

AV brandvägg som hindrar att nå HTTP

provat http://www.microsoft.com/windows/using/tools/igd/default.mspx

Redigerad av boxxen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej där, behöver lite hjälp med ett problem som uppstått i Vista.

Flickvännen köpte precis en Asus Aspire laptop med Windows Vista i (dumt jag vet, rekommenderade att hon skulle köpa Win 7 direkt). I alla fall så har jag problem att nå internet via mitt trådlösa nätverk här hemma. Har redan 3 st datorer kopplade till det som alla funkar utmärkt (en vista,en xp och en mac os x). Kommer även ihåg att jag hade liknande problem med min förra vista laptop som nu fungerar dock.

Problemet är att den nya laptopen hittar nätverket, och kan ansluta till det, men endast med en lokal eller begränsad anslutning. Dvs. någon tillgång till internet nås inte. Har prövat titta runt som en galning och prövat vissa tips men ingen verkar lösa problemet, och jag har ingen som helst aning om hur jag löste det sist! Har prövat mixtra runt med närverkskorts inställningar och diverse men inget löser problemet.

More väldigt tacksam om någon kunde ge mig tips eller hjälpa mig!

Mvh Dempz

Skall du accessa trålöst?

Är "Turn acess controll" i routern påslagen? Stänga av den isf. Stäng även av all kryptering.

Sedan en omstart som boxxen sa, börjar man alltid med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde själva Internet Connectivity Evaluation Tool testet och fick följande resultat:

Basic Internet Connectivity Test: Supported

Network Address Translator Type: Supported

Traffic Congestion Test: Not Run

TCP High Performance Test: Not Run

UPnP Support Test: Not Supported. Men - "If this test does not succeed, experiences using certain programs may be degraded. However, your basic Internet connectivity should not be affected. "

Multiple Simultaneous Connection States Test: Supported.

Jens: Jag det är via wireless jag försöker nå internet. Dock har jag glömt hur jag kommer in för att konfigurerar om routern, det är en Belkin router.

Återstår att se vad dom skrivit i den amerikanska tråden du länkaden.

Edit: När jag tittade lite i ipconfigen så hittade jag inställningarna för Wireless kortet iaf, där står det att DHCP är INTE aktiverat, har detta något med saken att göra?

Sen när försöker skriva in

ipconfig /renew wireless står det: Åtägerden misslyckades eftersom inget nätverkskort är i ett tillstånd som tillåter åtgärden?

Redigerad av Dempz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...