Gå till innehåll

Win7 Ultimate x86 låser sig ofta


folköl

Recommended Posts

Har de senaste dagarna stött på ett väldigt irriterande problem.

Datorn kan, efter väldigt varierande uptime, bara låsa sig, totalt. Har jag igång musik så hör jag hur den hackar vääääldigt mycket, men den "fortsätter" ändå så datorn hänger sig ju inte helt och hållet?

Jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka problemet heller, tänkte att det kanske kan vara processorn som börjat bråka och blir jättevarm, men temp-mätaren på chassit visar ganska konstant 45 grader oavsett aktivitet.

Till en början så undrar jag då om någon annan har stött på liknande problem och hur det åtgärdades. Utöver det så vet jag inte riktigt hur jag mer ska beskriva för att göra det klarare för er, så frågor svarar jag givetvis på.

Specs:

MB: Gigabyte P35-DS3

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

MEM: 2x1gb Corsair PC2-6400

GFX: Radeon X1900 256mb

OS: Windows 7 Ultimate x86

Edit: Kom även på att det brukar förekomma främst när jag går ifrån datorn en stund. Ex imorse innan jobbet drog jag igång datorn och startade IRC, en timma senare vid 07.30 så slutar loggen, eftersom den hängt sig.

Redigerad av folköl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du ett inbyggt ljudkort?

Min dator, var ungefär som din, innan jag hittade en drivrutin som var bra till det moderkortet jag har.. gigabyte det med.

Prova att byta drivrutin till ljudkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför, håll fast vid Vista så länge som möjligt. Jag kommer att streta emot, så länge jag bara orkar.

Kör Windows XP Pro på stationär och Windows Vista Buisness på en laptop.

jag stoppade in vista ultimate disken i dag för att testa lite och uppdatera etc etc...måste säga att vista går rätt bra ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma problem, det visade sig att det var ett RAM-minne som ställde till det. Jag lämnade datorn en kort stund och när jag åter skulle använda denna så låste sig hela datorn, bara att göra ett Norskt avslut. Tog ut minne för minne och kom fram till vad det var och sedan har det bara flutit på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns inga noteringar i loggboken/windows-loggar sen "filtrera aktuell logg...." välj Kritisk, varning, fel

I Windows/Logs så hittar jag inga timestamps vid de tidpunkter då datorn hängt sig.

Använder du ett inbyggt ljudkort?

Min dator, var ungefär som din, innan jag hittade en drivrutin som var bra till det moderkortet jag har.. gigabyte det med.

Prova att byta drivrutin till ljudkortet

Ja, det gör jag faktiskt. Ska testa att uppdatera drivrutinen, jag har kört Win7 Ultimate ett tag nu utan några problem tidigare, detta har uppstått den senaste veckan.

Kolla med Aktivitetshanteraren/Prestanda/Resursövervakaren så kan du se om någon process tar mycket CPU eller jobbar mycket mot disk.

Done, men ingenting kör fullt på något. CPUn ligger normalt på totalt 5%, sällan den överstiger 20%. Inget som jobbar mycket mot disk och gällande RAM så ligger den normalt på mellan 40-50% usage.

Därför, håll fast vid Vista så länge som möjligt. Jag kommer att streta emot, så länge jag bara orkar.

Kör Windows XP Pro på stationär och Windows Vista Buisness på en laptop.

Humor minsann. :)

Aldrig haft Vista på egen dator och kommer aldrig någonsin använda det.

Hade exakt samma problem, det visade sig att det var ett RAM-minne som ställde till det. Jag lämnade datorn en kort stund och när jag åter skulle använda denna så låste sig hela datorn, bara att göra ett Norskt avslut. Tog ut minne för minne och kom fram till vad det var och sedan har det bara flutit på.

RAM-minnena kom jag faktiskt att tänka på idag, det är ju inte helt omöjligt. Men detta borde väl gå att se genom ett diagnostic-program? Om något av minnena är kasst dvs. Och har du isåfall tips på något vettigt? Tålamodet tillåter inte att riva fram datorn, ta ur ett minne, starta upp och vänta. Ibland går det timmar emellan stoppen, ibland minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör jag faktiskt. Ska testa att uppdatera drivrutinen, jag har kört Win7 Ultimate ett tag nu utan några problem tidigare, detta har uppstått den senaste veckan.

Vad har du installerat/avinstallerat/uppdaterat strax innan det uppstod? Kolla t ex vad som har installerats via Windows Update. Det kan mycket väl vara en drivrutin som spårar ur så om du har fått in någon sådan från Windows Update så kan det ju vara bra att backa den till föregående version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutinerns till mitt inbyggda kort fungerade jättebra... förutom att den betedde sig som din, i windows 7 ultimate x64 och x86..

ända tills jag bytte ut den till en annan från ljudkretsens tillverkare direkt.

Nu funkar allt som det ska.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...