Gå till innehåll

Ljudet till en bärbar ASUS


Recommended Posts

Efter formatering av hårddisken och installerat XP home,så får jag ej igång ljudet.

har en del gula utropstecken i enhetshanteraren, under kategorien "andra enheter".

har testat att installera de 2 drivrutiner som finns tillgängliga på ASUS.

men det går ej att fullborda installationen,utam får bara upp ett felmeddelande.

den enda drivrutinen som jag lyckats att installera,är den för det trådlösa nätverket.

det känns som det är något mer man skall installera med vad?

vad kan vara felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Det sista som jag hann med igår innan det var läggdags,

var att installera SP3.

Innan dess så gick det inte att installera några drivrutiner alls,

av de 2 så hade med ljudet att göra.

Men det kanske fungerar bättre nu när sp3 är installerat?

"om du ännu inte installerat xp sp3 så måste du installera kb888111 som finns där på asus sida (http://asus.com/prod...COumImS8yN39z7p) innan du installerar ADI Ac97 drivrutinen.."

Det var det som jag gjorde,och det går bra att starta installationen.

Men när den nästan är klar så kommer felmeddelandet "Det gick inte att hitta drivrutinen,prova att starta upp datorn och starta installationen igen".

Kan det vara så att det saknas drivrutiner till moderkortet? Vart hittar man dom?

Manneman; fick du mitt mess? Har du lyckats att hitta vilka drivrutiner det skall vara till moderkortet?

Skall installera Screenhunter när jag kommer hem idag,och ta en skärmdump.

Det är en massa gula streck under "Andra enheter" i enhetshanteraren.

Det står även när man går in på ljud,att det inte finns någon ljuddrivrutin installerad.

fälten är gråa,och det går inte att klicka på något.

Försöker man gå in på egenskaper,och högerklicka på ljudet, så hittar Windows inte någon drivrutin.

Misstänker att allt detta hänger ihop på något sätt,men hur??

Känns som om man kommit ur kurvan och är på väg mot mållinjen.

Då är det ju synd att snubbla när man snart är i mål.

Hittade även denna sidan, kan det vara till hjälp??

http://www.driversdr.com/asus/index.php?id=asdr104&gclid=CKDv26SAhZ4CFQkD3gode07Cow

Verkar som det är ett program man installerar,och som känner av vad som behöver installeras.

Värt att prova?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det, men är inte säker. Vilken är det? hittas vart?

Går man in på ASUS hemsida,så finns det 59 filer till drivrutiner.

Har tankat ner alla, och sparat dem på USB-minnet.

Det finns till VGA,Audio, Bios,utilities, wlan/lan......m.m

Men det verkar som de kom innan sp3 kom.

Skall man vänta med att ansluta till Internet och sp3, och först lägga in alla drivrutinerna

så fort man är klar med att lägga in XP?

Spelar det någon roll vilken ordning man lägger in dem?

Installationen går bra av XP, men sedan finns inget ljud alls.

Det är även en massa gula utropstecken i enhetshanteraren under "Andra enheter".

Det går ej att uppgradera drivrutiner, installera dem heller.

De filer som man kör till drivrutinera verkar åxå konstiga.

När man nästan är klar kommer det upp" Drivrutinen kunde ej hittas. Starta om datorn och kör programmet igen".

Hjälp?!

P.S. Hade jag vetat att det skulle vara så krångligt att återställa datorn,

hade jag ALDRIG brytt mig om att försöka installera Windows 7 på den.

Någon som har ett bra tips??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vårt lilla försök igår så rekommenderade jag dig att ominstallera Windows XP utan att köra Windows Update efteråt. Innan du kopplar upp dig så ska du installera de drivrutiner du har sparat ner. Först därefter ska du WU och kanske t o m vänta med SP3 tills du fått allt att fungera...

Du har ju facit i handen? Drivrutinerna går inte att instalelra för att du har installerat SP3... helkonstigt men så är det bara.

Bara att bita i det sura äpplet.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,då låter jag bli att installera nätverskortet efter färdig installation.

Skall man fortfarande ta drivrutinerna i den ordningen som du beskrev?

Filen som jag fick sist från realtek verkade fungera bra, men det gick inte ändå.

Räcker det med denna filen eller måste man lägga in de andra ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,då låter jag bli att installera nätverskortet efter färdig installation.

Skall man fortfarande ta drivrutinerna i den ordningen som du beskrev?

Filen som jag fick sist från realtek verkade fungera bra, men det gick inte ändå.

Räcker det med denna filen eller måste man lägga in de andra ändå?

I vilken ordning du ska installera filerna spelar inte så stor roll mer än just ljudet som vi pratade om... det står ju angivet på ASUS att det är viktigt. Du kan installera drivrutinerna till nätverket, men du ska undvika WU innan du installerat drivrutinerna från ASUS.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok,i skrivande stund håller jag på att ominstallera xp.

direkt när installationen är klar,skall jag lägga in uaa sound driver, och drivrutinen för ljudet. som det står på asus hemsida.

sedan för grafiken o de andra.

hjälper inte detta så åter kommer jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när man startar installationsprogrammet från usb.minnet,

så verkar så vill datorn ansluta till nätet för att hitta de nödvändiga drivrutinerna.

Väljer man de som finns på usb-minnet,så kan man välja att ansluta till internet eller välja plats på datorn.

det verkar även som den hittar drivrutinen,men när man skall välja plats så rekommenderar den att ansluta till nätet.

väljer man platsen på usb-minnet går det ej att välja då rutan blir grå.

kan man inte installera det trådlösa nätverkskortet så man kommer ut på nätet?

det är ju bara att låta bli att ladda ner något från windows update eller?

bara så att den hittar drivrutinerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till att INTE installera Sp3 innan du installerat drivrutinerna. Är det så att du kan ta hem andra drivrutiner från WU så är det bara att testa. Jag ska ärligt erkänna jag aldrig varit med om en så bångstyrig laptop någon gång. Att ASUS egna modellspecifika drivrutiner fungerar inte att installera? Börjar nästan osa hårdvarubekymmer....

Dom drivrutiner som finns till din dator, jag har kollat över dem alla, kan du köra direkt via Setup-filen som dom kommit med. Får du felmeddelande när du försöker göra detta så är något på tok. Du har Windows XP med integrerat Sp2... det SKA inte spela någon roll för dessa drivrutiner enligt ASUS... Sp3 däremot kan bli bråkigt. Tänk på att du INTE kan installera drivrutinerna via enhetshanteraren om dom ligger i Setup-filer. De måste vara extraherade. Jag har testat med 4 olika till din dator och jag packar upp dem med WindRAR..

Som jag säger ovan... fungerar inte något av dessa scenarier så har du troligen någon defekt del på ditt moderkort eller liknande. Datorn är en ASUS och det finns en uppsjö av drivrutiner till din modell på hemsidan. Att inte dessa skulle fungera verkar luta åt ett hårdvarufel.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick dock bort "okänd enhet" som jag lyckades installera via w u.

men när jag gör samma på några av de andra så kommer det bara upp att "den här maskinvaran kunde ej installeras".

detta både om man försöker installera via w u eller hänvisa till sökvägen manuellt.

känns som det är fel på de drivrutiner man försöker installera.

har testat detta att installera drivrutiner nu 100 ggr känns det som.

sp3 är ej installerat,men datorn påminner om att det finns nya uppdateringar.

har även testat att installera program som scannar av datorn för att kolla vilka drivrutiner man skall installera.

men då kommer det upp att det finns trojaner med.

lägger ner detta nu för tillfället.orkar inte längre.

man tröttnar när det skall vara så svårt,och jag fattar inte varför.

har du tid över någon kväll, så får du gärna ringa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... för de som fortsätter skriva i denna tråden meddelar jag följande:

Jag har sett skärmdumpar på vilka drivrutiner som behövs och jag har också sett de drivrutiner som behövs på Asus hemsida och dessa stämmer med de som Jack Bauer har tankat hem. Med tanke på att det strulade en del när Windows 7 installerades på denna dator så är det nog bara att konstatera att det handlar om trasig maskinvara...

Det enda tänkbara för dig nu är att kontakta ASUS och höra med dem om det är något du missar. Med tanke på ålder och garantier så är det nog ett hopplöst fall...

Mavh Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...