Mats H Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 (edited) Sitter och funderar på att formatera D:partitionen, (Vista), som var förinstallerad från HP! Ingen volym att tala om, men har ju ingen användning för det som finns där, om jag inte vill spara PC Doktorn!! Hm!! Några synpunkter innan jag trycker på formatera?? Mvh Mats H Edited November 12, 2009 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Har ingen erfarenhet av PcDoktorn... har du inte för avsikt att återgå till Vista så har du inget att förlora. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Om datorn är yngre än tre år så kan det ju vara viktigt att kunna återgå till den ursprungliga Windows, eller använda sig av sådant som PC Doktor, om man vill använda sig av sin reklamationsrätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 (edited) Nja reklamera den, HDD fel godtas ej som reklamationsfel, förslitningsartikel!! Så då om moderkortet el processor brinner upp!!! Då köper jag en ny dator!! Eller kort! Orkar inte med en lång tids väntan på ett ja/nej från HP, om ngt går sönder!! Så då formaterar jag denna lilla partition! HP' PC doktor är ett analysverktyg för den befintliga HW i datorn, iof, OK! Men sånt finns ju överalt på nätet! Tack för era svar! Mvh Mats H Edited November 12, 2009 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian_se Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 (edited) Nja reklamera den, HDD fel godtas ej som reklamationsfel, förslitningsartikel!! Så då om moderkortet el processor brinner upp!!! Då köper jag en ny dator!! Eller kort! Orkar inte med en lång tids väntan på ett ja/nej från HP, om ngt går sönder!! Så då formaterar jag denna lilla partition! HP' PC doktor är ett analysverktyg för den befintliga HW i datorn, iof, OK! Men sånt finns ju överalt på nätet! Tack för era svar! Mvh Mats H Hej Du har 3 år garanti på din produkt enlig konsument lagen som privat person (kan debatteras) 1 år i butiken efter detta ska du kontakta producenten. Om du har fel på hårdvara, producenten kommer inte att bry sig om du har Windows på system eller ej, du har rätt formatera disken innan supporten, och producenten har rätt formatera disken under supporten. Om du har installerat nytt system (ej OEM) som kom inte med, har du fortvarande hårdvara support men ej mjukvara, i detta fall om du har problem med Windows kontaktar du Microsoft. Slutsats formatera !!!! HDD godtas som reklamationsfel !!!! Edited November 13, 2009 by Adrian_se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Hej Du har 3 år garanti på din produkt enlig konsument lagen som privat person (kan debatteras) 1 år i butiken efter detta ska du kontakta producenten. Om du har fel på hårdvara, producenten kommer inte att bry sig om du har Windows på system eller ej, du har rätt formatera disken innan supporten, och producenten har rätt formatera disken under supporten. Om du har installerat nytt system (ej OEM) som kom inte med, har du fortvarande hårdvara support men ej mjukvara, i detta fall om du har problem med Windows kontaktar du Microsoft. Slutsats formatera !!!! HDD godtas som reklamationsfel !!!! Top of the morning to you! Du har säkert rätt i att HDD bör godkännas som reklamationsfel, min sons HDD kraschade efter 2 år 10 månader, butiken i Sthlm, bara vägrade, en lång förhandling skulle kanske gett honom rätt men att avvakta sånt med datorn inlämnad i evigheter........kostade honom 500 SEK. No fun!!! Men tack för svaret! Ha en bra dag, TGIF! Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian_se Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 (edited) Top of the morning to you! Du har säkert rätt i att HDD bör godkännas som reklamationsfel, min sons HDD kraschade efter 2 år 10 månader, butiken i Sthlm, bara vägrade, en lång förhandling skulle kanske gett honom rätt men att avvakta sånt med datorn inlämnad i evigheter........kostade honom 500 SEK. No fun!!! Men tack för svaret! Ha en bra dag, TGIF! Mats H Efter ett år ska du kontakta producenten ej butiken Edited November 13, 2009 by Adrian_se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Efter ett år ska du kontakta producenten ej butiken JA disken finns ju kvar, så då ska väl Samsung få ett samtal!! Tackar!! Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Sitter och funderar på att formatera D:partitionen, (Vista), som var förinstallerad från HP! Ingen volym att tala om, men har ju ingen användning för det som finns där, om jag inte vill spara PC Doktorn!! Hm!! Några synpunkter innan jag trycker på formatera?? Mvh Mats H Om du har Acronis True Image eller liknande, kan du ta en image på D-partitionen och spara den på en DVD-skiva, skriv hur stor den är och göm den. Då kan du alltid sen blåsa hela C, återskapa en D-partition med originalinnehållet om du får användning för det. Jag har gjort det med min laptop var det var Vista innan jag köpte Windows 7... Lite pilligt, men det fungerar faktisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Du har 3 år garanti på din produkt enlig konsument lagen som privat person (kan debatteras) Man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel enligt konsumentköplagen. Under de första sex månaderna är det företaget som ska bevisa att det är du som orsakat felet, dvs att det inte är ursprungligt. Därefter så är det du som ska bevisa att felet är ursprungligt och att du inte har orsakat det genom misskötsel, olyckshändelse etc. Det är frivilligt för säljaren att lämna garantier. Det är alltid säljaren som är ansvarig mot kunden. Däremot så är många säljare dåligt insatta i konsumentköplagen och kan behöva ett upplysande samtal från kommunens konsumentvägledare för att förstå vad som gäller. http://www5.goteborg.se/prod/konsumentgbg/dalis2.nsf/vyPublicerade/82395BCE8B910592C12573E8003931EF?OpenDocument http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/ http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian_se Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel enligt konsumentköplagen. Under de första sex månaderna är det företaget som ska bevisa att det är du som orsakat felet, dvs att det inte är ursprungligt. Därefter så är det du som ska bevisa att felet är ursprungligt och att du inte har orsakat det genom misskötsel, olyckshändelse etc. Det är frivilligt för säljaren att lämna garantier. Det är alltid säljaren som är ansvarig mot kunden. Däremot så är många säljare dåligt insatta i konsumentköplagen och kan behöva ett upplysande samtal från kommunens konsumentvägledare för att förstå vad som gäller. http://www5.goteborg...EF?OpenDocument http://www.konsument...t/Reklamation-/ http://www.konsument...sument/Garanti/ Ja men jag tror att data produkter har lite avvikelse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian_se Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 (edited) Om du har Acronis True Image eller liknande, kan du ta en image på D-partitionen och spara den på en DVD-skiva, skriv hur stor den är och göm den. Då kan du alltid sen blåsa hela C, återskapa en D-partition med originalinnehållet om du får användning för det. Jag har gjort det med min laptop var det var Vista innan jag köpte Windows 7... Lite pilligt, men det fungerar faktisk. Du kan skapa image direkt i Windows Backup och sedan skapa en mini boot cd som kommer återställa din WIndows , rensa system så mycket som det går och skapa en , funka hur bra som helst Men frågan är -> ska du komma tillbacka till vista ? Edited November 13, 2009 by Adrian_se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Ja men jag tror att data produkter har lite avvikelse Nej, det finns inga undantag för datorprodukter i konsumentköplagen, däremot så finns det ett undantag för gasleveranser via ledning. http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932&WT.ac=Ext-Konsumentk%C3%B6plagen Det går inte heller för säljaren att införa avtalsvillkor som är till nackdel, jämfört med lagen, för köparen. Många säljare är väldigt okunniga om vad som gäller. Hjälp med att skriva en reklamation: http://www.konsumentverket.se/Klaga/Klagoguiden/ http://www.konsumentverket.se/Klaga/Konsumentvagledning/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Nej, det finns inga undantag för datorprodukter i konsumentköplagen, däremot så finns det ett undantag för gasleveranser via ledning. http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932&WT.ac=Ext-Konsumentk%C3%B6plagen Det går inte heller för säljaren att införa avtalsvillkor som är till nackdel, jämfört med lagen, för köparen. Många säljare är väldigt okunniga om vad som gäller. Hjälp med att skriva en reklamation: http://www.konsumentverket.se/Klaga/Klagoguiden/ http://www.konsumentverket.se/Klaga/Konsumentvagledning/ Tack!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.