Jump to content

För er som kör Comodo Internet Security

singlemalt

Recommended Posts

cfp.exe är processen för gränssnittet (programfönster, varningsrutor, meddelandefältsikon). Den kan du fördröja om du vill, eller rentav starta manuellt. Starten av cmdagent.exe (COMODO Internet Security Helper Service) skulle jag dock inte fördröja.

I de XP-system jag har installerat CIS, har det inte orsakat någon nämnvärd förlängning av uppstartstiden, med Skanna minne vid start aktiverat. Har heller inte sett något på Comodos forum om att det skulle vara fallet med Vista eller 7, vad jag kan påminna mig. :unsure:

Jo jag vet vad cpf är, men cpf lär inte starta om cmdagent inte är igång.

Så fördröjer jag cmdagent så kan jag inte starta cfp förrän jag vet att cmdagent är igång,

vilket gör det hela lite väl omständigt.

Får väl skipa Comodo igen och köra Windows 7 Firewall + MSE.

Är Windows Defender igång? I så fall, gör det någon skillnad om du inaktiverar det? Andra program som startar med Windows?

Har förresten sett rådet att köra installationsprogrammet som administratör, också om man är inloggad som sådan.

Problemet var att Comodo inte stängde av Windows Firewall vid installationen som jag trodde utan det får man göra själv.

Efter att ha gjort det så minskade uppstarten från över minuten till 32 sekunder.

Tiden mätt mellan HP-loggan och tills jag får upp skrivbordet.

Detta med en ny och ren installation och bara några få extra drivrutiner som Windows inte hade.

Aha. Ja, det är en brist i installationsprogrammet, att Windowsbrandväggen inte stängs av, och att man inte får någon information om att den skall stängas av manuellt.

Visste dock inte att det kunde orsaka långsam uppstart att ha CIS + Windowsbrandväggen igång. Tack för den informationen! :)