Gå till innehåll

Uppgradera från Windows XP till Windows 7


Adrian_se

Recommended Posts

http://windows.micro...xp-to-windows-7

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här är viktigt läs igenom texten innan du börjar

Med alternativet Anpassad sparas inte programmen, filerna eller inställningarna under installationen. Det kallas därför ibland för en ren installation.

Det innebär att du måste känna till två mycket viktiga saker innan du sätter igång:

  • Du måste flytta bort filerna från datorn innan du installerar Windows 7. Vi rekommenderar att du använder en kostnadsfri hämtningsbar fil med namnet Windows Filöverföring och en extern hårddisk. Då blir det lättare för dig. Du kan köpa externa hårdiskar i alla elektronikaffärer och i affärer med kontorsmateriel. Med en extern hårddisk får du på ett enkelt sätt extra lagringsutrymme till datorn.
  • Du måste även installera om programmen manuellt efteråt. För att kunna göra det behöver du de ursprungliga installationsskivorna eller installationsfilerna för alla program som du vill använda i Windows 7. Du kan även söka efter nya program på webbplatsen Windows 7 Compatibility Center.

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows.micro...xp-to-windows-7

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här är viktigt läs igenom texten innan du börjar

Med alternativet Anpassad sparas inte programmen, filerna eller inställningarna under installationen. Det kallas därför ibland för en ren installation.

Det innebär att du måste känna till två mycket viktiga saker innan du sätter igång:

  • Du måste flytta bort filerna från datorn innan du installerar Windows 7. Vi rekommenderar att du använder en kostnadsfri hämtningsbar fil med namnet Windows Filöverföring och en extern hårddisk. Då blir det lättare för dig. Du kan köpa externa hårdiskar i alla elektronikaffärer och i affärer med kontorsmateriel. Med en extern hårddisk får du på ett enkelt sätt extra lagringsutrymme till datorn.
  • Du måste även installera om programmen manuellt efteråt. För att kunna göra det behöver du de ursprungliga installationsskivorna eller installationsfilerna för alla program som du vill använda i Windows 7. Du kan även söka efter nya program på webbplatsen Windows 7 Compatibility Center.

Men det handlar inte om det här, jag gjorde ett nytt installation och gamla windowxp filerna sparades i en mapp , detta händer till alla, det är inte det som orsakar det problem som jag har.

Någon kunnig som vet/kan hur man fixar problemet ?

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det handlar inte om det här, jag gjorde ett nytt installation och gamla windowxp filerna sparades i en mapp , detta händer till alla, det är inte det som orsakar det problem som jag har.

Någon kunnig som vet/kan hur man fixar problemet ?

tack.

Ge dig du bör formatera disken under installation for att nå bästa resultat , din problem går ej att fixa du har inga retigheter till din pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Personligen har jag inte kört ngn mer installation än en sk. Clean Install. Vista Home Premium, x32, till Windows 7 x64, Home Premium.

Mycket riktigt, fick en Windows.old kvar, med alla data program fungerande kvar.

Före installation körde jag Windows 7 Upgrade Advisor. Har du gjort det?? Finns det ngn fil sparad från det, som du kan klistra in resultatet av den körningen här i din tråd?

Men kan du beskriva ditt förfarande steg för steg under installations förfarandet?

Typ 1). stoppande i CDn, följande skedde, osv..., låter ju tidskrävande men bara för att få veta vad som händer under installations processen.

Ett trist tips, men kanske bra att logiskt försöka se om det händer ngt ovanligt??

Ha en trevlig helg!!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det handlar inte om det här, jag gjorde ett nytt installation och gamla windowxp filerna sparades i en mapp , detta händer till alla, det är inte det som orsakar det problem som jag har.

Någon kunnig som vet/kan hur man fixar problemet ?

tack.

Orkade ni inte fortsätta i denna tråden: http://www.alltomxp...._0entry144109 ?

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda gången saker försvinner från en disk är om man först fomaterar disken, om man inte gör det samlas alla gamla filer osv i Windows.old. Det blir i båda dessa scenarion en clean installation.

Plus att Win 7 har annan disk struktur, om man inte formaterar kommer system att stannna i legacy mode och inte i nativ mode

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden på native resp. legacy mode?

Native -> nya (lägge)

Legacy -> gammla (lägge)

Om vi pratar om filsystem NTFS i XP, Vista och Win7.

Om man inte formaterar disken kommer system att ligga som uppgraderad till nytt NTFS version men med gammalt struktur

Om Man formaterar och låter system (Win 7) skapa filsystem, kommer den att strukturerar i ny struktur, då menas två partitioner, vist kommer det funka lika bra men jag tycker att om man spenderar pengar på nytt system så bör man köra den som den är menad att vara, jag är mycket emot uppgraderingar och alltid prioriterar migration till nytt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi pratar om filsystem NTFS i XP, Vista och Win7.

Om man inte formaterar disken kommer system att ligga som uppgraderad till nytt NTFS version men med gammalt struktur

Om Man formaterar och låter system (Win 7) skapa filsystem, kommer den att strukturerar i ny struktur, då menas två partitioner, vist kommer det funka lika bra men jag tycker att om man spenderar pengar på nytt system så bör man köra den som den är menad att vara, jag är mycket emot uppgraderingar och alltid prioriterar migration till nytt system.

[/b]

Jag vet vad skillnaden på native och legacy är men det jag ville få svar på var vad skillnaden skulle vara då jag aldrig hört talas om native/legacy filsystem. Jag förstår fortfarande inte vad skillnaden skulle vara, men det är ju inte någon skillnad i själva filsystemet som sådant utan mer saker runt omkring, exempelvis att en standardinstallation av Windows 7 har en dold bootpartition för att vara förberett för BitLocker som skiljer Windows 7 mot exempelvis Vista eller XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad skillnaden på native och legacy är men det jag ville få svar på var vad skillnaden skulle vara då jag aldrig hört talas om native/legacy filsystem. Jag förstår fortfarande inte vad skillnaden skulle vara, men det är ju inte någon skillnad i själva filsystemet som sådant utan mer saker runt omkring, exempelvis att en standardinstallation av Windows 7 har en dold bootpartition för att vara förberett för BitLocker som skiljer Windows 7 mot exempelvis Vista eller XP.

"While the different NTFS versions are for the most part fully forward- and backward-compatible, there are technical considerations for mounting newer NTFS volumes in older versions of Microsoft Windows. This affects dual-booting, and external portable hard drives.For example, attempting to use an NTFS partition with "Previous Versions" (a.k.a. Volume Shadow Copy) on an operating system that doesn't support it, will result in the contents of those previous versions being lost"

http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS

XP NTFS V5.1

2003 NTFS 5.2

Vista och 2008 NTFS 6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...