Gå till innehåll

Söker ny hårddisk


T@wo

Recommended Posts

Hej,

dags för en ny hårddisk och ska endast ha den till lagring, alltså ingen hårddisk för operativsystemet.. Ska vara en 3,5 " SATA med 7200RPM. Skulle vilja höra om ni vet någon större/bättre eller om jag har tittat på helt fel? Är dagens maximala storlek 2000GB?

SEAGATE BARRACUDA XT 2TB 7200RPM SATA/600 64MB - 3195 kronor:

http://www.dustinhome.se/pd_5010338685.aspx

Western Digital Caviar Black 2TB (7200RPM / 64MB Cache / SATA II / NCQ) - 2849 kronor:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=102180&traff=1

HITACHI DESKSTAR 7K2000 2TB 7200RPM SATA/300 32MB - 1795 kronor:

http://www.dustinhome.se/pd_5010331780.aspx

Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB (7200RPM / 32MB Cache / SATA II / NCQ ) - 1195 kronor (Här får man 1500GB för 1195 kronor, funderar på att kanske köpa två likadana så jag får totalt 3000GB för 2390 kronor. Tjänar ju ganska mycket på det och jag har ingen platsbrist inuti chassit:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=90105&traff=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... kvalité överlag. Volym (hur den låter), hållbarhet osv osv. Tro inte att jag ratar ner på Seagate... jag beställde en nyss :)

Mange

Ok, volym tror jag inte jag kommer drabbas av då min processorfläkt låter ganska mycket (tror det är den i alla fall). Är det nödvändigt att köpa någon slags kylning till diskarna eller är det onödigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte behövas... satsa då hellre på en bra chassifläkt samt att du inte sätter diskarna för tätt om du kan undvika det. Likaså kan du kanske fösöka att byta ut den fläkten som väsnas. Öppna burken och försök lyssna dig till vilken fläkt som alstrar ljudet.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte behövas... satsa då hellre på en bra chassifläkt samt att du inte sätter diskarna för tätt om du kan undvika det. Likaså kan du kanske fösöka att byta ut den fläkten som väsnas. Öppna burken och försök lyssna dig till vilken fläkt som alstrar ljudet.

Mange

Ok, tackar för svaren. (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har plockat bort ovidkommande inlägg.

Manneman

Ovidkommande?

Mycket märkligt, då jag la en notis/föfrågan om hur stabila och pålitliga 2TB-diskarna är som backup.

Sedan undrar jag hur du vet att den serien som WDC-disken, håller högre kvalité än Seagaten?

Har en släkting som jobbar på IBAS (diskkrash-företag), inte ens dom vet hur utvecklingen blir än,

men det har regnat in "TB" diskar där informationen skall ut - och det flesta är inte ens gamla.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovidkommande?

Mycket märkligt, då jag la en notis/föfrågan om hur stabila och pålitliga 2TB-diskarna är som backup.

Sedan undrar jag hur du vet att den serien som WDC-disken, håller högre kvalité än Seagaten?

Har en släkting som jobbar på IBAS (diskkrash-företag), inte ens dom vet hur utvecklingen blir än,

men det har regnat in "TB" diskar där informationen skall ut - och det flesta är inte ens gamla.

Det var absolut inte så du formulerade dig i det inlägget jag plockade bort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte någon sida som visar "pålitligheten" så som antal materialfel osv på själva diskarna etc? har för mig att jag hadde en sådan länk förr där man kunde se vilka fabrikat som tex hadde minnst reklamationer för tillfället.. men det är kanske inte aktuellt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig utav Western Digital Caviar Black 1TB och 750GB och är mycket nöjd med dem. Dessutom tycker jag mig sett att dessa diskar får bra om inte mycket bra omdöme runt om på nätet. Men tänk på att om disken, oavsett fabrikat, går sönder så är det mycket information man kan bli av med. Vilket ju borde vara en inte oväsentlig nackdel med stora diskar. Själv hoppas jag längre fram kunna köra med två speglade Western Digital Caviar Black 2TB uppkopplade via LAN eller E-Sata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att WD är det bästa i min mening är inte baserat på storleken av diskarna utan det övergripande kvalitetsintrycket samt av erfarenhet. För mig är en tungt vägande kvalité just ljudnivån och värmenivån... där ÄR WD riktigt bra. Om jag inte minns helt fel så var det väl så att WD hade förlängd funktionsgaranti på sina diskar? Med betoning på hade...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tycker de låter helt rätt, ju större enskilda diskar som lagringsmedia, desto mer ökar också risken att bli av med mycket mer sparade filer & data om oturen skulle vara framme - Än om EN disk av flera mindre går sönder.

För egen del så ligger strategin och fördelarna man vinner i säkerhet mig varmt om hjärtat vad gäller RAID.

Pajar en disk är det i stort sett bara att kassera den trasiga och slänga i en ny..Man förlorar visserligen en del i lagrings utrymme men tycker ändå säkerheten uppväger i de långa loppet. I detta fallet så behöver man heller inte vara så rädd för & köra lite lågbudget diskar om man så vill.

Är det någon av er här som är pålästa i ämnet Flashdiskar, kan de vara ett tänkbart alt. till dessa vanliga hårddiskar?

Tack på förhand :)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oppto: om du har pengar annars inte tycker jag dom är för dyra ännu

Det finns ju inte så stora men om man skall ha Op på dom så räcker dom ju

Ok :)Tack för snabbt svar!

Eftersom man är sk arbetslös så blir de nog bäst & vänta lite.

Annars låter de som ett spännande alternativ med helt annan teknik.

Låter ju bra att dem saknar rörliga delar innuti om man jämför med

de gamla hederliga & andra sidan kanske dem fortfarande är lite otestade.

Vore ju synd om dem havererar lika lätt som vissa USB minnen gör.

Men dem är kanske bättre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oppto: om du har pengar annars inte tycker jag dom är för dyra ännu

Det finns ju inte så stora men om man skall ha Op på dom så räcker dom ju

Läste här:

http://www.idg.se/2.10645/1.269626/stec-trimmar-serverflashdisken

Att det tydligen ska komma ut SSD diskar på 400GB som är 2,5 tum och 800GB som är på 3,5 tum. Den på 800GB låter riktigt trevlig men priset är nog inte lika trevligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var absolut inte så du formulerade dig i det inlägget jag plockade bort!

Jo det gjorde jag.

Jag skrev eller hävda; "att i min värld duger en 2TB-disk att spara porrfilmer på - endast."

Sluta peta i maten, sluta kasta folks inlägg, annars slutar det med att du får posta här själv!

Jag kan inte din retorik, eller vara lika perfekt.. att det inte passar dina ögon rättfärdigar inte din censur!

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att WD är det bästa i min mening är inte baserat på storleken av diskarna utan det övergripande kvalitetsintrycket samt av erfarenhet. För mig är en tungt vägande kvalité just ljudnivån och värmenivån... där ÄR WD riktigt bra. Om jag inte minns helt fel så var det väl så att WD hade förlängd funktionsgaranti på sina diskar? Med betoning på hade...

Mange

Alla disktillverkare körde ett tag FEM års garanti, gick sedan ner till tre år.

Vad dom har idag vet jag inte exakt.. med inskickningsgaranti osv..

WD's Caviar-serie är den disken som djävlas mest. Den gröna är rent urusel.

Hitachi/Deskstar ala IBM är den disken som leder ligan på att vara sämst.

Seagate hade ett klavertramp med sin 7200.11 -serien, där det förekom firmwarefel.

ps: Ni kan fortsätta sätta minus på mig.

Kan man inte bli bäst, kan man bli bäst på att vara sämst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det gjorde jag.

Jag skrev eller hävda; "att i min värld duger en 2TB-disk att spara porrfilmer på - endast."

Sluta peta i maten, sluta kasta folks inlägg, annars slutar det med att du får posta här själv!

Jag kan inte din retorik, eller vara lika perfekt.. att det inte passar dina ögon rättfärdigar inte din censur!

Tack för senast Jens :D Sluttampen värmde gott i andra tråden där de hettade till.

Vad gälde resten om "beundrarklubbar" så har jag ingen större uppfattning eftersom jag inte varit med mer än ett år ungefär. Om det upplevs som att det finns problem så tycker jag ni tillsammans ska försöka reda ut vad som kan tänkas ställa till trubbel.

Vi skulle ju kunna göra ett litet test fram till Jul här på forumet ;)

Om inte annat så hade de isåfall visat om det raderas allt för mycket i onödan.

Jag föreslår att f.o.m nu så får ansvariga som redigerar trådar "böta" en pinne för varje raderat inlägg till dem medlemmar detta gäller :)

Käns väl rättvist & bra? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv Oppto.

Men isf. skulle jag gå om top-tre-ligan i anseende - hur skulle det se ut? ;)

Och nej, det får inte finnas någon "dynamik" i forumet, så din teori går tyvärr fetbort.. hehe.

Stelheten och likatänkande prioriteras dock :D

Ge mig ett 'minus' nu.. (samlar på dom) så får du ett 'plus' av mig, deal?

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"att i min värld duger en 2TB-disk att spara porrfilmer på - endast."

Eftersom jag har lite funderingar på att skaffa två 2TB diskar (eller större om det kommer innan jag kan köpa) undrar jag vad du avser. Kan du utveckla det lite mer. Jag sparar också på mycket film, mest tågfilmer från PB och YouTube, och undrar vad som skiljer mina tågfilmer från (dina) porrfilmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv Oppto.

Men isf. skulle jag gå om top-tre-ligan i anseende - hur skulle det se ut? ;)

Och nej, det får inte finnas någon "dynamik" i forumet, så din teori går tyvärr fetbort.. hehe.

Stelheten och likatänkande prioriteras dock :D

Ge mig ett 'minus' nu.. (samlar på dom) så får du ett 'plus' av mig, deal?

Tack för omtanken Jens :D Påminner en smula om Rysk roulette.

Tror jag avböjer även om tanken var god och ängnad i all vänlighet ;)

Kanske de kan va lägligt & påminna om lustens risker också med en liten truddilutt :)

Spotify Sjöjungfrun Kan va lätt & fastna i garnen även i nätet :P

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...