Gå till innehåll

hjälp full xp hård disk


Karin Johansson

Recommended Posts

Hej min systers hårddisk är full hon har kvar bara någon MB kvar på 6Gb men på den andra delen av hårddisken så har hon 70 GB och den är 1 hårddisk men den är delad,

har provat med de flesta program men de är så svåra och jag är inte så pro utan lite amatör när det gäller just det här, jag ville ha 20 GB av 70 men den skapade en ny hård disk och inte RESIZE från 70 till 6GB,

så snälla är det någon som vet en bra jätte-lätt program som kan fixa det här problemet? för hennes hårddisk är full och datorn stänger av sig självt och den är så varm..

Tack,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej min systers hårddisk är full hon har kvar bara någon MB kvar på 6Gb men på den andra delen av hårddisken så har hon 70 GB och den är 1 hårddisk men den är delad,

har provat med de flesta program men de är så svåra och jag är inte så pro utan lite amatör när det gäller just det här, jag ville ha 20 GB av 70 men den skapade en ny hård disk och inte RESIZE från 70 till 6GB,

så snälla är det någon som vet en bra jätte-lätt program som kan fixa det här problemet? för hennes hårddisk är full och datorn stänger av sig självt och den är så varm..

Tack,

Norton PartitionMagic http://www.symantec.com/sv/se/norton/partitionmagic har jag använt ett antal gånger funkar utmärkt

har jag ej testat http://www.paragon-software.com/home/pm-express/screenshots.html

mvh

boxxen

Redigerad av boxxen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa rensa, har hon foton och dyligt som går att lägga över på extern hårddisk eller usb-minne så börja med det,sen ett rensningsprogram,föreslår ett lätt program på svenska "http://www.ccleaner.com".

Titta över vilka program som är installerade men egentligen inte behövs och kan tas bort med ccleaner.

Nya hårddisken om den är tom kan tas bort.

Föreslår även en onlinescan med antivirus typ om det inte är gjort men först när datorn är rensad.

Passa på att kolla så datorn och program är uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men den har jag testat Norton Magic Partition ,

men snälla jag vill ha svar från de lite mer professionela som har testat och vet att man kan göra det med ett program som är väldig enkel.

och det finns knappt några bilder eller annat har flyttat till D: som är 70 GB..

Tackar.

Redigerad av Karin Johansson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

neejj du det där var inget lätt, vadå stickan bootbar , hmm

och 100 MB fil var det, vet ingen hur man gör detta enkelt med ett program och som kanske kan visa mig här lite snabbt snälla ?

som sagt både jag och systern är väldigt amatöra när det gäller det här, jag vill att någon som har lyckats med det kan kanske visa eller säga hur.

tack.

Redigerad av Karin Johansson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa rensa, har hon foton och dyligt som går att lägga över på extern hårddisk eller usb-minne så börja med det,sen ett rensningsprogram,föreslår ett lätt program på svenska "http://www.ccleaner.com".

Titta över vilka program som är installerade men egentligen inte behövs och kan tas bort med ccleaner.

Nya hårddisken om den är tom kan tas bort.

Föreslår även en onlinescan med antivirus typ om det inte är gjort men först när datorn är rensad.

Passa på att kolla så datorn och program är uppdaterade.

Jovars.. med CCleaner och online-scan kan man slå världen med häpnad.. men det löser inte hennes problem.

Sedan är det dumt att fylla på med mer uppadeteringar - när hennes system är knökat.

Många har ccleaner som hus-gud.. den skall köras varje kväll innan sängdags.. och helst en defrag också,

det ger en fin kudde for the night. ELLER HUR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men den har jag testat Norton Magic Partition ,

men snälla jag vill ha svar från de lite mer professionela som har testat och vet att man kan göra det med ett program som är väldig enkel.

och det finns knappt några bilder eller annat har flyttat till D: som är 70 GB..

Tackar.

Ett annat bra sätt här är faktiskt:

1. Lagra viktiga dokument på de 70 GB som knappt ät utnyttjade. Flytta manuellt kataloger/mappar och enstaka filer och se till att kommande lagrade filer hamnar där.

2. Gör en backup av C:/hårddisken och lägg den på D:

3. Rensa (du kan INTE FORMATERA C: eftersom du har Windows där).

Sedan får du nog försöka igen och läsa dig till i hjälpen på det program som du vill använda för att ändra partitionen. Det är lite bökigt men det finns nog inget LÄTTARE sätt att göra det på än t.ex. med

Norton Partition Magic. Och nu har du ju faktiskt möjlighet att pröva på de två partitionerna som du skapade av D innan du gör något med C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så vill du förstora din C partition UTAN att installera om systemet? "derang" lämnar en länk på en annan artikel om detta... du behöver INTE använda en USB-sticka utan kan göra det från en CD.

Att tänka på är att det aldrig är riskfritt att ändra storlek på partitioner när man har varken OS eller filer på dem....

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Hej min systers hårddisk är full hon har kvar bara någon MB kvar på 6Gb men på den andra delen av hårddisken så har hon 70 GB och den är 1 hårddisk men den är delad,

har provat med de flesta program men de är så svåra och jag är inte så pro utan lite amatör när det gäller just det här, jag ville ha 20 GB av 70 men den skapade en ny hård disk och inte RESIZE från 70 till 6GB,

så snälla är det någon som vet en bra jätte-lätt program som kan fixa det här problemet? för hennes hårddisk är full och datorn stänger av sig självt och den är så varm..

Tack,

Hej, råkade se detta. Ett bra partitionsprogram som jag använder är EASEUS Partition Manager.

http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html

Vänliga hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, råkade se detta. Ett bra partitionsprogram som jag använder är EASEUS Partition Manager.

http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html

Vänliga hälsningar

det är det enklaste och bästa programmet Easeus Partition Master, plus att den är GRATIS.

jag delade min hårddisk för den var också full och det tog knappt 20 min och allt gick perfekt.

pröva den det är mitt råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej min systers hårddisk är full hon har kvar bara någon MB kvar på 6Gb men på den andra delen av hårddisken så har hon 70 GB och den är 1 hårddisk men den är delad,

har provat med de flesta program men de är så svåra och jag är inte så pro utan lite amatör när det gäller just det här, jag ville ha 20 GB av 70 men den skapade en ny hård disk och inte RESIZE från 70 till 6GB,

så snälla är det någon som vet en bra jätte-lätt program som kan fixa det här problemet? för hennes hårddisk är full och datorn stänger av sig självt och den är så varm..

Tack,

Hej hej

Det låter som att det enklaste för dig är att be någon datorkunnig kompis i närheten hjälpa dig istället.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...