Gå till innehåll

Var tömma på miniatyrbilder?


Stim

Recommended Posts

Miniatyrbilderna sparades någonstans då om man till exempel hade "Meduim Ikons" som visning i mapparna. I vista fanns det med bland listan för "Disk Cleanup" men i W7 finns den inte där av nån anledning. Har man tusentals semesterbilder och inte dagligen kollar i mapparna så är det onödigt att de lagras som miniatyrer (var de nu lagras) och bra att kunna tömma. Var lagras då detta numera och hur och var "tömmer" man?

CCleaner vet jag har någon funktion ("Thumbnail Cache", men om det är för det vet jag inte säkert) som tömmer detta men av erfarenhet vet jag att den aldrig tömde ordentligt då det alltid fanns nån MB kvar när man kikade i "Disk Cleanup".

post-8236-1258450629,58_thumb.gif

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte miniatyrerna i Diskrensning så finns där inga att ta bort. I min egen finns dem, då jag ofta är inne i dessa mappar. Har du en gång tömt miniatyrcachen och sen inte varit inne i dessa mappar så skapas inga nya. Då försvinner följaktligen detta valet i Diskrensning tillfälligt tills det lagras nya.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är naturligtvis självklart. Men då jag innan tråden just kollade detta så fanns där inget listat. Gjorde ny test och lät denna gång miniatyrerna i mapparna skapas i lugn och ro men inget under "Disk Cleanup" listas angående det. Ser precis ut som den bifogade filen tidigare.

Men du ser det listas hos dig alltså?

Edit: Har ultimate version men det har nog inte någon nämnvärt betydelse.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är naturligtvis självklart. Men då jag innan tråden just kollade detta så fanns där inget listat. Gjorde ny test och lät denna gång miniatyrerna i mapparna skapas i lugn och ro men inget under "Disk Cleanup" listas angående det. Ser precis ut som den bifogade filen tidigare.

Men du ser det listas hos dig hos dig alltså?

Japp... jag får upp dem.

Nu är jag inte säker... men jag har för mig att jag läst någonstans att Diskrensning inte listar miniatyrerna förrän de når upp över 100mb. Om detta stämmer vågar jag inte bekräfta mer än att jag faktiskt aldrig sett under 100mb själv i Diskrensningslistan.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, konstigt att den inte listas här. Angående över 100mb har jag ingen erfarenhet av sen tidigare men så är det kanske i W7. I vista listades det oavsett om det bara var några MB, det var väldigt olika storlek jag brukade ha beroende på antal miniatyrer som hunnit skapats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett snabbtest med att starta om datorn, och vipps så litas den där nu. Märkligt att behöver starta om bara för det. Hur som helst bra att den listas och kan nu som tidigare tömmas som vanligt.

Nu är frågan, kan man ställa in att det inte ska lagras några miniatyrer som default? Eller att det exempelvis automatiskt töms när mapp/maparna stängs?

Det hade varit bra att kunna ställa in på det sättet annars.

post-8236-1258456491,73_thumb.gif

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé... håller tumarna att någon kommer med ett bra alternativ eller inställning. Det enda jag vet är att man kan undvika att visa miniatyrer för varje mapp, men hur kul är det? En automatiserad tömning varje gång mapparna stängs hade varit trevligt.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är ju inte så kul. Man vill ju kunna använda miniatyrer i mapparna för bilder när det numera är möjligt. Gjorde ett litet test för kolla mängd MB som genereras med den minsta mappen med bilder (totalt 5 768 filer) samt med den största miniatyrvisningen. Det tog ett tag att göra och då det enbart skapas miniatyrer efter de bilder som visas på skärm fick jag skrolla ner en skärm i taget för skanna in alla bilderna. Det görs ju inte automatiskt till exempel redan så fort mappen öppnas och det kan hända att jag var för snabb så några filer hoppades över.

Storleken blev hur som helst på totalt 63,3MB. inte mycket alls och tanke på med den största miniatyrvisningen. Och andra sidan så skapades miniatyrererna så pass snabbt att någon lagring känns onödigt trots det. Ett plus måste ges för den faktiskt otroligt snabba skapande av miniatyrerna i W7, detta var betydligt slöare i Vista men i W7 går det blixtsnabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...