Gå till innehåll

Köra program i Win7, installerad på Vista


thepirate

Recommended Posts

Är inte säker på hur du menar nu. Har du alltså Vista/W7 installerat på varsin partition... eller kör du den ena virtuellt? Har aldrig ens hört talas om att det går att köra program crossover en dual boot. Däremot kan man köra program installerade i andra OS via Virtual PC för Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske samma sak som jag fick!

I windows.old låg allt sparat! Där kunde man starta upp alla program som låg kvar från Vista istallationen, samt all data!

Testade att starta upp en del! Men tog sedan bort hela .old katalogen! Hade ju installerat på nytt då till x64!

Farligt är det säkert inte!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på hur du menar nu. Har du alltså Vista/W7 installerat på varsin partition... eller kör du den ena virtuellt? Har aldrig ens hört talas om att det går att köra program crossover en dual boot. Däremot kan man köra program installerade i andra OS via Virtual PC för Windows 7.

Dualboot på varsin partition ja, Testade med Spotify och diverse småprogram. (Comodo sa till att Spotify ville ha tillgång till registret...)

kanske samma sak som jag fick!

I windows.old låg allt sparat! Där kunde man starta upp alla program som låg kvar från Vista istallationen, samt all data!

Testade att starta upp en del! Men tog sedan bort hela .old katalogen! Hade ju installerat på nytt då till x64!

Farligt är det säkert inte!

Mvh

Mats H

Hmm...Och detta gäller när man köra dualboot?. :unsure: Installerade W7 på en nyformaterad partition.

Redigerad av thepirate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dualboot på varsin partition ja, Testade med Spotify och diverse småprogram. (Comodo sa till att Spotify ville ha tillgång till registret...)

Hmm...Och detta gäller när man köra dualboot?. :unsure: Installerade W7 på en nyformaterad partition.

Jag gjorde inga ändringar av partitioner, installerade W7 på C:, där Vista hade funnits, Windows.old skapades som en separat mapp, där allt fanns kvar! Hade även den förinstallerade från HP, D: kvar!

Den är nu formaterad, och Windows.old borttagen! Men jag skulle ju kunna ha gjort system återställning och fått tbx Vista innan jag tog bort innehållet i D:, om jag fattade det hela rätt!

Men. men, ta du bort Windows.old så att det inte sker ngn konflikt!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde inga ändringar av partitioner, installerade W7 på C:, där Vista hade funnits, Windows.old skapades som en separat mapp, där allt fanns kvar! Hade även den förinstallerade från HP, D: kvar!

Den är nu formaterad, och Windows.old borttagen! Men jag skulle ju kunna ha gjort system återställning och fått tbx Vista innan jag tog bort innehållet i D:, om jag fattade det hela rätt!

Men. men, ta du bort Windows.old så att det inte sker ngn konflikt!

Mvh

Mats H

Har letat men hittar ingen windows.old, så antar att jag inte har någon. Ska jag utifrån era svar anta att det är säker att köra program installerade på vista partionen när jag är inne på w7? Hur blir det med registerfilerna som tydligen lägger sig på w7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat men hittar ingen windows.old, så antar att jag inte har någon. Ska jag utifrån era svar anta att det är säker att köra program installerade på vista partionen när jag är inne på w7? Hur blir det med registerfilerna som tydligen lägger sig på w7?

Som jag ser det är körning av programmen ditt minsta problem... något är verkligen fel, om det du beskriver ens är möjligt! Du gör ju som du vill, men jag hade absolut blåst disken och installerat om... bägge systemen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lät ju inte bra :o Installera om Vista kan jag tyvärr inte göra då det inte följde med någon skiva till min laptop när jag köpte den. "Recovery Manager" som följde med för man skulle skapa sin egen återställningsskiva(?) fungerar inte. :(

Finns det något program jag man ladda ner för att möjligtvis ge er mer information om mitt "problem"? (topic)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... då skall du få lite info som du aldrig någonsin kommer att få av oem-företagen... datortillverkaren alltså!

Det enda du behöver för att installera om, är din produktnyckel + en Windows-DVD... produktnyckeln hittar du på någon av klisterlapparna på datorn... Windows-DVD´n kan du låna av "grannen". Fördelen med detta förfarande är ytterligare en av dom saker du aldrig kommer att få reda på av datortillverkaren... nämligen att du får en helt ren, och oförvanskad Windows-installation, utan alla skräpprogram och trialware som normalt följer med oem-företagets s.k. systemåterställning.

Mitt råd är att du skaffar en normal intallations-DVD, och gör en ren installation med hjälp av den... DVD´n hittar du om du söker. Forumreglerna förbjuder mig att peka åt dig!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det framkommer inte i ditt första inlägg, om du har det installerade programmet på en egen partition, eller om det ligger på

systemdisken!.. för har man det på en egen partition,

går det alldeles utmärkt att köra programmet på både Vista ock Win 7 i dualboot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det framkommer inte i ditt första inlägg, om du har det installerade programmet på en egen partition, eller om det ligger på

systemdisken!.. för har man det på en egen partition,

går det alldeles utmärkt att köra programmet på både Vista ock Win 7 i dualboot.

Vista ligger på c:/, Inklusive alla program jag har på vista (jag antar det är korkat?, men det var så datorn levererades...)

Win7 installerade jag på x/, inklusive alla program...

Så om jag har förstått dig rätt så använder Win7 c:/ som systemdisk?

När motsvarande inte fungerade i min dator så ringde jag Packard Bell och fick återställningsskivor hemskickade gratis.

Tack, bra och veta men efter att ha läst e-son´s inlägg tror jag att jag lånar den av "grannen" istället ;)

Redigerad av thepirate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är ju en smaksak men det tog mig väl max 5 minuter att avinstallera Norton och något annat program som kom med. Att det medföljde Roxios brännarprogram och något annat tyckte jag var bara bra. Sedan förstår jag inte riktigt varför e-son tycker du ska installera om allt, men det är ju en annan sak. Men jag skulle rekommendera att du installerar om dina program i Windows 7 för att du inte ska få problem med programmen framöver, även om jag skulle tro att det inte blir något problem med program som inte lägger in något i registret utan där "installationen" bara innebär att man packar upp filer till en mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Att det medföljde Roxios brännarprogram och något annat tyckte jag var bara bra. Sedan förstår jag inte riktigt varför e-son tycker du ska installera om allt...

Visst kan man tycka att något av skräpprogrammen är bra... men principen är att "jag är fullt kapabel att själv installera det jag vill ha"... man skall liksom inte behöva börja med att avinstallera massa skräp, som dessutom aldrig går att utplåna helt.

Vad gäller ominstallationen, så är det väl ganska uppenbart att NÅGOT verkligen inte står rätt till... faen vet vad, men fel är det! Mitt råd om ominstallation grundar sig på att undvika eventuella framtida systemproblem... något som jag är övertygad om, redan är ett faktum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara omöjligt att köra ett program som ligger som en exe-fil på D: bara för att en annan Windows är installerad på D:? Du har väl många portabla program på en USB-sticka och det är väl ingen principiell skillnad på den enheten och en annan hårddiskpartition? Om det går eller inte bör väl snarare bero på vad det är för program som thepirate prövade med att köra på det viset och det vet vi inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara omöjligt att köra ett program som ligger som en exe-fil på D: bara för att en annan Windows är installerad på D:? Du har väl många portabla program på en USB-sticka och det är väl ingen principiell skillnad på den enheten och en annan hårddiskpartition? Om det går eller inte bör väl snarare bero på vad det är för program som thepirate prövade med att köra på det viset och det vet vi inte.

Nej, det är riktigt... portabla program är så klart körbara... från respektive hårddisk! Jag har dock fått uppfattningen att det handlar om installerade program som körs från "fel" partition! Jag kan så klart ha missuppfattat detta!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är riktigt... portabla program är så klart körbara... från respektive hårddisk! Jag har dock fått uppfattningen att det handlar om installerade program som körs från "fel" partition! Jag kan så klart ha missuppfattat detta!

Ber om ursäkt att det tog så lång tid att svara men ja, det är rätt uppfattat. Jag kan köra vilket program som hälst från Win7. Är jag däremot inne på Vista så jag jag inte köra programmen som är installerade på Win7. (Inte giltligt win 32 program står det.)

Drar med en bild som förklarar bättre ur hddn när uppdelad...

"local disk (D:)" är C:/ (Vista) som blir omdöpt när jag är inne på Win7

vf4xk.png

Redigerad av thepirate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge något exempel på ett program som du har installerat i Vista men inte i Windows 7, men som ändå går att köra i Windows 7.

Några exempel: CrazyBump, CCleaner, Spotify, CamStudio, Google Sketchup, Speedfan.

Bra tanke av Cecilia där! jag skulle även vilja se en bild från "Diskhanteringen", hellre än utforskaren... Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering.

Den här avdelningen du tänker på?

i79zu.png

Redigerad av thepirate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge något exempel på ett program som du har installerat i Vista men inte i Windows 7, men som ändå går att köra i Windows 7.

Som en ren parantes, jag startade en hel del program ur windows.old katalogen, tog med mig HP update till Win 7, funkade utmärkt! Resten deletade jag!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här avdelningen du tänker på?

Ja, det är rätt... blev dock inte mycket klokare av det! Nu var det länge sedan jag såg en dual boot, men jag tycker det ser lite skumt ut. Är du fortfarande inloggad i W7, och har Vista på D:\?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är rätt... blev dock inte mycket klokare av det! Nu var det länge sedan jag såg en dual boot, men jag tycker det ser lite skumt ut. Är du fortfarande inloggad i W7, och har Vista på D:\?

Det stämmer... :unsure: Inte för att det riktigt har med problemet och göra (antar jag) men varför måsta den byta namn på partionerna till och börja med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer... :unsure: Inte för att det riktigt har med problemet och göra (antar jag) men varför måsta den byta namn på partionerna till och börja med...

Systemet installeras på C: "by default"... och följden blir att den partition du för tillfället är inloggad på, får beteckningen C:.

Vad gäller ditt "problem", så verkar något ha blivit fel när du installerade W7... bl.a så borde ju C: ha beteckningen (System) när du är inloggad i W7. Exakt VAD som har gått snett får jag dock inget grepp om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...