Gå till innehåll

problem med att starta HP dator (grafik)


zinga

Recommended Posts

Hej!

Jag har en HP 1.5 år gammal som börjat att trilskas!!

När jag startar upp från noll , alltså inte viloläge eller vila , så är skärmen vit med tvära ränder!!!!!!!!!

jag ser aldrig vad som sker innan skrivbordet är uppe.

Vid viloläge sker samma som ovan, men ska jag starta om , så måste jag fälla locket ett par sekunder efter oppstarten,annars kommer aldrig

windows att synas (vit tvära ränder)

jag har installerat över( som windows .old ) vista med win7, på det vanliga viset med formatering hade aldrig fungerat ,(alltid vit skärm) jag har provat.

någon som vet vad detta är???

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var precis inne och ladda ner bios flash, med det blev inte bättre efter installationen eller flashen.

jag provar ditt förslag .

tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ränder redan på en gång, alltså vid bilden (med Hp på?) som BIOS visar?

ja,det syns inget som jag kan se , inte ens HP:s bios inställningar, som man normalt kan se direkt.

Det hjälpte inte med uppdaterade drivers för grafiken :(

men när windows är in laddad så syns allt som normalt, förutom vid omstart (se ovan)

Jag installerade win 7 för jag tänkte att ett nyare OS har bättre startBoot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,det syns inget som jag kan se , inte ens HP:s bios inställningar, som man normalt kan se direkt.

När BIOS-skärmen ska visas så är ju inget annat än BIOS igång, så vilken Windows som är installerat och ändå mindre vilka drivrutiner som är installerade har ingen betydelse.

Värmeproblem kan ge diverse konstig grafik. Hur går fläkten när när skärmbilden är konstig och hur går den sedan när det är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid viloläge sker samma som ovan, men ska jag starta om , så måste jag fälla locket ett par sekunder efter oppstarten,annars kommer aldrig windows att synas (vit tvära ränder)

Hej Zinga!

Uppriktigt sagt så låter de som att något glappar och kan va skadat i nära anslutning till "gångjärnet", där skärmen sitter fastmonterad och som du beskriver så blir bilden på skärmen påverkad när den fälls och öppnas.

Än är de kanske synd & inte testa andra alternativ som tidigare inlägg varit inne på, annars låter de misstänkt om de kan va något materialbetonat som krånglar. Något i anslutn. till grafikkort, kablage, kontakter, ledpunkter. kraft som inte riktigt räcker, tillräcklig ström fram, dålig kontakt någonstans osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När BIOS-skärmen ska visas så är ju inget annat än BIOS igång, så vilken Windows som är installerat och ändå mindre vilka drivrutiner som är installerade har ingen betydelse.

Värmeproblem kan ge diverse konstig grafik. Hur går fläkten när när skärmbilden är konstig och hur går den sedan när det är bra?

Hej!

Ja,fläkten låter normalt, den kör på bra vid uppstart, och lugnar ner sig när windows och alla drivrutiner är laddade.

jag får samma fenomen mär jag startar på morgonen (kall dator)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Zinga!

Uppriktigt sagt så låter de som att något glappar och kan va skadat i nära anslutning till "gångjärnet", där skärmen sitter fastmonterad och som du beskriver så blir bilden på skärmen påverkad när den fälls och öppnas.

Än är de kanske synd & inte testa andra alternativ som tidigare inlägg varit inne på, annars låter de misstänkt om de kan va något materialbetonat som krånglar. Något i anslutn. till grafikkort, kablage, kontakter, ledpunkter. kraft som inte riktigt räcker, tillräcklig ström fram, dålig kontakt någonstans osv.

Ja, det låter troligt , men när windows är laddad så kan jag ha skärmen i alla läge....

jag tycker att det lutar mot glapp i grafik kortet, låter det troligt??

men det är väl inget som jag själv kan göra något åt?

ser man direkt vad som är grafik kortet i en bärbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver HP om olika symptom, alternativ 2 ser ut vara nåt liknande.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00480483&lc=en&dlc=en&cc=za〈=en&rule=675&product=3544352

ja , det låter troligt , men jag får inget blinkande eller bep vid uppstart,men jag läste att jag kan klicka på f2 vid uppstart då sker en diagnos.

ska prova detta, jag återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju onekligen märkligt att skärmbilden ändå fungerar ok efter Windows har laddats.

Några bilder från en sönderskruvad Dell, det är ju ganska ömtåliga delar som förbinder grafiken mellan datorplattan och skärmen. (Följ den guldfärgade remsan som sitter fäst på moderkortet, där finns grafikkortet)

Titta här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju onekligen märkligt att skärmbilden ändå fungerar ok efter Windows har laddats.

Några bilder från en sönderskruvad Dell, det är ju ganska ömtåliga delar som förbinder grafiken mellan datorplattan och skärmen. (Följ den guldfärgade remsan som sitter fäst på moderkortet, där finns grafikkortet)

Titta här

ja det ser knepigt ut :(

jag vet att om jag börjar att skruva och ta isär datorn så kommer den aldrig att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst man tjänar ju oftast på & lämna in grejer och kanske speciellt bärbara datorer där det blir småpilligt :) Skulle tro att din HP ser liknande ut i stora drag även om där finns vissa olikheter jämfört med bilderna.

Men om vi går tillbaka till fenomenet att skärmen funkar som den ska ibland, börjar fundera lite på inställningarna i Windows som har med energispar alt. och även där man ställer in avstängnings alt. Där finns ju vissa kopplingar till om datorn ska stängas av osv när skärmen fälls ner. Men hur gå vidare omkring vad som hänger ihop med själva grafiken och vad som orsakar den felaktiga bilden är ju inte bland de lättaste.

Mitt första val blir isåfall att skylla på drivrutiner precis som du redan hört i tråden.

Vi får hålla frågan öppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja,fläkten låter normalt, den kör på bra vid uppstart, och lugnar ner sig när windows och alla drivrutiner är laddade.

jag får samma fenomen mär jag startar på morgonen (kall dator)

Något hårdvarufel som är kopplat till kall dator och medför dålig strömförsörjning i det läget kanske?

Inget man fixar själv skulle jag tro.

Jag ser på http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=3662035&lc=en&cc=uk&dlc=en〈=en&tmp_track_link=ot_we/prodlink/en_uk/3662035/loc:0&cc=uk att de skriver något om utbyte av batteriet för den datormodellen. Är det något du har kollat upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst man tjänar ju oftast på & lämna in grejer och kanske speciellt bärbara datorer där det blir småpilligt :) Skulle tro att din HP ser liknande ut i stora drag även om där finns vissa olikheter jämfört med bilderna.

Men om vi går tillbaka till fenomenet att skärmen funkar som den ska ibland, börjar fundera lite på inställningarna i Windows som har med energispar alt. och även där man ställer in avstängnings alt. Där finns ju vissa kopplingar till om datorn ska stängas av osv när skärmen fälls ner. Men hur gå vidare omkring vad som hänger ihop med själva grafiken och vad som orsakar den felaktiga bilden är ju inte bland de lättaste.

Mitt första val blir isåfall att skylla på drivrutiner precis som du redan hört i tråden.

Vi får hålla frågan öppen

mja, dit resonemang håller inte, tycker jag.

jag har så att när skärmen fälls ner , alltså stänger datorn så går datorn ner i viloläge.

men när jag ska starta upp datorn från 0 inte vilo,vila så måste jag fälla/stänga skärmen direkt efter jag har tryck in strömknappen.

och då borde det enligt inställningarna i windows gå ner till viloläge , men datorn fortsätter att ladda in windows, när jag hör att skrivbordet är uppe, så kan jag

öppna datorn och göra vad jag nu ska.

märkligt beteende, men det är en HP också.

jag såg tror jag, på pcförallas sida att HP låg i topp med service ärende inom 3år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något hårdvarufel som är kopplat till kall dator och medför dålig strömförsörjning i det läget kanske?

Inget man fixar själv skulle jag tro.

Jag ser på http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=3662035&lc=en&cc=uk&dlc=en〈=en&tmp_track_link=ot_we/prodlink/en_uk/3662035/loc:0&cc=uk att de skriver något om utbyte av batteriet för den datormodellen. Är det något du har kollat upp?

Nej! inget fel på batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mja, dit resonemang håller inte, tycker jag.

jag har så att när skärmen fälls ner , alltså stänger datorn så går datorn ner i viloläge.

men när jag ska starta upp datorn från 0 inte vilo,vila så måste jag fälla/stänga skärmen direkt efter jag har tryck in strömknappen.

och då borde det enligt inställningarna i windows gå ner till viloläge , men datorn fortsätter att ladda in windows, när jag hör att skrivbordet är uppe, så kan jag

öppna datorn och göra vad jag nu ska.

märkligt beteende, men det är en HP också.

jag såg tror jag, på pcförallas sida att HP låg i topp med service ärende inom 3år.

Det är inte så att där ligger en konflikt? eftersom datorn är inställd att gå i vila när locket stängs, men nu då så kan inte grafiken komma igång vid start förrän du gör samma rörelse. Om du vill så försök ändra inställningen tillfälligt ( eller inaktivera aktuella lägen helt) Starta sedan om och prova om problemet återkommer.

Hur länge har du fått trixa med skärmen vid start? Har de bara dykit upp nu plöttsligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men när jag ska starta upp datorn från 0 inte vilo,vila så måste jag fälla/stänga skärmen direkt efter jag har tryck in strömknappen.

och då borde det enligt inställningarna i windows gå ner till viloläge , men datorn fortsätter att ladda in windows

Eftersom Windows inte är igång i det läget så har inte inställningarna i Windows någon betydelse i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att där ligger en konflikt? eftersom datorn är inställd att gå i vila när locket stängs, men nu då så kan inte grafiken komma igång vid start förrän du gör samma rörelse. Om du vill så försök ändra inställningen tillfälligt ( eller inaktivera aktuella lägen helt) Starta sedan om och prova om problemet återkommer.

Hur länge har du fått trixa med skärmen vid start? Har de bara dykit upp nu plöttsligt?

ett par månader, det är egentligen min dotters,men hon fick damp till slut.

så jag fick köpa en ny till henne,men jag tycker att det är synd att inte använda den,det är bara detta problemet som jag har berättat om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...