Gå till innehåll

Dualboot Windows Vista +Windows7


Adnerzzon

Recommended Posts

Har en licens av Windows7, men vill prova om det är något att hänga i granen innan jag ev. kör in enbart Windows7.

Därför så tänkte jag mig köra både Windows Vista och Windows7 och få de två valen vid uppstart av datorn(dual boot).

Hur fixar man detta?

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anderzzon.

När jag köpte datorn så var Vista Home Premium installad . Köpte till en 500 GB HD för att lagra info på, men när så W7 blev aktuell, så rensade jag denna och installade W7 på den. Så, att i stället för att partisionera och strula till det, så rekommenderas att ha två olika OS på varsin HD.

Har hört att partisioneringar kan ställa till mera skada än nytta på en HD. Vet inte om det stämmer, har aldrig gjort detta, utan bara kört på rena HD´s.

När man skall installera på en ny disk, kan tillägga, ta bort matningen för den HD som man är RÄDD om. Minsta risk för att göra fel och förstöra på denna som man dock ändå har som första val. Går det snett vid en installation, gör om det, utan att t.ex Vistan försvinner.

Sedan bara gå in i BIOS och ändra vilka enheter som skall väljas.

Jag hoppas jag skrev så ni förstod det hela, annars får ni väl göra en del tillägg på detta. Mycket lättare att sitta framför en dator och fixa, än att skriva!

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att partisioneringar kan ställa till mera skada än nytta på en HD. Vet inte om det stämmer, har aldrig gjort detta, utan bara kört på rena HD´s.

Det jag har läst är att om något händer under partitioneringen, t ex strömmen går eller det finns trasiga områden på hårddisken, så kan man råka ut för att man sedan har halvfärdiga partitioner som gör att det inte går att starta Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anderzzon.

När jag köpte datorn så var Vista Home Premium installad . Köpte till en 500 GB HD för att lagra info på, men när så W7 blev aktuell, så rensade jag denna och installade W7 på den. Så, att i stället för att partisionera och strula till det, så rekommenderas att ha två olika OS på varsin HD.

Har hört att partisioneringar kan ställa till mera skada än nytta på en HD. Vet inte om det stämmer, har aldrig gjort detta, utan bara kört på rena HD´s.

När man skall installera på en ny disk, kan tillägga, ta bort matningen för den HD som man är RÄDD om. Minsta risk för att göra fel och förstöra på denna som man dock ändå har som första val. Går det snett vid en installation, gör om det, utan att t.ex Vistan försvinner.

Sedan bara gå in i BIOS och ändra vilka enheter som skall väljas.

Jag hoppas jag skrev så ni förstod det hela, annars får ni väl göra en del tillägg på detta. Mycket lättare att sitta framför en dator och fixa, än att skriva!

Det har jag tänkt på i bland men då också tänkt att det kanske inte funkar eftersom C:/ är själva huvudenheten.

Och booten inte blir rätt. Men jag kan prova när jag känner för det. Extern HD funkar det?

Jag gjorde jag en partition och la WIn 7 på, som jag nu i skrivande stund testar...

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...