Gå till innehåll

Formateringsproblem


Nightswipe

Recommended Posts

Min dator har numera så jäklarns massor med problem att jag inte längre ser någon annan utväg, den laddar utan att jag vet vad, windows ska konstant uppdateras, det går inte att spela en del spel, min mp3spelare kan inte längre kopplas in, vissa program kan inte installeras. Så nu idag hittade jag äntligen min Vista skiva för att få formatera ........ Men där finns återigen ett problem! Hur i hela Hisingen formaterar man?

Går jag in i diskrensning via datorhantering & högerklickar på C: så är formateraalternativet utsuddat & testar jag format via cmd står det att jag inte kan, efter att jag tryckt 'J' på att formatera allt.

Hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerar om ditt OS använder du det diskverktyg som finns på din Vista-skiva för att formatera hårddisken. Ta bort befintliga partitioner och installera på opartitionerat utrymme.

Här har du en guide, visserligen för W xp. Men är du osäker hur du skall göra kan du få en vink

HÄR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste först av allt se till att spara undan allt som du vill behålla på en annan hårddisk eller partition, för (vilket du säkert är medventen om så kommer ALLT på din C: enhet att raderas).

När du gjort detta och dubbelkollat, så lägger du i skivan i cd läsaren, och när det står "press XX for bios setup" trycker du på den knapp som anges där och letar upp "Boot order" eller "boot device priority" i bios, och ställer CD/DVD som alternativ 1 och din hårddisk som alternativ 2.

Låt sedan datorn starta med skivan i och du borde få en svart skärm med texten "Tryck på valfri tangent för att starta installationsprogrammet ...."

Där trycker du på valfri tangent t.ex mellanslag som är stor i centrerad, och så kommer installationen tillfråga dig om enhet och där finns alternativet att formatera.

Om du efter att ändrat alternativen till cd/dvd som nummer 1 ändå inte kan förmå datorn att starta från skivan så är skivan inte "startbar" och behöver då viss modifikation och att bränna en ny kopia av den (med något som kallas startsektor) för att detta ska fungera.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...