Gå till innehåll

Är detta tekniskt möjligt (tatuering)


Stim

Recommended Posts

Trots att jag lovat mig själv och andra att inte tatuera mig något mer än vad jag redan har så kom jag på detta och överväger om man inte ska göra en till ändå.

Är det tekniskt möjligt göra en tatuering som föreställer de streckkod som finns i affärerna och att detta sedan tekniskt kan läsas av någon "streckkodsläsare"? I så fall vill jag (någonstans på armen) ha mitt namn, födelsedag bland annat (eller kanske bara något lite komiskt som visar en krona två när det läses av).

Vad tror ni, skulle något sådant fungera på hud eller för något sådant måste det till blanka saker, speciella sorts papper?

För er som kanske inte riktigt vet vad streckkod så är det det som brukar finnas i affärerna med bland annat prisuppgifter och annan info.

ean-gs1-kod.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

European Article Number, förkortat EAN, är ett nummersystem som används världen över för att märka varor. EAN-nummer heter numera GS1-nummer då organisationen tidigare bytt namn till GS1. GS1 är en internationell organisation. När amerikanska UCC och dess kanadensiska motsvarighet gick samman med EAN beslöt man att ändra namn till GS1. GS1 finns idag i fler än 100 länder med egna kontor[1]

Den vanligaste typen består av 13 siffror och kallas GTIN-13 (Global Trade Item Information), tidigare hette detta EAN-13. På framförallt mindre förpackningar används ibland den kortare GTIN-8(tidigare EAN-8) som består av 8 siffror.

En GS1-13-kod har följande struktur:

De tre första siffrorna används för att identifiera landet där tillverkaren är registrerad.

Sverige har hela 73-intervallet 730-739 så just för 73-artiklar kan man oformellt säga att de två första siffrorna identifierar en "svensk" artikel.

738 används till tidningar och då framgår priset i "klartext" i GS1-koden. De sista siffrorna före kontrollsiffran anger priset. Om GS1-koden avslutas med 04457 kostar tidningen 44,50 kr (sjuan är kontrollsiffran).

20-29 är reserverat för lokal användning och används t.ex. för butikspackade charkvaror, där vikten (och därmed priset) på varan bestäms först i butiken. GS1-koden består då av varans interna artikelnummer samt varans vikt i gram.

Landskoden följs av 9 siffror där den första delen är ett företagsprefix, resterande förutom sista siffran är företagets numrering av sina artiklar.

13e och sista siffran är en kontrollsiffra

Förklaring på EAN-koden.enl Wikipedia

Men passa dig för att ha armen för nära en kodläsare i butiken. Det kan bli dyrt,för Dig om koden registreras.essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att jag lovat mig själv och andra att inte tatuera mig något mer än vad jag redan har så kom jag på detta och överväger om man inte ska göra en till ändå.

Är det tekniskt möjligt göra en tatuering som föreställer de streckkod som finns i affärerna och att detta sedan tekniskt kan läsas av någon "streckkodsläsare"? I så fall vill jag (någonstans på armen) ha mitt namn, födelsedag bland annat (eller kanske bara något lite komiskt som visar en krona två när det läses av).

Vad tror ni, skulle något sådant fungera på hud eller för något sådant måste det till blanka saker, speciella sorts papper?

För er som kanske inte riktigt vet vad streckkod så är det det som brukar finnas i affärerna med bland annat prisuppgifter och annan info.

ean-gs1-kod.gif

Tatueringen är klart man kan göra men koderna kan ju ändras enligt EU-direktiv t.ex.När vet man ju aldrig,men om tio år kanske koderna betyder nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att jag lovat mig själv och andra att inte tatuera mig något mer än vad jag redan har så kom jag på detta och överväger om man inte ska göra en till ändå.

Är det tekniskt möjligt göra en tatuering som föreställer de streckkod som finns i affärerna och att detta sedan tekniskt kan läsas av någon "streckkodsläsare"? I så fall vill jag (någonstans på armen) ha mitt namn, födelsedag bland annat (eller kanske bara något lite komiskt som visar en krona två när det läses av).

Vad tror ni, skulle något sådant fungera på hud eller för något sådant måste det till blanka saker, speciella sorts papper?

För er som kanske inte riktigt vet vad streckkod så är det det som brukar finnas i affärerna med bland annat prisuppgifter och annan info.

ean-gs1-kod.gif

Om inte annat så tatuera ngt som du gillar, med ett lågt pris, så kan ju shopping bli skoj!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat så tatuera ngt som du gillar, med ett lågt pris, så kan ju shopping bli skoj!

hehe,ja det kan man ju göra.

Men det går ju mode i tatueringar.

En länk runt överarmen är fräckt.

Men det kanske är en övergående trend.

Ringar i öronen är ju helt ute nu.

Nu är det ju bara töntigt.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Streckkoden låter rätt rolig, sätt den i nacken så den syns.

Sen om de blir jobbigt & fattigt någon gång så kan man ju alltid skylla på koden när snatterilarmet löser ut i affären. Men ärligt talat så hade jag nog själv tackat nej, känns lite som symbolen, ger uttryck av att vara ägd av samhället osv en vara i mängden.

Visst är du bättre än så?

På tal om andra utsmyckningar, ringar i öronen etc.

Är de fortfarande inne med ring på tummen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja Opptokoppter, det har ju inte med det att göra riktigt, om jag är bättre än så eller inte utan tyckte det kunde vara lite fräckt och lite annorlunda och kul grej. Förutsatt att det tekniskt fungerar med läsa av osv. Men jag kommer skippa detta nu hur som helst då "kudden" har helt rätt i vad han säger, att det kan komma att ändras med tiden och plötsligt komma betyda något annat. Har redan egentligen för många redan nu (fast andra motiv) och det kanske är lika bra att skippa ytterligare en som man kanske ångrar med sen.

Ring på tummen har jag aldrig hört talas om tidigare, på tummen? Ringar i öronen har man ju sett på en del (bögigt i mitt tycke med grabbar som har det) men tummen var något nytt. Tror inte det är lika vanligt idag faktiskt med grabbar med ring i öron utan var nog vanligare förr (när man var ung/yngre) som en del hade det. Och punkarna lite överallt i ansiktet. Kanske fortfarande är så, jag vet inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, de vore ju trist om den efter ett tag blir ute & omodern. Men som ett försök att prova om de hade fungerat, där håller jag med..Ballt om man hade kunnat läsa av sig själv så :) Annars är väl kanske inte jag den bästa & diskutera detta med då jag själv inte har några tattueringar men de vore spännande att testa iaf en gång med något som kanske inger lite respekt :D Problemet med tattueringar är ju bara att dem är lite svåra att ångra om man efter ett tag skulle ångra sig, man kanske hamnar i en helt annan livs situation med annat jobb osv där de kanske inte är så fördelaktigt & ha en stor grej som är väl synlig..framförallt händer, underarmar och hals kanske tillhör dem platser som man bör fundera över både en & två ggr innan man gör de.

Men jag tror dina är jättefina, skulle va kul & se dem B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tumring har väl alltid varit vanligt.

Ringar i öronen har nu bara personer med tuppkam o.s.v.men där finns ju ringar lite överallt.

En ring i vänstra örat har alltid betytt att man är hetero och i högra att man är gay.

Sätt en tatuering så den inte syns när man har kläder på sig.

Många gånger kan det vara en nackdel att ha sånna som syns.

Både när man är ute eller skall söka ett jobb.

En snygg tatuering är fräckt.Men grymt dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vanligt och vanligt angånde tumring. Googlade på tumring och nu när jag vet avd det är lite närmare så har jag själv aldrig sett en sån i verklighet. Möjligen i nån affär och evntuellt misstagits som vanliga ringar.

angånde tatureingen såg jag nån film för ett tag sen med nån som hade något liknande, vet inte om den var så pass att det gick läsa av med vanliga streckkodsläsare. Fanns inga nummer på den bara några liknande streck som påminde om streckkod. Vet inte vilken film det var men kom att tänka på det nu med liknande tatuering. Antagligen bara fejkad då det var på film men liknande tanke har tydligen funnits ute i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med tattueringar är ju bara att dem är lite svåra att ångra om man efter ett tag skulle ångra sig, man kanske hamnar i en helt annan livs situation med annat jobb osv där de kanske inte är så fördelaktigt & ha en stor grej som är väl synlig..framförallt händer, underarmar och hals kanske tillhör dem platser som man bör fundera över både en & två ggr innan man gör de.

Men jag tror dina är jättefina, skulle va kul & se dem B)

Kanske tar jag några bilder och postar här sen. Men de är verkligen inte fina längre och tycker färgerna mest ser lite halvslitna ut. Den första jag gjorde var jag bara 16 år (är 34 idag) och trots att det var artonårsgräns efterfrågade man aldrig åldern och lika så gjordes aldrig detta heller senare hos dem jag gjorde dem.

Har fem stycken på båda överarmen, på brösten samt på ryggen och de ser alla (enligt mig då) lika färgslitna ut. Går i och för sig fylla på med mera färg till en kostnad men inget som för närvarande känns tillräkligt aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...