Gå till innehåll

Problem att uppgradera från Vista till Windows 7


Prisoner

Recommended Posts

Jag försöker uppgradera från Vista Home Basic till Windows 7 Ultimate, båda är 32-bitarsversioner och min PC är kompatibel. I tredje steget av uppgraderingen börjar den extrahera Windows-filer (eller något snarlikt). Den kommer till 21% men fryser sedan. I installationsprogrammets statusfält står det "Datorn måste startas om". När jag startar om datorn försöker installationsprogrammet starta upp men det resulterar bara i att jag får upp en liten ruta med ett felmeddelande om att installationprogrammet inte kunde startas (eller något snarlikt). Jag har försökt flera gånger om men med samma resultat och kan inte själv klura ut vad som är fel?? Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag försöker uppgradera från Vista Home Basic till Windows 7 Ultimate, båda är 32-bitarsversioner och min PC är kompatibel. I tredje steget av uppgraderingen börjar den extrahera Windows-filer (eller något snarlikt). Den kommer till 21% men fryser sedan. I installationsprogrammets statusfält står det "Datorn måste startas om". När jag startar om datorn försöker installationsprogrammet starta upp men det resulterar bara i att jag får upp en liten ruta med ett felmeddelande om att installationprogrammet inte kunde startas (eller något snarlikt). Jag har försökt flera gånger om men med samma resultat och kan inte själv klura ut vad som är fel?? Tacksam för svar!

God kväll!

Har du några extra tillbehör kopplade till datorn? Koppla bort det som inte behövs och testa om det går bättre att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerade över samma sak...

M

Eg. Skall väl gå att uppgrada. Annars får väl Microsoft en smäll på ******. Ursäkta ******, men skall folks få sina uppgraderingar, så MÅSTE väl de som skrivit OPERATIVSYSTEMET hänvisa till, vad kan man göra och inte? Bara en god undran, kanske en mycket dålig information från utvecklarna av operativsystemet?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- PS: Dålig komunikation DS:

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har konstig känsla att det är ingen som läser manual till windows upgrade det finns ju allt på MS web med fantastik skrivna beskrivningar och alla råd samtidig kända problem

Folk läs på innan ni gör er på ett jobb som ni fattar inte hur man gör !!! eller låt en annan göra det som kan !!! blink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite hårt sagt... men det ÄR faktiskt så att ovanstående påstående stämmer:

Detta är taget från MS webbsida:

The Windows 7 Upgrade Option is available through participating PC manufacturers on selected PCs and through Microsoft on qualifying purchases of the Windows Vista packaged product. The Windows 7 Upgrade Option applies to Windows Vista Home Premium, Business, and Ultimate editions. Your Windows 7 upgrade will be to the comparable version: so you'll get either Windows 7 Home Premium, Windows 7 Professional (the upgrade to Windows Vista Business), or Windows 7 Ultimate, respectively. The Windows 7 Upgrade Option program runs from June 26, 2009 through January 31, 2010. Individual manufacturers may choose to offer the option for a shorter period on their PCs. Offer details, prices, and upgrade delivery methods will vary. For details for new PC purchases, please check the manufacturer's web site. For purchases of retail packaged software, please go to the Windows 7 Upgrade Option fulfillment site for retail packaged software.

Alltså... har du Vista Home Premium så kan du uppgradera till motsvarande i Windows 7... enkelt. Om detta har med installationsproblemen att göra... ingen aaaaaning. Borde ju snarast yttra sig i att det inte går att aktivera Windows 7 efter installationen.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppgraderat från Windows Home Premium 64 bits till Windows 7 Home Premium 64 bits.

JAG rekommenderar det INTE!

Det blev bara en massa strul av olika slag. Otroligt seg dator. Oförklarliga systemstopp, etc. Det slutade med att jag fick göra, som faktiskt många också skriver i olika forum, göra en helt ny installation. Tog ju några dagar att ladda in alla program och data igen, men nu går datorn utomordentligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är taget från MS webbsida:

The Windows 7 Upgrade Option is available through participating PC manufacturers on selected PCs and through Microsoft on qualifying purchases of the Windows Vista packaged product. The Windows 7 Upgrade Option applies to Windows Vista Home Premium, Business, and Ultimate editions. Your Windows 7 upgrade will be to the comparable version: so you'll get either Windows 7 Home Premium, Windows 7 Professional (the upgrade to Windows Vista Business), or Windows 7 Ultimate, respectively. The Windows 7 Upgrade Option program runs from June 26, 2009 through January 31, 2010. Individual manufacturers may choose to offer the option for a shorter period on their PCs. Offer details, prices, and upgrade delivery methods will vary. For details for new PC purchases, please check the manufacturer's web site. For purchases of retail packaged software, please go to the Windows 7 Upgrade Option fulfillment site for retail packaged software.

Alltså... har du Vista Home Premium så kan du uppgradera till motsvarande i Windows 7... enkelt. Om detta har med installationsproblemen att göra... ingen aaaaaning. Borde ju snarast yttra sig i att det inte går att aktivera Windows 7 efter installationen.

// Manneman

Det där är väl vad som gäller de särskilda uppgraderingslicenserna man kan få mot en administrativ kostnad om man köpte en Vista-dator efter 26 juni (eller något sådant) och har väl inget att göra med en vanlig köpt uppgraderingslicens.

Vilka Vista-varianter som går att uppgradera till vilka varianter av Windows 7 framgår av t ex den här bilden:

http://mossblog.allthingsd.com/files/2009/08/windows-upgrade-chart.png

där det bland annat står från Vista Home Basic till Windows 7 Home Premium och Ultimate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...