Gå till innehåll

Fläktproblem/överhettning


Prisoner

Recommended Posts

Sen en tid tillbaka har min bärbara PC börjat överhetta och till sist stänga ner när jag använder energischemat High Performance. Fläktarna går på max redan när jag startar upp datorn och fortsätter göra det tills datorn till sist slår stänger av sig (min tolkning av beteendet är att den överhettas). Om jag använder energischemat Battery Saving uppstår inte problemet. Jag gör inga jätteavancerade saker med min bärbara utan surfar mest.

Fick tips om att det kunde bero på att damm etc samlats i fläkten och kylkanalerna och att det därför inte kom in tillräckligt med luft för att kyla. Men jag har öppnat den, och det lilla damm som faktiskt fanns blåste jag bort utan att detta hjälpte.

Därför misstänker jag att det har med mjukvaran att göra och att det har skett något i samband med en uppdatering eller liknande. Någon som har förslag på vad som skulle kunna lösa mitt problem så är jag jättetacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen en tid tillbaka har min bärbara PC börjat överhetta och till sist stänga ner när jag använder energischemat High Performance. Fläktarna går på max redan när jag startar upp datorn och fortsätter göra det tills datorn till sist slår stänger av sig (min tolkning av beteendet är att den överhettas). Om jag använder energischemat Battery Saving uppstår inte problemet. Jag gör inga jätteavancerade saker med min bärbara utan surfar mest.

Fick tips om att det kunde bero på att damm etc samlats i fläkten och kylkanalerna och att det därför inte kom in tillräckligt med luft för att kyla. Men jag har öppnat den, och det lilla damm som faktiskt fanns blåste jag bort utan att detta hjälpte.

Därför misstänker jag att det har med mjukvaran att göra och att det har skett något i samband med en uppdatering eller liknande. Någon som har förslag på vad som skulle kunna lösa mitt problem så är jag jättetacksam!

Det kan vara en lång rad olika orsakar till överhettning på en bärbar, allt från damm, underlaget (fritt luftintag), onödiga processer där körs av olika program, många program vill gärna vara på med Autostart/autoupdate eller vara på i "stand by" och dra då resurser där värmer matlådan.

Kolla genom dina uppstarts-program och fimpa onödiga element,det behövs ingen snabbåtkomst till grafik-kortet, löpande javaupdate eller åtkomst till pekplattan från en ikon i processlinjen.

Kolla också om du tillåter WMP närverksåtkomst som en process.

Det finns nog mer att kolla över innan du bör uppdatera bios, då en bios-uppdatering överlag inte är nödvändig på någon bärbar pga låsningen till inbyggd hardware och dessutom är en risk då bioschippen är löddat på motherboard och inte går att renovera genom byte eller omprogrammering (Eprom)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen så långt! Datorn det rör sig om är en Asus X59GL med cirka ett år på nacken. Jag har varit inne på Asus hemsida och kollat efter BIOS-uppdateringar men det är för rörigt och jag är helt enkelt för okunnig för att våga mig på nåt sånt. Skulle en ominstallation av Windows möjligen funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är de enbart då du kör energischemat High Performance och aldrig annars som datorn blir varm?

Tipps om du inte redan provat:

Besök Sysinternals på TechNet och ladda ner deras suite av verktyg.

http://technet.microsoft.com/sv-se/sysinternals/bb842062(en-us).aspx

Kolla därefter upp läget omkring vilka processer som drar mest processorkraft med verktyget Process Explorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen så långt! Datorn det rör sig om är en Asus X59GL med cirka ett år på nacken. Jag har varit inne på Asus hemsida och kollat efter BIOS-uppdateringar men det är för rörigt och jag är helt enkelt för okunnig för att våga mig på nåt sånt. Skulle en ominstallation av Windows möjligen funka?

Nu är det väl inte sannolikt att det har med BIOS att gör, men jag kollade på Asus sida och fann att V217 är den nyaste BIOS-versionen:

207052-asus_x59gl.jpg

Och du har inte garanti kvar på den? Sannolikt har du bara 1 år som standard, men i konsumentköplagen skriver de så här:

Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig.

Läs mer här: http://www.elektronikbranschen.se/index.php?categoryid=50&articleid=102

Kan vara värt att undersöka.

Min BIOS uppdaterades av supporten med fjärrstyrning från Indien! :)

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades uppdatera datorns BIOS till den senaste versionen via Asus hemsida igår utan problem, men tyvärr hade det ingen effekt på värmeutvecklingen.

Datorn går att använda problemfritt i Batteri saving-läget, men det medför ju t.ex. svagare ljusstyrka på skärmen. Både läget Entertainment och High performance leder till överhettning, växlar jag till High performance tar det bara någon sekund innan kylfläkten går på max.

Jag laddade ner SysinternalsSuite och körde Process explorer. Den process som helt klart utmärker sig är System idle process som i läget Battery saving pendlar mellan 75-95 och de andra två energischemana pendlar mellan 95-100. Vidare ligger Sidebar.exe, det vill säga Sidpanelen, mellan 1,5 och 7. Övriga processer är knappt märkbara.

Tyvärr säger mig det här inte så mycket, vet inte vad System idle process är eller vad den rimligtvis bör ligga på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System idle process, på svenska Systemets vänteprocess, är den process som kör när det inte finns något annat för datorn att göra. Ett högt CPU-värde för den processen innebär alltså att datorn inte har något vettigt att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger datorn på ett plant underlag så testa att höja upp den lite för att få in mer luft under.

Hjälper det lite så kanske du skulle köpa en kylplatta till en bärbar.

Har tetstat ett par såna med bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min teori är att du kanske har bytt nätdel/ strömadapter till en svagare 65W istället för 90W? Alternativ så är ditt batteri slut och kräver konstant laddning som sänker datorn vid full belastning. Prova att koppla bort ditt batteri och testa att köra i High Performance, fungerar detta så rekommenderar jag att du tejpar kontaktytorna, eller bryter bort kontakterna på batteriet så dom ej belastar nätdelen, detta för att få behålla batteriet i datorn.

Jag hjälpte en bekant som hade samma problem och jag rekommenderade honom att koppla ur batteriet, efteråt så fungerade allt. Han hade köpt en adapter 65W men det rekommenderades 90W av vissa leverantörer därtill problemen.

Kör man Windows 7 så brukar kylfläktarna gå ofta och använder man detta operativsystem så bör man justera systemet och stänga av onödiga funktioner som man ej använder.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat temperaturen på processorn? SIW kan ge dig ett någorlunda rättvisande värde... kolla under Hårdvara/Sensorer...!

Edit:

Det finns en mjukvara till den datorn som heter POWER4 GEAR eXtreme Utility for Vista... jag hittar ingen info om den, men det låter ju som någon form av "energistyrningsverktyg"... kanske du skulle titta närmare på det.

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=X59GL&f_name=P4GX_VT_080731.zip&f_type=14&os=24

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

POWER4 GEAR eXtreme är det program som låter mig välja mellan lägena Batteri saving, Entertainment och High Performance. Jag avinstallerade det och testade med Vistas egna energischeman, men resultatet blev det samma.

I samband med det hittade jag för övrigt ett program som heter Asus NB Probe som läser av CPU-temperatur, fläkthastighet och så vidare. Enligt den är alla värden inom det normala även när jag kör datorn i High performance-läge, fläkten går på högvarv och det nästan osar bränt om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...