Gå till innehåll

Voddler


nasarf

Recommended Posts

Hej,

Har installerat Voddler, fick en invite från bredbandsbolaget då jag är kund hos dom om att använda Voddler FREE.

Det som jag märkt är att datorn går segare efter installationen av Voddler.

Samt, att när voddler är igång så använder den nätverkstrafik och kommunicerar med herrans massa olika ip-adresser. (se bifogad bild)

Är detta normalt? Vad sysslar programet med egentligen?

Misstänker att något är fel, har sökt igenom datorn med mitt antivirus samt malwarebytes utan att hitta något.

xpna

Redigerad av xpna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen så använder Voddler precis som Spotify ett torrentliknande protokoll där du hjälper till att förse andra tittare med data genom att ladda upp delar av de filmer du tittat på (och därmed har cacheade på din dator) till dem. På detta sättet kan man få upp hastigheten, men kanske allra viktigast hålla nere bandbreddskostnaderna för Voddler. Det är alltså helt normalt att du har så många connections. I Spotify kan man begränsa hur mycket bandbredd som får användas till uppladdning, jag misstänker att man kan göra det i Voddler också.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen så använder Voddler precis som Spotify ett torrentliknande protokoll där du hjälper till att förse andra tittare med data genom att ladda upp delar av de filmer du har på din dator till dem. På detta sättet kan man få upp hastigheten, men kanske allra viktigast hålla nere bandbreddskostnaderna för Voddler.

Men jisser detta har jag faktiskt missat, vart hittade du den informationen?

Inget jag vill ska passera genom min dator, jag har ju bara tjänsten igång men använder inte programet. Hela datorn blir ju märkbart slöare och känns som att trafiken prias för voddler först varav vanlig surfning sen går segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad mot Spotify så har Voddler en tjänst gående hela tiden oavsett om du använder programmet eller inte.

Den har alltid en massa anslutningar igång.

Tjänsten heter VoddlerNet. Du kan sätta den till manuell start om du vill. Men då måste du själv starta den om du vill se filmer.

Dessutom autostartas ett program, VoddlerNet Manager. Kan också stängas av och startas manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voddler bygger på fildelning. Alla användare delar filer med varandra. Precis som Nicklas säger...

Att din dator blir slö är konstigt. Möjligt att ditt antivirus spökar.

Från deras FAQ:

How does it work?

Voddler uses decentralized overlaying network to bring content storage as well as content distribution down to the end user level. Each consumer device connected to the network works like a small edge server and is part of a huge virtual distributed hard drive on which all content is stored.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår.

Tack för era svar.

Var inte vad jag hade tänkt mig, av mina 10mbit/s i upload använder då voddler ca 1mbit/s av dessa 10mbit/s, när jag INTE kollar på film utan bara har voddlernet och voddler manager igång.

tanken med programet är god, den biten gillar jag men, nje skeptiskt till det här med användandet av våran bandbredd.

Kan väl säkerligen användas för andra skumma saker också utan att man vet om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...