Gå till innehåll

Hej behöver akut hjälp!


Recommended Posts

hej det började med att för några dagar sen köpte jag ett Nytt grafikkort ( ATI Radeon 4670 1gb) till min Asus Dator V3-P5945GC

det är en barebone modell om jag inte har hel fel Intel E2140 1,6 ghz 4gb ram ddr2 667mhz

Har installerat Windows 7 64bit. har redan har ett inbyggt grafikort som oxå är av intel, 945gc tror jag som delar på ramminnet så jag fick bara 3,37gb usable efter installation av det nya stod det fortfarande 3,37gb usable. -Tittade i hanteraren för att se om jag kunde hitta den gammla kortet och inaktivera det så jag kan få ut 4,0gb ram..men det fanns tyvärr inte där...sen tittade jag på bios men hittade inget intressant meny där man kunde disable det interna...

sen tänkte jag installera om windows så att den nya kortet är connectad från början..... allt går bra tills windows vill starta om efter installationen

sen så händer det ingenting det står till vid ASUS loggan där man kan trycka DEL för steup, står bara stilla

Trycker jag på DEL kommer jag lite längre men även där står det stilla sen

Hd: är igång och CD-romen oxå men sen blir det tyst...

vad kan man göra nån som kan hjälpa?

Glömde skriva att jag har redan testat att at ut det nya kortet och kört med det inbyggda samma sak inget händer!

post-10702-1259765142,68_thumb.jpg

post-10702-1259765241,47_thumb.jpg

Redigerad av usedxraytube
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplade bort Hårddisken så började den läsa från Cd skivan igen och vill installera windows men har ingen Hd att installera på...

kan det ha blivit något fel på hd:n?

den är kopplad i IDE Master/Slave = Dvd läsaren

har en sata disk hemma skall se om det hjälper om man får in HD:n den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju att vara något som händer just när BIOS kollar på hårddisken och DVD-läsaren eftersom det skrivs ut vad det är för hårddisk men det blir inget när informationen om DVD-läsaren ska komma ut. Om du har tur så kan det ju bara ha varit något problem med dålig kontakt i kontakterna och då kan det ju lösa sig när du ansluter hårddisken igen. Du kan också pröva med att ha hårddisken som Slave och DVDn som Master.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del nyare datorer har ju bara en PATA-anslutning eftersom de framför allt har SATA-anslutningar, och vill man då både ha en gammal hårddisk och en DVD-brännare där så har man inte så mycket val.

Det löser man lätt med ett kontrollerkort i så fall... eller en brännare med SATA-anslutning! ;)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=101803

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen :)

Konstigt att jag fick det här problemet (onödigt huvudvärkt en onsdag eftermiddag)

sen jag köpte datorn har jag alltid kopplat HD:n master och DVD:n slave och har inte rört dom sen dess.

och installerat om windows en massa gånger från scratch.

men nu har jag en ny HD på SATA1 och DVD:n master IDE

funderar nu på att skippa IDE och även inskaffa en sata DVD oxå

men jag hittade bara en ström kabel för SATA

resten är såna vita som passa till dom äldre diskarna och DVD spelarna

kan man få ditt extra såna?

jag Har 4 SATA portar totalt och 1 IDE

Håller på att installera windows nu och hoppas att det andra problemet oxå försvinner att den disablar det interna garfikortet automatisk. så jag kan använda mina 4gb fult ut.

vet nån annars hur man går tillväga att disable det interna iså fall det inte har löst sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att du inte kan köra hårddiskar på SATA (CS) och sen en HD eller DVD på IDE master samtidigt. Prova att sätt DVD´n på IDE Slave... Värt ett försök. Jag hade detta problemet med en gammal hårddisk som jag körde över IDE samtidigt som jag hade min systemdisk samt andra diskar via SATA. Symptomen var samma som dina. Fick tipset att sätta min IDE-disk som Slave och då funkade det.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen :)

funderar nu på att skippa IDE och även inskaffa en sata DVD oxå

men jag hittade bara en ström kabel för SATA

resten är såna vita som passa till dom äldre diskarna och DVD spelarna

kan man få ditt extra såna?

Det finns adaptrar till strömkablarna!

http://www.webhallen.com/prod.php?id=34381

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att du inte kan köra hårddiskar på SATA (CS) och sen en HD eller DVD på IDE master samtidigt. Prova att sätt DVD´n på IDE Slave... Värt ett försök. Jag hade detta problemet med en gammal hårddisk som jag körde över IDE samtidigt som jag hade min systemdisk samt andra diskar via SATA. Symptomen var samma som dina. Fick tipset att sätta min IDE-disk som Slave och då funkade det.

Mange

Tja mange DVD: sitter på Master IDE och hd: på sata1 och det funkar hitills men man vet inte när det kan börja krångla igen så jag har beställt det e-son rekomenderade lika bra köra dvd på sata 2 så slipper man IDE.... men man vet aldrig dyker upp säkert nya problem sen

hur det med prestanda mässigt är det stor eller liten skillnad på att köra med SATA 100 eller 150 kanske jag har med IDE?

mvh/manne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv fick jag mitt problem i Windows 7... innan funkade det fint för mig av någon underlig anledning. Jag byglade iaf min IDE-disk till Slave och fortsatte att köra systemdisken på SATA1 byglade som CD (Cable Select). Då fungerade det!

Angående grafikkortet: I BIOS ska du kunna stänga av det inbyggda grafikkortet... det kan även vara att det görs automatiskt.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyckats få allt att fungera som tur är någon som har nån anning hur man disable det interna grafikkortet så jag kan få använda min 4gb full ut?

Som Manneman säger... du kan stänga av den integrerade grafiken i BIOS, men du kan också Inaktivera det i Enhetshanteraren. Inaktivera alltså... inte avinstallera! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Manneman säger... du kan stänga av den integrerade grafiken i BIOS, men du kan också Inaktivera det i Enhetshanteraren. Inaktivera alltså... inte avinstallera! ;)

jag försökte hitta det i hanteraren men jag vet inte riktigt vilket av dom är det interna grafikkortet och det är en utav intels enkla egna krets..har bifogat hur det ser ut där

du kan se om du hitta det

post-10702-1259860370,94_thumb.jpg

post-10702-1259860412,05_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns en inställning i bios för minnena där skall T2 vara enabled

kanske där felet ligger

tub

Jag hittade inge riktigt meny där jag kunde ändra något ang minnen bara info om minnen

bifogar lite bilder hur det ser ut i mitt bios

kanske du kan se något där det kan ligga

post-10702-1260013966,49_thumb.jpg

post-10702-1260013980,45_thumb.jpg

post-10702-1260013995,42_thumb.jpg

post-10702-1260014002,29_thumb.jpg

post-10702-1260014019,44_thumb.jpg

post-10702-1260014035,57_thumb.jpg

post-10702-1260014058,3_thumb.jpg

post-10702-1260014080,49_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är jag ingen expert på det här och det är ju lite olika uppbyggt beroende på vilket BIOS man har

men jag tittade på en av mina egna datorer och där hittade jag inställningen under

advanced chipset features/FSB&memory configuration/memory timing settings/command per clock CMD/ 2T

jag såg på en av dina bilder att det fanns en rubrik

configure DRAM timing by SPD

kanske du har ett alternativ där om det går att ändra till manuellt

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är jag ingen expert på det här och det är ju lite olika uppbyggt beroende på vilket BIOS man har

men jag tittade på en av mina egna datorer och där hittade jag inställningen under

advanced chipset features/FSB&memory configuration/memory timing settings/command per clock CMD/ 2T

jag såg på en av dina bilder att det fanns en rubrik

configure DRAM timing by SPD

kanske du har ett alternativ där om det går att ändra till manuellt

tub

Tittade på den menyn man fick välja antigen enable eller dissable

vid disable får man upp en rad inställningar om clock?

se bild om det kn vara något...

verkar så att man får leva med att ca 1gb försvinner bara

post-10702-1260112427,45_thumb.jpg

post-10702-1260112479,39_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är rädd för att min kompetensnivå nu är nådd

men har du ingen manual till moderkortet som du kan kolla i

finns väl annars att ladda ner

tub

hittade inget i manualen heller har skickat ett mail till asus supoort ang detta får se vad som svarar.

Manne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...