Gå till innehåll

Hårddiskar...


arnada

Recommended Posts

Hejsan, då var det dax igen. Min externa Maxtor One Touch III slocknade och all data gick förlorad. Denna va bara ett halv år gammal, jag bryr mig egentligen inte om någon garanti för de är alla data som låg på hårddisken jag vill ha garanti för ;)

Nåväl allt förlorat (ca 700gb) så slog tanken mig att hårddiskarna som görs idag håller då f*n inte länge. När en extern hårddisk går sönder kopplar man ju in hårddisken i datorn och kollar om de va chippet eller hårddisken som gick sönder. Hade en Packard Bell hårddisk (extern) för två år sedan som levde i ca: 1 år innan chippet gick sönder i den men hårddisken lever vidare än idag.

Även en Western Digital, denna hårddisken höll ca 1 år den med innan den blev kaputt.

Så nu sitter jag här med ett gäng gamla hårddiskar på 120-160gb samt en nyare på 500gb. De gamla har levt i över 5 år. Följt med mig från dator till dator. Har även en samsung där stiften i ide porten lossnade, fick dit stiftet igen och den hårddisken har haft samma ide kabel och levt i över 6 år om inte mer. Den är i och för sig bara på 120gb men den håller ändå så här länge.

Jag vet inte varför det har blivit så här men mina diskar som pajjat efter kort tid har varit: Western Digital och Seagate. Har även en samsung disk i min xbox som också denna har levt i ett par år. Trodde samsung inte var några mästare på de här med hårddiskar men ju mer ja tänker på de så kanske man borde köpa diskar från Samsung i framtiden.

Vad har ni för historier , tankar och annat om hårddiskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förut... ju större diskar dessto lättare krashar dom. Expertisen rekommenderar max 320GB. Vad gäller externa diskar så är min erfarenhet att dom har extremt kort livstid... troligen p.g.a att kabinetten är oventilerade och diskarna blir helt enkelt för varma. Oftast är det dock elektroniken i kabinettet som "brinner"!

Absolut inget fel på Samsung... aldrig haft några problem med dom, vilket man inte kan säga om mitt andra favoritmärke WD. Jag är dock övertygad om att märket spelar mindre roll än diskstorleken... "måndagsexemplar" kan man så klart råka ut för oavsett vad man väljer

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför det har blivit så här men mina diskar som pajjat efter kort tid har varit: Western Digital och Seagate. Har även en samsung disk i min xbox som också denna har levt i ett par år. Trodde samsung inte var några mästare på de här med hårddiskar men ju mer ja tänker på de så kanske man borde köpa diskar från Samsung i framtiden.

Vad har ni för historier , tankar och annat om hårddiskar?

Jag kan bekräfta, de diskar som pajjat för mig har varit en WD. En WD på 500GB. Visserligen bara en disk nånsin som pajjat. Köpte Samsung ungefär vid samma tid som den och de fungerar alla fortfarande. Köpte en ny nån vecka sen (då när WD gick sönder), en Samsung på 1TB, får se hur länge den håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förut... ju större diskar dessto lättare krashar dom. Expertisen rekommenderar max 320GB. Vad gäller externa diskar så är min erfarenhet att dom har extremt kort livstid... troligen p.g.a att kabinetten är oventilerade och diskarna blir helt enkelt för varma. Oftast är det dock elektroniken i kabinettet som "brinner"!

Absolut inget fel på Samsung... aldrig haft några problem med dom, vilket man inte kan säga om mitt andra favoritmärke WD. Jag är dock övertygad om att märket spelar mindre roll än diskstorleken... "måndagsexemplar" kan man så klart råka ut för oavsett vad man väljer

där ser man, man lär sig något nytt varje dag :D Då kan de vara en förklaring varför mina 'mindre' diskar fortfarande lever. Ska ha de i åtanke när jag köper nya diskar. Jag har inte haft någon direkt tur med Seagate där jag haft flera diskar som kraschat dock bara 1st Western som kraschat för mig, den var inte så stor men kanske var en 'måndagsexemplar' då.

Hur kommer hållbarheten på framtidens flash diskar se ut? Kommer de vara likt dessa diskar med rörliga delar eller livslängden kommer vara betydligt längre? Finns de någon studie / fakta om detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt förlorat (ca 700gb)

Coolade disken plötsligt eller fick du några förvarningar? Jobbigt att bli av med all data hur som helst. Den disk jag hade som pajjade hann jag kopiera från till annan disk innan det blev helt omöjligt. I början märkte jag av med att datorn tog en massa tid på sig att starta och värre och värre blev det tills datorn helt vägrade starta när den disken var inkopplad. Diskar som plötsligt kanske lägger av och man inte hinner kopera allt till en annan disk kan inte vara en någon kul upplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer hållbarheten på framtidens flash diskar se ut? Kommer de vara likt dessa diskar med rörliga delar eller livslängden kommer vara betydligt längre? Finns de någon studie / fakta om detta ?

Enligt alla principer så borde dessa diskar klara sig bättre i många avseenden, inga rörliga delar är en av dem. Men i nuläget är dom för outvecklade för att kunna dra några direkta slutsatser. Jag har arbetat med några ecc-datorer och i allihopa var det just "hårddisken" som gett upp.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

efter jag har varit och matat en katt har jag en följfråga.

Har haft två trasiga kluster på min hårddisk en lång tid.

Disken är en hitachi och undrar hela tiden om den är på väg att ge upp :mellow:

Men burken är snabb och fungerar jättebra.

Har funderat på att byta medans tid är.

Skall man byta eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du ladda ned ett testprogram som kontrollerar din HDD, du får en diagnos i vilket fall!

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

Använde det på min sons dator, vilket ledde till HDD byte!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av diskar är att dom äldre håller längre, tror att man skall undvika att ha externa diskar påslagen i onödan och som andra skriver så max 320Gb och om möjligt så borra upp lufthål i kabinetten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hueh.Vilken fil använder jag :blink:

Hej!

Drive Fitness Test (DFT), ladda hem Pdf manualen först o läs igenom.

Välj sedan CD image, om du inte har diskett, vilket verkar föga troligt.

Var noga med att ta backup i förväg, ifall det sker ngt!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av diskar är att dom äldre håller längre, tror att man skall undvika att ha externa diskar påslagen i onödan och som andra skriver så max 320Gb och om möjligt så borra upp lufthål i kabinetten.

Förklara? Borra upp hål i kabinetten tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är klar med testet.

Smart status good fick jag till svar :)

Det är bra att SMART-statusen är "good" men det räcker inte som en fullständig test av hårddisken utan du behöver också köra "Advanced Test", se Drive Fitness Test User's Guide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att SMART-statusen är "good" men det räcker inte som en fullständig test av hårddisken utan du behöver också köra "Advanced Test", se Drive Fitness Test User's Guide.

Körde adv.test och det stod att mer en en corrupt fil fanns.

Sedan körde jag repair och fick sedan svaret operation compleeded suuccessfully.

Dispation code=0x00 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra :)

Men kör testet lite då och då, t ex en gång i veckan, så att du får reda på om fler filer blir skadade för då kan det en hårddisk som blir allt sämre med tiden och då bör du byta ut den innan någon fil som behövs vid uppstarten blir skadad och gör att Windows inte kan starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde adv.test och det stod att mer en en corrupt fil fanns.

Sedan körde jag repair och fick sedan svaret operation compleeded suuccessfully.

Dispation code=0x00 ;)

Bra att programmet kom till nytta.

Bara att göra som Cecilia föreslår!!

Hoppas naturligtvis att du inte kommer att få fler korrupta filer.

Ha en bra helg!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...