Gå till innehåll

2xRCA till 3,5mm (ljud)


Recommended Posts

Shena

Kör en Winows XP på en TV (Samsung model: PS42b455) via HDMI-DVI kabel. Har dock inget ljud. Stack och köpte en 2xRCA (hane) - 3,5mm (hane) kabel för ljudet, det är rött och svart (tror det ska vara vitt igentligen, men tror inte det spellar roll) RCA och på andra sidan är det bara en vanlig hane som stoppas in i ljud kortet, in i det grönna då. Kopplade in den röda och svarta vid sidan av TVn men läste senare att där kopplar man bara in kameror och så, så jag kopplade in de där back i något som heter " AUDIO OUT L & R" men får endå inget ljud på TVn igen. Vet inte hur jag ska koppla det eller vad jag ska göra, men finns en sak som jag tycker är konstigt. Har en HDMI ansluting vid sidan av TVn (där är datorn inkopplad), sen har jag två HDMI anslutningar där BAK också , och på den ena står det DVI; alltså att man ska köra vi den HDMI-DVI, fast vet inte om det kommer göra så stor skyllnad om jag kopplar in min HDMI där, tror ni jag får ljud då om min HDMI sitter där bak där det står DVI och sen kopplar in den RÖDA och SVARTA där bak i AUDIO OUT, för annars vet jag inte vad mer jag kan testa. Någon som har något tips vad / var jag ska koppla eller hur jag ska göra? Tack på förhand

Anslutingarna bakom TVn, Sida 42

Anslutningarna på sidan av TVn, Sida 43

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200904/20090413091231843/BN68-01936C-00L05_0225.pdf

Redigerad av Brkie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i kontrollpanelen, multimedia och väljer ut ljud enhet så borde du kunna välda ditt HDMI kort där, för det ska normalt sett gå att skicka ljud och bild via HDMI.

För ljudet du skickar via HDMIin3 är på den kanalen som visar datorns bild, och ljudet du skickar in via RCA på AV IN kommer spelas upp på AV kanalen.

om jag nu förstått detta rätt.. så skicka ljudet via HDMI (in3) för att få ljud och bild på samma kanal.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i kontrollpanelen, multimedia och väljer ut ljud enhet så borde du kunna välda ditt HDMI kort där, för det ska normalt sett gå att skicka ljud och bild via HDMI.

För ljudet du skickar via HDMIin3 är på den kanalen som visar datorns bild, och ljudet du skickar in via RCA på AV IN kommer spelas upp på AV kanalen.

om jag nu förstått detta rätt.. så skicka ljudet via HDMI (in3) för att få ljud och bild på samma kanal.

Det är en HDMI - DVI kabel (HDMI inkopladd i TVn och DVI på datorn) så jag tror inte jag får någon ljud över just denna typen av inkoplingen,, kan tänka mig bara att de enda som ska funka är att jag kopplar in HDMIn i #2 på TVen (där står HDMI DVI om du tittar på den bifogade länken jag bifogade) och då kanske aktiveras AUDIO OUT honarna och då kanske jag får dom 2xRCA - 3,5mm att funka? Har dock inte testat det än för TVen är upphängd på väggen men ska ta ner den imorgon och testa det, om det inte fungerar så vet jag inte vad jag ska göra :(

Redigerad av Brkie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AUDIO OUT betyder väl att det är en utgång från teven, t ex till en hemmabioanläggning för bättre ljud.

Faktist så låter det logiskt, daför det inte funkade. Men kom på nog 2 lösningar nyss;

antaligen ansluting 4 som är :

PC IN(PC) / (AUDIO)

Anslut till video- och ljudutgången på datorn.

Ingen anning vad det är för kabel som ska in för att få bilden, men för ljuder är det bara ett hål så antar det är en vanlig 3,5 mms.

_________________________________________________________________________________________________________

och sen anslutning 9; HDMI 2 (DVI) IN och DVI Audio IN

Och jag tror då att jag ska koppla in här en HDMI- DVI kabel och sen har jag också ett AUDIO DVI OUT hål bredvid, vilken jag gissar på att det också är en 3,5mm ljudkabel, så om jag har tänkt rätt, så kopplar jag in HDMIin kabel där det står HDMI-DVI IN och sen 3,5mm in i hålet bredvid och en 3,5mms i datorn, tror det borde fungera då?

Tack för du påpekade det med OUT annars hade jag inte ens märkt det, men nu förstår jag då vad felet var. Men ska testa det imorgon och se om jag lyckades så meddelerar jag :) Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du behöver är en 3,5mm kabel med hane i båda ändarna ... den ena in i högtalaruttaget i tvn och den andra i datorns hörlursutgång, det har jag samt en HDMI-DVI till tv:n från datorn. Varför blanda in RCA kontakter när det inte behövs.

Natti för idag

/PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3,5mm kabel med hane i båda ändarna ... den ena in i högtalaruttaget i tvn och den andra i datorns hörlursutgång. Funkar detta verkligen???? Måste ändock bli två japaner som krockar, om man kopplar en (1) kabel till utgångar på var sin enhet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3,5mm kabel med hane i båda ändarna ... den ena in i högtalaruttaget i tvn och den andra i datorns hörlursutgång. Funkar detta verkligen???? Måste ändock bli två japaner som krockar, om man kopplar en (1) kabel till utgångar på var sin enhet!

Ja det funkar, tar du t.ex en sån kabel från en dator till en dator skärm med högtalare inbyggda, så behöver du sån kabel. Har sån hemma, ska testa senare så säger jag hur det gick!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

You see! Utgång till utgång har jag då inte varit med om!!!!!! Det måste väl vara ut till ingång????

Aaa, jag tror det e ingång-utgång men båda 2 e hanar , alltså på båda 2 sidorna är det 3,5mm.

Och jag fick det att funka :) Det var så som jag trodde, HDMI - DVI i hålet som var märkt med DVI sen där brevid fans det AUDIO DVI och nu funkar det ,perfekt, tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...