Gå till innehåll

Vilka stilar (teckensnitt) tar minst plats?


Recommended Posts

Hej.

Undrar om någon känner till hur man kan ta reda på vilka stilar (teckensnitt) i ordbehandlings-programmet (utan att testa dem "alla" mot varandra, vilket skulle vara väldigt tidskrävande) som tar minst plats? Jag tror inte det spelar någon roll vilken program man arbetar i utan det fungerar nog generellt. (Jag använder för övrigt OpenOffice 3).

Som exempel kan jag nämna att jag testade två teckensnitt med samma grad (10pt) - Palatino Linotype och Arial. Det visar sig att den förstnämnda upptar nästan en halv a4-sida extra...

Detta kan vara något att fundera på när man behöver få in text på ett begränsat antal sidor utan att tvingas att stryka i den. Men jag är ju inte intresserad av vilka stilar som helst som tar mindre plats. Det skall ju fortfarande vara någorlunda lättläst.

Tacksam för information i detta ämne.

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista och W7 skall det bara vara att högerklicka på fontfilen och välja "Installera"! Då installeras den bland dom andra systemfonterna... dock är jag lite osäker på om OpenOffice använder sig av systemfonter eller kanske enbart sina egna. Hur som helst kan du prova att installera det du vill och se om det dyker upp i OOo. Om inte, så får du nog leta i OOo efter teckensnittshantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla program använder de typsnitt som ligger i C:\WINDOWS\Fonts. En del program kan dock även använda egna mappar, t.ex. Adobes program som använder mappen C:\Program\Delade filer\Adobe\Fonts. Där lägger jag typsnitt som inte behöver vara tillgängliga för alla andra program.

Det finns också program som inte stöder PostScript Typ-1, men det fontformatet är inte så vanligt (det har ersatts med OpenType). OO.o stöder PostScript Typ-1, men jag vill minnas att det uppstår problem vid pdf-export.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla program använder de typsnitt som ligger i C:\WINDOWS\Fonts. En del program kan dock även använda egna mappar, t.ex. Adobes program som använder mappen C:\Program\Delade filer\Adobe\Fonts. Där lägger jag typsnitt som inte behöver vara tillgängliga för alla andra program.

Det finns också program som inte stöder PostScript Typ-1, men det fontformatet är inte så vanligt (det har ersatts med OpenType). OO.o stöder PostScript Typ-1, men jag vill minnas att det uppstår problem vid pdf-export.

Ok... jag var lite osäker på OOo! Fick heller inte igång OO-portable, så jag kunde kolla. Ett bra portabelt program att Visa/Installera/Avinstallera teckensnitt med... NexusFont 2!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...