Gå till innehåll

Glöggrecept!


Sunshine

Recommended Posts

Glödgad glögg

Till en liter glögg

1 helbutelj rött vin

1 tsk kardemummakärnor

3 hela kryddnejlikor

1 kanelstång

1 pommeransskal

2 bitar hel ingefära

1 halvbutelj Brännvin Special

25 sockerbitar till "glöggningen"

russin och mandel efter eget önskemål

Du blandar ingredienserna (förutom brännvinet) i en stor kastrull och värmer det försiktigt. Över ena halvan av kastrullen lägger du ett galler med sockerbitarna. Sen häller du brännvinet i "glöggen" och när värmen är tillräcklig tänder du på.Var försiktig!!! Flammorna kan bli höga. "Sleva" den brinnande glöggen över socker- bitarna, som då smälter. Släck (med ett kasrullock) efter en stund och provsmaka. Skall glöggen vara sötare, Tänd igen och låt mer socker smälta. När hälften av sockert har smält är det nog lagom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glödgad glögg

Till en liter glögg

1 helbutelj rött vin

1 tsk kardemummakärnor

3 hela kryddnejlikor

1 kanelstång

1 pommeransskal

2 bitar hel ingefära

1 halvbutelj Brännvin Special

25 sockerbitar till "glöggningen"

russin och mandel efter eget önskemål

Du blandar ingredienserna (förutom brännvinet) i en stor kastrull och värmer det försiktigt. Över ena halvan av kastrullen lägger du ett galler med sockerbitarna. Sen häller du brännvinet i "glöggen" och när värmen är tillräcklig tänder du på.Var försiktig!!! Flammorna kan bli höga. "Sleva" den brinnande glöggen över socker- bitarna, som då smälter. Släck (med ett kasrullock) efter en stund och provsmaka. Skall glöggen vara sötare, Tänd igen och låt mer socker smälta. När hälften av sockert har smält är det nog lagom.

:D :D :P :P

Tackar, detta låter som ngt kul!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte kemist, och var ingen direkt stjärna i ämnet under skoltiden, men jag har bestämt för mig att alkohol under 40% inte brinner... :unsure:

Som gammal hembrännare (jodå, visst hände det ibland att man kokade ihop sitt eget en gång i tiden :D ) har jag för mig det började brinna vid 42 eller om det nu kanske var så mycket som vid 45.

Minns faktiskt inte rikligt och 40 kan vara mycket riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glödgad glögg

Till en liter glögg

1 helbutelj rött vin

1 tsk kardemummakärnor

3 hela kryddnejlikor

1 kanelstång

1 pommeransskal

2 bitar hel ingefära

1 halvbutelj Brännvin Special

25 sockerbitar till "glöggningen"

russin och mandel efter eget önskemål

Du blandar ingredienserna (förutom brännvinet) i en stor kastrull och värmer det försiktigt. Över ena halvan av kastrullen lägger du ett galler med sockerbitarna. Sen häller du brännvinet i "glöggen" och när värmen är tillräcklig tänder du på.Var försiktig!!! Flammorna kan bli höga. "Sleva" den brinnande glöggen över socker- bitarna, som då smälter. Släck (med ett kasrullock) efter en stund och provsmaka. Skall glöggen vara sötare, Tänd igen och låt mer socker smälta. När hälften av sockert har smält är det nog lagom.

Har aldrig gjort glögg,men varför kan man inte blanda i strösocker från början tills man är nöjd.

Din beskrivning verkar ju livsfarlig.

Tänk om man druckit lite pilsner eller vin när man ger sig på detta.(det är ju då man får såna ideer)

Det kan ju sluta i katastrof :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig gjort glögg,men varför kan man inte blanda i strösocker från början tills man är nöjd.

Din beskrivning verkar ju livsfarlig.

Tänk om man druckit lite pilsner eller vin när man ger sig på detta.(det är ju då man får såna ideer)

Det kan ju sluta i katastrof :o

Receptet såg jag bara, har ej själv provat så jag kan ej svara på detta med sockret....... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...