Gå till innehåll

Internetåtkomsten rasar alltid efter några timmar


swerogge

Recommended Posts

Hej

Jag är hjärtligt trött på att min internetåtkomst alltid rasar, går off, efter några timmars surfande.

Det skumma är att det alltid sker efter ungefärligt samma antal timmar,, dvs då jag varit online i ca låt oss säga 6-8 timmar. Jag har inte klockat tiden, hitintills, men min uppfattning är att den uppkopplade tiden ligger på ca. 6-8 timmar innan åtkomsten går ner.

Dessvärre går det aldrig att "reparera" genom att jag går in i nätverkskontrollpanelen som nås via ikonen bredvid klockan i nedre högra hörnet så sagt och gjort blir jag tvungen att göra en omstart av datorn vilket alltid känns surt då jag som oftast har ett antal konversationer igång.

Någon som möjligen känner igen sig i problematiken??

Vänligen, Rogge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör via en router kan det här hjälpa:

Jag hade ett liknande problem som försvann efter att jag uppdaterade min router till senaste firmware-version. Jag använder en DLINK 615.

Du kan oxå prova att använda fast IP-adress mellan router och dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är hjärtligt trött på att min internetåtkomst alltid rasar, går off, efter några timmars surfande.

Det skumma är att det alltid sker efter ungefärligt samma antal timmar,, dvs då jag varit online i ca låt oss säga 6-8 timmar. Jag har inte klockat tiden, hitintills, men min uppfattning är att den uppkopplade tiden ligger på ca. 6-8 timmar innan åtkomsten går ner.

Dessvärre går det aldrig att "reparera" genom att jag går in i nätverkskontrollpanelen som nås via ikonen bredvid klockan i nedre högra hörnet så sagt och gjort blir jag tvungen att göra en omstart av datorn vilket alltid känns surt då jag som oftast har ett antal konversationer igång.

Någon som möjligen känner igen sig i problematiken??

Vänligen, Rogge

jag gissar på varmgång, hårdvarufel, router eller modem, ifall någon av dom känn på modem/router efter 6-8tim när nätet gått ned om den/dom är "onaturligt varma"

mvh

boxxen

Redigerad av boxxen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är hjärtligt trött på att min internetåtkomst alltid rasar, går off, efter några timmars surfande.

Det skumma är att det alltid sker efter ungefärligt samma antal timmar,, dvs då jag varit online i ca låt oss säga 6-8 timmar. Jag har inte klockat tiden, hitintills, men min uppfattning är att den uppkopplade tiden ligger på ca. 6-8 timmar innan åtkomsten går ner.

Dessvärre går det aldrig att "reparera" genom att jag går in i nätverkskontrollpanelen som nås via ikonen bredvid klockan i nedre högra hörnet så sagt och gjort blir jag tvungen att göra en omstart av datorn vilket alltid känns surt då jag som oftast har ett antal konversationer igång.

Någon som möjligen känner igen sig i problematiken??

Vänligen, Rogge

Råkade ut för liknande bekymmer,tappade anlutningen med nätet, gradvis. Detta berodde på "dålig linjekvalitet, störningar", eller jitter = paketförluster över 10%. Om ej hårdvarufel hos dig, kontakta din ISP för felsökning av din anslutning. Du kan själv kolla med Ping Plotter PRO, där du grafiskt kan se hur nätet mår, paketförluster osv. Du kan testa gratis i 30 dagar.

Kört Bredbandskollen.se, för kolla av hastighet osv?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mitt förslag till de övriga...

I din router, kontrollera att DHCP är aktiverat och att den uppdaterar automatiskt på ditt WAN (utifrån).

Vilken router har du?

Jag måste erkänna att jag är ganska kass på mycket vad gäller dator o internet-teknik.

Vad är DHCP för något? Var och hur hittar jag det/den?

Router? ..är det modemet som åsyftas? Om så; jag har s.k bredband från ComHem, sitter en liten "burk" med massa blinkande dioder mellan väggen och datorn.

Idag blev jag uppmärksam på att då när nätet "rasade", igen, för andra gången idag, så funkade mitt Spotify, fortfarande.........men inte resten, m.a.o. så funkade alltså inte internet och mail. På prov så avslutade jag Spotify och startade upp det igen, jodå, det funkade utmärkt, då också, även efter återuppstarten av Spotify.

Kan möjligen mitt problem ligga i något slags "protokoll" av något slag?..något som webläsare och mail använder sig av men inte ett program som t.ex. av Spotify's typ..??

Tacksam som 17 för återkoppling i ämnet!! :)

Vänligen, Rogge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tidigare förslag för att få lite mätvärden på din uppkoppling kanske inte är applicerbar här, men att köra en koll mot, http://www.bredbandskollen.se, kan ju tala om för dig att du den hastighet som du är utlovad.

Det andra med Ping Plotter Pro visar hur och var du tappar din anslutning, om det finns störningar.

Bredbanskollen kan ju ge ngt vid hand!

I vilket fall, lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tidigare förslag för att få lite mätvärden på din uppkoppling kanske inte är applicerbar här, men att köra en koll mot, http://www.bredbandskollen.se, kan ju tala om för dig att du den hastighet som du är utlovad.

Det andra med Ping Plotter Pro visar hur och var du tappar din anslutning, om det finns störningar.

Bredbanskollen kan ju ge ngt vid hand!

I vilket fall, lycka till!

Mvh

Mats H

Hej Mats och tack för att du bryr dig!

Jag får alltid bra värden på bredbandskollen, även nu, gjorde en koll precis nyss.

Men, hur ligger det till med ISP.. måste inte det funka om t.ex. Spotify ska funka??

MVh,, Rogge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.ö. vill jag inte glömma att tacka alla andra också, som har gett synpunkter i den här tråden!!

Tack även till bo0der, boxxen, Venoms och alla ni andra. Ni är GULD värda! Ja vad gjorde 'man' utan det här utmärkta forumet så Stenis får en extra eloge, Tack Stenis

Eder behjälplige, Rogge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats och tack för att du bryr dig!

Jag får alltid bra värden på bredbandskollen, även nu, gjorde en koll precis nyss.

Men, hur ligger det till med ISP.. måste inte det funka om t.ex. Spotify ska funka??

MVh,, Rogge

Bra att bredbandet går som det ska!

Du ansluter ju till en Gateway som sedan sänder dig vidare dit du vill, mail, tidningar, hit osv.

Förmodligen tappar du förbindelsen någonstans på vägen.

Spotify routas antagligen endast en väg ut på nätet, via en angiven port. (Ngn som vet mera, korrigera om detta verkar helt fel!!!).

Medans t.ex IE eller ngn annan browser använder ett antal olika portar.

Jag hade liknande problem där nätet, försvann gradvis, till sist gick endast webbradion, men inget annat! (jmfr Spotify).

Dessa problem berodde på störningar på nätet, svaga signaler osv. Din ISP kanske har ngn omläggning av nätet som kan föranleda detta.

Jag fick ordning på detta genom att höja in och utgående hastighet!! Och störningarna försvann, vilket jag kunde se med Ping plotter.

Att dina nätverksprotokoll skulle vara felaktiga eller orsaka detta, är ju en möjlighet.

Ett kanske inte så populärt sätt att kolla av detta är då en systemåterställning till en tidpunkt då det bevisligen fungerade.

Du får notera vilka uppdateringar du gjort från det datumet tills idag, när problemen började, alltså om ngt nytt tillkommit som kan ha strulat till det!

Detta gäller även ditt Bredbandsmodem, som kanske skulle må bra av att du drar ur strömkabeln en 15 - 30 min.

för att återställa det.

Hoppas att ngn mera kunnig än mig kan komplettera, kommentera här.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att bredbandet går som det ska!

Du ansluter ju till en Gateway som sedan sänder dig vidare dit du vill, mail, tidningar, hit osv.

Förmodligen tappar du förbindelsen någonstans på vägen.

Spotify routas antagligen endast en väg ut på nätet, via en angiven port. (Ngn som vet mera, korrigera om detta verkar helt fel!!!).

Medans t.ex IE eller ngn annan browser använder ett antal olika portar.

Jag hade liknande problem där nätet, försvann gradvis, till sist gick endast webbradion, men inget annat! (jmfr Spotify).

Dessa problem berodde på störningar på nätet, svaga signaler osv. Din ISP kanske har ngn omläggning av nätet som kan föranleda detta.

Jag fick ordning på detta genom att höja in och utgående hastighet!! Och störningarna försvann, vilket jag kunde se med Ping plotter.

Att dina nätverksprotokoll skulle vara felaktiga eller orsaka detta, är ju en möjlighet.

Ett kanske inte så populärt sätt att kolla av detta är då en systemåterställning till en tidpunkt då det bevisligen fungerade.

Du får notera vilka uppdateringar du gjort från det datumet tills idag, när problemen började, alltså om ngt nytt tillkommit som kan ha strulat till det!

Detta gäller även ditt Bredbandsmodem, som kanske skulle må bra av att du drar ur strömkabeln en 15 - 30 min.

för att återställa det.

Hoppas att ngn mera kunnig än mig kan komplettera, kommentera här.

Mvh

Mats H

Hmm.. tack Mats! Det jag funderar på när jag läser ditt senaste inlägg här.. jag kanske borde ta kontakt med ComHem's support, de kanske kan mäta trådens impedans eller nåt liknande,, däremot ska jag passa på att testa med att resetta modemet när jag sticker iväg och shoppar ikväll, man vet ju aldrig, kan ju vara så enkelt.

Systemåterställning..mm kanske men.. då lär det nog till att gå väldigt långt bak i tiden och det känns inte allt för kul, dessutom minns jag inte när det funkade som det ska...hmmm.. när jag tänker efter ordentligt så har det här problemet uppstått först då jag graderade upp från Vista tll 7:an och det var ett tag sen nu...hmmm.. undrars jag om mitt problem kan ligga i det nya OS:et... jaja, det visas väl, vad det lider ~~

Vänligen

Rogge

Redigerad av swerogge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om följande är relevant när bara Spotify fungerar, men det gäller ofta om MSN funkar men inte surfning.

Det finns DNS-servrar som används för att omvandla från en webbadress (alltomxp.se) till en IP-adress (192.168.0.1). När man surfar så anropar webbläsaren DNS-servern för att få den webbadress du valt omvandlad till en IP-adress så att webbläsaren kan hämta webbsidan. Däremot vissa program, t ex MSN, använder sig inte av webbadresser utan av IP-adresser direkt.

Det innebär att om den DNS-server man brukar använda lägger av så slutar surfningen att fungera men MSN fortsätter att fungera. Normalt så använder man den DNS-server som ens internetleverantör har men man kan, i princip, använda sig av vilken som helst. Du kan i ta reda på vilken DNS-server som din dator använder sig av genom att ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriva:

ipconfig /all

Skriv här vad det står efter DNS-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om följande är relevant när bara Spotify fungerar, men det gäller ofta om MSN funkar men inte surfning.

Det finns DNS-servrar som används för att omvandla från en webbadress (alltomxp.se) till en IP-adress (192.168.0.1). När man surfar så anropar webbläsaren DNS-servern för att få den webbadress du valt omvandlad till en IP-adress så att webbläsaren kan hämta webbsidan. Däremot vissa program, t ex MSN, använder sig inte av webbadresser utan av IP-adresser direkt.

Det innebär att om den DNS-server man brukar använda lägger av så slutar surfningen att fungera men MSN fortsätter att fungera. Normalt så använder man den DNS-server som ens internetleverantör har men man kan, i princip, använda sig av vilken som helst. Du kan i ta reda på vilken DNS-server som din dator använder sig av genom att ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriva:

ipconfig /all

Skriv här vad det står efter DNS-server.

Hej Cecilia. Tack för inlägget!

Jag gjorde som du sa och fick fram följande:

rad1: 83.255.245.11

rad2: 193.150.193.150

Tack på förhand!

Nu ska jag ut handla käk och återkommer inom kort.. :rolleyes:

MVh

Rogge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två DNS-servrar som ComHem har.

Du kan i inställningarna för nätverksanslutningens TCP/IP-protokoll lägga in en eller två av de där DNS-servrarna samt DNS-servern som OpenDNS har. Den har IP-adressen 208.67.222.222. Då får du en backup utifall att det skulle vara krångel med ComHems DNS-servrar, däremot så kan OpenDNS vara långsammare eftersom den inte befinner sig i Sverige.

Jag kan inte beskriva hur du tar dig fram till TCP/IP-inställningarna i Windows 7, mer än att det är något med nätverksanslutningar i Kontrollpanelen. Om du behöver hjälp med det så kan du nog få det av någon annan som använder Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skulle föreslå är att du rensar dns-cachen, så att du får nya data, som en första åtgärd innan du byter dns.

För att göra det, gör följande:

Öppna ett kommandfönster med administrativa rättigheter...

Start -> Alla program - Tillbehör, högerklicka på kommandotolken och välj kör som administratör.

Skriv in: ipconfig /flushdns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. tack Mats! Det jag funderar på när jag läser ditt senaste inlägg här.. jag kanske borde ta kontakt med ComHem's sopport´, flåt support, de kanske kan mäta trådens impedans eller nåt liknande,, däremot ska jag passa på att testa med att resetta modemet när jag sticker iväg och shoppar ikväll, man vet ju aldrig, kan ju vara så enkelt.

Systemåterställning..mm kanske men.. då lär det nog till att gå väldigt långt bak i tiden och det känns inte allt för kul, dessutom minns jag inte när det funkade som det ska...hmmm.. när jag tänker efter ordentligt så har det här problemet uppstått först då jag graderade upp från Vista tll 7:an och det var ett tag sen nu...hmmm.. undrars jag om mitt problem kan ligga i det nya OS:et... jaja, det visas väl, vad det lider ~~

Vänligen

Rogge

Igår kväll lät jag modemet vara strömlöst ett par timmar,, därefter funkade det bra,, tills.. nyligen,, blev då, återigen, "tvungen" att starta om systemet för att få åtkomst till webben igen men det hade ändå det goda med sig att jag kunde utesluta möjligheten att denna modemrecett inte var vad som löste problemet. Jag ska snarast ta kontakt med ComHem's support och möjligen, troligen, också då dela med mig av den information som framkommit i denna tråd. Deras support borde ju känna till, de om några, hur det står till med deras dns-servrar men,, kanske inte så helt säkert att de då så lätteligen erkänner dessa servrar's eventuella brister vilket jag nog gör bäst i att ha i "bakhuvudet" då jag resonerar mig fram tillsammans med dem..

Trevlig kväll ~~ Rogge

ps. när jag skickade iväg det här inlägget så hade min lina "redan" rasat, omstart av systemet igen alltså, den här gången gick det inte mer ett par timmar innan det hände, illa illa ~ ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppa att ComHem har en lösning på detta, och det före helgerna!

Intresserad av vad de har att säga.

Du kan alltid maila till Bredbandskollen, om ditt problem/eller ComHems svar, för att få ett ytterligare Råd/Synpunkter.

http://www.bredbandskollen.se/about.html

(Vilken support ger ni användarna? Vi på .SE finns alltid tillgängliga för att svara användarnas frågor. Använd kontaktformuläret som finns tillgängligt i checklistan efter mätningen eller skicka e-post till support@bredbandskollen.se för att få kontakt med oss. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar (under kontorstid).

Lycka till.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppa att ComHem har en lösning på detta, och det före helgerna!

Intresserad av vad de har att säga.

Du kan alltid maila till Bredbandskollen, om ditt problem/eller ComHems svar, för att få ett ytterligare Råd/Synpunkter.

http://www.bredbandskollen.se/about.html

(Vilken support ger ni användarna? Vi på .SE finns alltid tillgängliga för att svara användarnas frågor. Använd kontaktformuläret som finns tillgängligt i checklistan efter mätningen eller skicka e-post till support@bredbandskollen.se för att få kontakt med oss. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar (under kontorstid).

Lycka till.

Mvh

Mats H

Hej Mats .... å alla ni andra.

Ringde Comhem's support nyss.

De (han) förtalte mig att det ligger en störning i mitt område vilket han faktiskt också kunde bekräfta genom att jag slussades till avdelning "driftsstörningar" på deras hemsida och där stod det mycket riktigt att uppsökning/reparation, en anmälan som kom in i onsdags kväll.

Han sa att det "brukar" årgärdas" inom 24 timmar, nu har det gått lite längre tid vilket kan ha att göra med att problemet möjligen är av en "svårare sort", who know's.

Anledningen därtill att felåtgärd startade först i förrgår, som han sa, och inte för flera veckor sedan, då mina problem startade, är väl måhända att det dröjde så pass länge innan felet fick status som problem som de måste avhjälpa själva genom att ta sig fysiskt till plats.

Min egen tanke är att de inte "åker ut" innan de har fått in tillräckligt med anmälningar så.. jag håller i allafall min ena tumme för att de, som du själv säger Mats, fixar det här innan helgerna,, annars lär det nog dessvärre dröja till långt efter dessa våra kommande jul o nyårs-helger.

Min avsikt och mitt mål är att jag återkommer hit för att förtälja hur det hela avlöper!

Ha nu alla en trevlig fredag och helg ~ det ska jag försöka ha !

MVh ~~ Roger O.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det inte var fel på dina datorer o bredbandsmodem.

Trist med ISPer som aldrig informerar sina kunde, (de som de lever av), när de har problem, utan kör på som inget hänt.

Har samma erfarenheter!

Ha en trevlig helg o lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det inte var fel på dina datorer o bredbandsmodem.

Trist med ISPer som aldrig informerar sina kunde, (de som de lever av), när de har problem, utan kör på som inget hänt.

Har samma erfarenheter!

Ha en trevlig helg o lycka till!

Mvh

Mats H

Hej

Jag tyckte att det funkade rätt bra, rätt länge, efter att ComHem hade åtgärdat problemet/felet MEN,, linan rasade återigen efter några timmar så,,

(,,comhem's information, på deras hemsida, förtalte mig att tidigare nämnd felanmälan, i mitt område, åtgärdats, igår.....)

,,så nu blir det att kontakta deras support igen, när de har öppet,, jag återkommer med vidare information i ärendet!,,

Vänligen, Rogge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

com hem´s "support" har väl fått det sämsta betyget man kan få.

de är iaf bäst på att vara sämst.

lägg några extra slantar på att få bra support och isp:er som bryr sig om kunderna.

Telia eller BBB hör till de dyrare,men också till de bättre när det gäller kundtjänst och support.

har personligen BBB och är mer än nöjd.

ett tips, byt isp asap!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

dessvärre blev det inte bättre trots att jag fick "hjälp" från en kille på supporten som jag ändå fick en bra respons från,,

för ovanlighetens skull verkade denne man veta vad han talade om,, enl. denne man så lutar det åt att problemet sitter i os, eller möjligen i bios'et.. håhåjajá

oss emellan så uppdaterade jag från Vista till 7an, borde möjligen ha lagt in den, 7an alltså, på en ren disk,, jag vet inte,,(suck)

känns inge vidare lajbans att behöva ta detta steg då allt i övrigt fungerar som det ska,, mycken och jobbigt arbete (läs: tidsödande) som alltså krävs vilket inte garanterar någon bättring som jag ser det :(

tack för all hjälp jag fått från så många av er..!!!!

MVh, Rogge

Redigerad av swerogge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade problemet varit i Os, hade fler som har W7 haft samma problem, oavsett ISP. Min slutsats är att han (supporten) har fel där.

Har du en kompis med bärbar dator som kan komma hem till dig och testa sin dator, så vi får veta om det är datorn ev som felet sitter i?

Om det mot förmodan skulle fungera utan problem med en annan dator, sitter felet i din dator...

Har du kollat om det finns någon nyare "Firmware" till modemet, dvs den lilla lådan mellan väggen och datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Vad som händer straxt innan linan dippar det är att under en ca. ½ minut så verkar nätet stänga av vissa åtkomster men inte alla.

Om jag t.ex. är på en websida och läser nyhetena, eller var jag nu befinner på webben, så börjar problemet med att vissa "grejer" inte får åtkomst, det kan vara bilder och text som befinner sig i en eller flera s.k "under-ramar", om ni fattar, emedan det övriga på sidan fortfarande har åtkomst.

När jag som t.ex. igår kväll märkte att "nu-är-det-dax-igen", nu kommer linan att gå ner", så gick jag in på en annan sida än den jag var på, detta för att se vad som händer under tiden som linan dippar,, det var då jag upptäckte att vissa delar av sidan kom fram som det skulle, emedan vissa andra delar av sidan istället uppvisade information om att internet kan inte nå den här sidan,, för varje gång jag uppdaterade så var det fler "grejer" på sidan som inte längre fick åtkomst och till slut kom alltså ingen ting fram, allt var "dött", likaså även dött vad gäller alla chatt-programen; Skype, MSN, YM...

Det verkar alltså som att linan inte dippar helt och hållet på en gång, det tar alltså en ca ½ minut tills "hela" linan har gått ner. Märkligt i mina ögon men jag ser mig fortfarande som en novis i sammanhanget och inser att detta troligen/möjligen inte är av s.k onaturlig natur.. ehhh.. hur jag nu fick till dEtta :rolleyes: ..det jag tänker på är att man har ju flera s.k portar in/ut, och att problemet möjligen har med det att göra... vad tror ni??

Om jag varit oklar, ospecifik så säg gärna till så ska jag försöka göra mitt bästa för att förtydliga mig... B)

F-ö. önskar jag er alla en skön onsdag! ..det ska jag försöka ha så gott det går.. :) //Rogge

Redigerad av swerogge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...